TOP

Pitti Uomo: de trends voor lente en zomer 2011

Het draait niet meer om kostuums op de Italiaanse modebeurs Pitti Uomo, die van 15 tot en met 18 juni plaatsvond. Terwijl drie jaar geleden iedereen nog strak in het pak rondliep, kiezen zowel bezoekers als merken voor een meer casuallook met losse colberts en broeken.

In het modebeeld voor lente en zomer 2011 was weinig echte vernieuwing te zien. Grote Italiaanse merken borduren rustig verder op de vercausualisering. Zo zetten traditionele Italiaanse modehuizen massaal in op het colbert, waar steeds vaker voeringen en schoudervullingen zijn weggelaten voor een nonchalantere look.

Chino
De klassieke pantalons maken plaats voor sportievere versies, zoals de chino met bandplooi. Dat deze broek de komende seizoenen een belangrijke rol gaat spelen, blijkt uit een rondgang bij diverse shirtlabels, waaronder Eton. Het Zweedse merk lanceerde een complete nieuwe lijn met casual, chique shirts. Daarmee wordt de brug tussen jeans en mannenmode steeds kleiner. Wie van de mannenmodebeurs naar het jeansgedeelte van de Pitti Uomo liep, zal dat ook hebben opgemerkt. Bij beide segmenten zijn nette colbertjasjes, overhemden met subtiele prints en bandplooibroeken in de collecties terug te zien. Net als de pastelkleuren lavendelblauw en zalmroze 5-pockets.

Reacties
Ondanks het teruglopende aantal deelnemende Nederlandse modebedrijven, trok de beurs nog steeds modeondernemers uit onze lage landen. Zo waren de leden van de mannenmodegroep van Euretco weer aanwezig. De beurs blijft voor hen een belangrijke inspiratiebron, maar voldoet bij Edwin de Laat van Latenzo Fashion Lifestyle uit Udenhout, Harry Limpens van Pieters-Dortu in Heerlen en Sjors Siebers van Van Tilburg Mode in Schijndel helaas niet geheel aan de verwachtingen. De Laat: “Als ondernemer ben je altijd op zoek naar verrassende merken of kledingitems, maar ik kan het niet vinden. Merken die toch indruk op mij wisten te maken waren North Sails en U.S. Polo Assn.”

Hollandse prints
Piet Voorwinden van Voorwinden Modemall in ‘s-Gravendeel merkt tot slot iets bijzonders op: “Je ziet invloeden vanuit de Nederlandse modebranche terug op de Pitti Uomo! Veel merken komen met prints op shirts en dat is toch echt bij ons begonnen.” Alle modeondernemers zijn het overigens over één ding met elkaar eens: wegblijven is geen optie, want de Pitti is en blijft dé mannenmodebeurs!

Een uitgebreid trendverslag lees jebinnenkort in de mannenmodespecial (editie 16). Bekijk de foto’s rechts naast dit artikel voor een impressie van de Pitti Uomo en de Pitti W_Woman Precollection. Ben je ook op de beurs geweest en wil je je mening kwijt over de beurs en de nieuwe trends? Laat dan je reactie hieronder achter.