TOP

Ouwe Jongens Krentenbrood: ‘Ik wil liever helemaal geen uitverkoop meer’

Het was eigenlijk een kwestie van tijd voordat Pieter Seijkens zijn eigen winkel zou beginnen: al sinds zijn tienerjaren is hij bezig met retail en Italiaanse mannenmodemerken. Maar dat Ouwe Jongens Krentenbrood al na twee jaar een Dutch Retail Experience Award zou winnen, had hij niet verwacht.

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2016 op Modefabriek deze zomer leverde een mooie lijst met inspirerende moderetailers. Textilia interviewt de komende weken een aantal winnaars uit de verschillende categorieën. Deze week Ouwe Jongens Krentenbrood in Breda, de winnaar van de publieksprijs in de categorie Men.

Allereerst gefeliciteerd nog. Hoe was het om deze award te winnen?

Pieter Seijkens: “Fantastisch! Ouwe Jongens Krentenbrood bestond toen nog maar ruim twee jaar, dus we waren allemaal heel erg verrast en enorm trots. Daarna explodeerde de aandacht op alle social media, en kregen we ook op landelijk niveau aandacht, dus dat was erg fijn.”

Kun je vertellen waar Ouwe Jongens Krentenbrood voor staat?

“Ik ben Ouwe Jongens Krentenbrood gestart met het idee een laagdrempelige winkel op te zetten waar je als klant nog volledige aandacht krijgt. Daarnaast wilde ik merken verkopen die niet op elk hoek van de straat liggen. Nou ontkom je daar niet helemaal aan – ik verkoop ten slotte merken die mijn collega-retailers ook voeren – maar zo’n 40% van de winkel bestaat uit kleinere merken die de collectie en de winkel verrassend maken. Het gaat vooral ook om het sausje eromheen, dus hoe je kledingstukken en accessoires combineert en presenteert.”

Wat maakt jullie anders dan andere mannenmodewinkels?

“Ik denk dat wij verrassende combinaties maken in de winkel. Casual chic, noem ik het altijd. Bijvoorbeeld een goede jeans met een mooi, gekleed jasje erop. En dat alles voor eerlijke prijzen. Ik hou ervan om met specialisten te werken. Zo kies ik voor merken die alleen  overhemden of jeans leveren. Qua pakken kies ik voor The Gentleman’s Club en 7Square; met name vanwege de uitstekende pasvorm. Ook zijn de pakken van deze merken betaalbaar, maar wij geven er een dusdanige twist aan dat deze er chic uitzien. Verder ben ik altijd op zoek naar bijzondere bijverkoop-items zoals horloges, zonnebrillen en parfums. Hierdoor krijgt je winkel een onderscheidende en aantrekkelijke uitstraling.”

OJK-1

Waar vind je je merken?

“Ik ga elk seizoen naar de Pitti Uomo. Ik probeer altijd afspraken te maken, daar ben ik vaak één tot twee dagen mee bezig. Verder laat ik me graag verrassen, daarom neem ik er ook altijd wel de tijd voor. Daarnaast ga ik standaard twee keer per jaar naar Italië voor een tweedaagse tripje. Dan struin ik door steden en ga ik langs mijn favoriete winkels. Dat vind ik erg leuk om te doen en heb ik daarom altijd al gedaan, ook in de tijd dat ik nog geen eigen winkel had. Dat inspireert me iedere keer weer enorm. Verder vind ik nieuwe merken via de contacten die ik in de loop der jaren heb opgebouwd.” 

Hoe zie jij de toekomst van retail?

“De seizoenen verschuiven langzaam, dus we zouden daarom ook het uitverkoopseizoen later in het jaar moeten houden. Maar zie daar maar eens met grootwinkelbedrijven over overeen te komen. Ik heb het liefste helemaal geen uitverkoop meer, maar het hele jaar door een eerlijk prijsniveau.”

OJK-3

Hoe kijk je tegen online winkelen aan?

“Online zit totaal geen beleving in, het draait alleen maar om prijsvechten. Als ik vijf euro duurder ben dan de concurrent, krijg ik als winkel een negatieve stempel. En een mooie, dure jas komt echt niet over op zo’n foto. Er zit geen warmte en geen gevoel bij. Ik wil zo’n jas toch kunnen aantrekken en voelen. Bovendien: bij zo’n jas hoort een mooie sjaal. Die kan ik hier in de winkel aangeven, maar online is dat toch wat lastiger. Daar heb je toch advies voor nodig. Maar parfums, witte T-shirts en accessoires zijn een ander verhaal, die kun je prima online aanbieden.”

Wat doe je aan klantenbinding en -werving?

“De beste en mooiste vorm van adverteren is mond-tot-mond-reclame. Elke week komen er weer klanten binnen die via-via hebben gehoord dat kennissen of vrienden van hen goed zijn geholpen bij Ouwe Jongens Krentenbrood of dat we mooie, nieuwe producten binnen hebben. Dat is natuurlijk geweldig. Daar kan geen advertentie tegenop. Tegenwoordig weten consumenten ons, uit alle hoeken van het land weten, te vinden. Verder heb ik met veel bestaande klanten persoonlijk contact. Ik stuur ze vaak een appje als er nieuwe spullen binnen zijn gekomen. Ook doen we twee keer per jaar een lancering van het nieuwe seizoen. Daarnaast doen we samen met Luigi Bianchi Mantova een maatwerkevent daar komen twee kleermakers speciaal naar Breda en hebben we op afspraak met een selectief gezelschap een leuke middag.”

OJK-4