TOP

Wat is de oplossing voor het failliete businessmodel van de modebranche?

Het huidige businessmodel in de moderetail is al jaren failliet stelde Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, onlangs in een column. De oplossing? “Dichter bij huis produceren en de inkoop deels uit handen geven.”

Volgens Meerman is het huidige businessmodel juist datgene wat ondernemers onderuit haalt. “We moeten naar een rendabel systeem. Het huidige zorgt juist voor faillissementen”, zegt hij een interview met Textilia. “Nu al wordt de wintercollectie in de uitverkoop gedaan. Toen het vorige week nog zo warm was konden consumenten geen zomerkleren of sandalen meer krijgen.”

Hij noemt een onderneemster die zelf, vanwege de vraag, overhemden met lange mouw ingekort heeft. “Heel ondernemend natuurlijk maar we moeten echt beter inspelen op de vraag. Met dertig graden serveren restaurants ook geen boerenkool of hachee omdat het ‘het seizoen’ is.”

‘Het weer geen hoofdoorzaak van druk of cashflow’

De roep voor een nieuw model klinkt al jaren, net als die om die uitverkoop in de ban te doen. In zijn column haalt Meerman dan ook uit naar winkels die nu al 50 procent korting bieden op de herfstcollectie. Verder schrijft hij: “Natuurlijk snapt iedere ingevoerde: warm, koud, nat of droog weer is niet de hoofdoorzaak van de enorme druk op de cash flow van dit moment. Ieder seizoen is het raak. We weten het al jaren. En al net zo lang doen we niets. In de goede seizoenen drukken we het naar de achtergrond en in een slecht seizoen focust iedereen op het ‘nu’. Niemand durft uit het systeem te stappen. Niemand! Omdat de concurrent het ook niet doet.”

Obsessieve klantfocus

Meerman wil echter voor de jaarwisseling een ‘oplossingsrichting’ hebben. Volgende maand roept hij daarom tal van spelers, retailers, leveranciers, retail serviceorganisaties, bij elkaar om te praten over een nieuw model. In december, voor het nieuwe inkoopseizoen, wil hij al de contouren van dit nieuwe businessmodel op papier hebben staan. Najaar 2017 moeten hier de eerste resultaten van te zien zijn.

Zelf ziet hij een oplossing in het dichter bij huis produceren en de inkoop deels uit handen geven. “Door te produceren in bijvoorbeeld Oost-Europa kun je de productiecyclus met weken verkorten en dus meer inspelen op wat consumenten willen.” Want zo zegt hij: “Wat de consument vandaag wil, moet de consument vandaag willen krijgen.”

Of zoals Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universitei, vandaag ook stelt in een column voor RTL Z over technologie in de retail: “Obsessieve klantfocus is meer dan ooit aan de orde. Razendsnel laden van websites, relevant gepersonaliseerd aanbod, same day delivery van volledige orders – klanten hebben er steeds minder begrip voor als de dienstverlening hapert.” En: “Er zijn steeds goedkopere tools – veelal zelflerende software platforms die ongestructureerde data kunnen verwerken – die daarbij kunnen helpen.”

Of het nu gaat om hulp via technologische platforms of online webwinkels als Miinto, samenwerking blijkt essentieel. Meerman: “Honderden retailers moeten gaan samenwerken, want leveranciers willen volumes hebben. Dat betekent ook dat de inkoop deels afgestaan moet worden.”

Aanbod en onderscheid

Hij zegt dat winkels allemaal hun eigen collectie willen inkopen “omdat ze zeggen dat ze unieke collecties hebben. Dat is maar gedeeltelijk waar. Een derde onderscheidt zich vaak maar van de buren. Consumenten zien amper  verschil in de collecties. Er moet gewoon anders ingekocht worden.”

Dat hij ondernemers tegen het zere been schopt met zo’n opmerking, neemt hij voor lief. “Het klinkt hard en ik zal de komende tijd wel tegenstander krijgen maar langer wachten kan niet.”

Hij hoopt dat ondernemers zelf ook hun recht houden en bijvoorbeeld niet of niet te vroeg meegaan in de uitverkoop. De urgentie van samenwerking staat overigens bij een deel van de ondernemers al op het netvlies. Ook doet niet iedereen mee aan de uitverkoop, zoals Bellamy Gallery dat dit voorjaar opende. Hun filosofie: Geen uitverkoop (‘sale is een illusie), geen kortingsacties en zoveel mogelijk transparantie over de prijsopbouw.

“Consumenten hebben geen idee hoe een prijs tot stand komt”, vertelt Mireille van der Sprong in een persbericht. “Door volledig inzichtelijk te maken hoe onze prijzen zijn opgebouwd, willen we vertrouwen en bewustwording creëren.”

Bellamy Gallery voor simpele processen en zo min mogelijk schakels en lagen, laten ze weten in een persbericht. “Wij willen zo dicht mogelijk bij onszelf blijven. We ontwerpen de collecties met z’n tweeën, laten de kledingstukken produceren in Europa en verkopen vervolgens direct aan de klant via onze webshop en fysieke winkels. Geen tussenpersonen, geen extra marges. We focussen alleen op wat echt noodzakelijk is”.

Meerman van INretail hoopt dat ondernemers hun recht kunnen houden en hun eigen keuzes maken. “Helaas kunnen we de kortingen vroeg in het seizoen niet aan banden leggen, want vrolijk word ik er niet van.”