TOP

Agentuur P D R 2 wil Nederland veroveren met onderscheidende merken

Oud-collega’s Patrick Reijtenbagh en Duncan Ramdas besloten vorig jaar om samen een eigen agentuur op te zetten. In juli 2019 lanceerden ze P D R 2, waarmee ze acht merken met een duurzame insteek én een onderscheidende factor vertegenwoordigen. “Er is teveel eenheidsworst.”

Patrick Reijtenbagh en Duncan Ramdas werkten jarenlang in verschillende functies bij G-Star Raw. In 2014 gingen ze allebei bij andere modebedrijven aan de slag tot ze besloten om samen een agentuur op te zetten. Met P D R 2 vertegenwoordigen ze momenteel acht merken in Nederland: Gold Garn, Mikita, Staunton Legend, Jonsen Island, Atelier Misu, Black and Gold, Farah en Armor Lux. Van street, surf en urban tot denim en lifestyle. Duncan Ramdas: “We zien dat retail zich ontwikkelt naar een nieuwe fase en dat vereist een andere aanpak. Er is te veel eenheidsworst en oneerlijke concurrentie. Het spel moet veranderen. Ons motto is ‘change the game’. Daarom willen wij onze ervaringen en visie delen met de winkelier. Een winkel moet positief opvallen, traffic creëren en de omzet verhogen met een gezonde marge.”

Hoe doen jullie dat?

“De drie kernwaarden van ons agentuur zijn expansie, innovatie en lange termijn relaties. Wij kijken goed naar wat er op internationaal niveau gebeurt en proberen deze innovaties te delen met onze partners, zodat zij daar hun onderscheidend voordeel mee kunnen doen. Denk aan het ontwikkelen van het digitale kanaal en het gebruiken van social media om traffic te generen. Door al die ontwikkelingen kan je podium ineens van regionaal naar internationaal gaan. Wij werken samen met Jacqueline Mikuta, een blogger met een miljoen volgers en een eigen kledingmerk. Die kruisbestuiving is heel interessant. Naast de ontwikkeling van de digitale mogelijkheden, zien we in de branche ook de trend van de digitale showrooms en het verdwijnen van salesmensen. Dit vinden wij een verkeerde ontwikkeling. Wij geloven juist nu in intermenselijke relaties en vinden dat persoonlijk contact van cruciaal belang is.”

Hoe pakken jullie dat aan?

“Wij werken met pop-up showrooms. Afgelopen periode zaten wij in Wormerveer in De Adelaar, een iconisch gebouw op een idyllische locatie met een retaurant met groenten van eigen teelt. Een inspirerende omgeving voor onze klanten die komen inkopen. Daarnaast gaan we zoveel mogelijk op pad naar klanten voor aftersales en uitleg aan medewerkers.”

Waar moet een merk voor jullie aan voldoen?

“De collectie moet relevant en actueel zijn, met respect voor authenticiteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ons portfolio bestaat zowel uit internationaal succesvolle merken als start-ups.  Naast het product vinden we de omstandigheden waarin een merk geproduceerd wordt heel belangrijk. Aan de andere kant kijken we natuurlijk ook naar het verdienmodel en tools om de retailer te kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld door het delen van data en bijsturen op de doorverkoop. Maar we kunnen ook ondersteunen bij de lancering van een nieuw merk, met bijvoorbeeld etalagemateriaal, een Insta-event met winactie of een fysiek event in de winkel.”

Hoe is de selectie van jullie merkenpakket tot stand gekomen?

“We hebben allebei een groot netwerk, nationaal en internationaal. Veel merken willen expanderen naar de Benelux en zijn op zoek. Dan weten ze ons te vinden. Als onze kernwaarden overeenkomen willen we samenwerken. We richten ons zowel op mannen- en vrouwencollecties. In het begin vooral in de urban en streetwearhoek, maar we hebben pas een jeansmerk (Gold Garn) en een lifestyle vrouwenlabel (Mikuta) toegevoegd. Het aandeel vrouwen wordt ook steeds groter. Naast de verkoop van merken kunnen we ook met merken meedenken over de positioneringsstrategie in Nederland en België.”

Leg uit….

“We zijn bijvoorbeeld een samenwerking gestart met On, een functioneel sportschoenenmerk uit Zwitserland waarvan Roger Federer het boegbeeld is. Het is onderdeel van On-Running, dat na het running segment nu het casual segment wil aanboren. Wij doen niet de verkoop, maar adviseren hen met betrekking tot de Nederlandse distributie en de daarbij behorende marketingstrategie.”

Hoe kijken jullie na ruim een jaar terug op de start?

“Het is een heel spannend jaar geweest, waarbij we energie halen uit het ondernemen en samenwerken met onze partners. We begonnen met zo’n 35 klanten met de wintercollectie 2019 en hebben nu ongeveer 75 klanten voor winter 2020. Afgelopen seizoen kregen we van steeds meer klanten te horen dat we zijn uitgegroeid tot een one stop shop: een aantal retailers begon met één merk en voeren er nu al vier. Er speelt ook een stukje geluk mee: wanneer de collecties aanslaan waardoor het vertrouwen komt en de retailer je meer gunt”.

Hoe groot was de impact van corona?

“Dat viel bij ons gelukkig mee, omdat we nog een relatief kleine speler zijn en geen hele grote orders hadden uitstaan. Sommige merken zouden we pas voor het eerst in juli 2020 uitleveren. Dus het was nog wel goed te handelen. We worden gesteund door onze klanten, doordat we veel mensen al heel lang kennen. Sommige klanten hebben het heel zwaar en tegelijkertijd horen we ook succesverhalen. Het ‘support your local’ werd door sommige klanten goed gevoeld. Ook in deze tijd is onze visie om elkaar te helpen en een lange termijnrelatie op te bouwen.”

De merken van P D R 2:

Atelier Misu Een streetwearlabel uit Amsterdam dat zich afzet tegen hypes en fast fashion, maar een tijdloze collectie brengt met een voorliefde voor complementaire kleuren en themacollecties.

Armor Lux Dit Franse merk is geïnspireerd door de zee en de toewijding aan breisels. De Bretonse gestreepte truien zijn inmiddels iconisch, maar de collectie is veel groter dan dat.

Black and Gold Een Belgisch merk geïnspireerd door de Mexicaanse traditie van ‘Día de los Muertos’: een ritueel dat de overledene eert met schedels. De schedel vind je dan ook terug in het logo en als print.

Farah Van oorsprong een fabrikant van werkkleding en militaire kleding, nu een merk met goed geconstrueerde, duurzame kleding. Het merk staat bekend om de canvasbroek, die door veel subculturen werd omarmd.

Gold Garn Premium jeanslabel, ontwikkeld door een retailer (Gold Garn denimstore) voor retailers als antwoord op de vraag uit het hogere middensegment.

Jonsen Island Een surfmerk uit Marseille dat is opgericht door vier vrienden met een passie voor de surfers lifestyle. Een compacte collectie met gelimiteerde en genummerde stijlen.

Mikuta Het merk van lifestyle blogger Jacqueline Mikuta, die bijna 1 miljoen volgers heeft en haar eigen compacte vrouwencollectie is begonnen. Ze laat zich inspireren door Mallorca, waar ze is opgegroeid, en door Berlijn, waar ze woont.

Staunton Legend Een Nederlands merk voor mannen en vrouwen. Een ‘koffercollectie’ voor de luxe reiziger, waarbij comfort en stijl centraal staan.