TOP

Oud-eigenaar Joop! overboord geslagen en verdronken, Mr Marvis krijgt kapitaalinjectie en Zeeman lanceert Franse webshop

Kai Wünsche, de vroegere eigenaar van Cinque en Joop!, is op 81-jarige leeftijd overleden. De oud-modeondernemer verdween vorige week tijdens een cruise. Hij werd afgelopen dinsdag gevonden. Verder: Zeeman en Tamaris lanceren nieuwe webshops, Mr Marvis krijgt een kapitaalinjectie en Guess is weer bijna terug op het niveau van voor corona. Dit is het nieuwsoverzicht van donderdag 26 augustus.

Oud-eigenaar van Joop! overleden tijdens cruise

Oud-modeondernemer Kai Wünsche, de voormalige eigenaar van merken als Cinque en Joop!, is op 81-jarige leeftijd overleden. De Duitse multimiljonair sloeg vorige week overboord tijdens een Noordzeecruise, voor de kust van Texel. Zijn lichaam werd afgelopen dinsdag op het strand van Terschelling gevonden. Het is niet bekend onder welke omstandigheden Wünsche van het cruiseschip verdween. Duitse media suggereren dat de ondernemer, die volgens een vriend aan depressies leed, wellicht zelf van boord is gesprongen. De politie sluit een misdrijf uit.

Zeeman breidt uit met Franse webshop

Na Nederland en België lanceert Zeeman eind dit jaar een derde webshop, in Frankrijk. In 2022 komt daar een vierde land bij, waar de textielsuper naast een webwinkel ook fysieke vestigingen gaat openen. Dat zegt CEO Erik-Jan Mares tegen Retaildetail. Hij wil niet zeggen om welk land het gaat, alleen dat het een markt betreft waar Zeeman nog niet actief is. Het bedrijf wil groeien en die groei moet volgens Mares niet alleen uit nieuwe landen, maar ook uit nieuwe klanten in bestaande markten komen. Dat de keten dankzij slimme samenwerkingen en marketingacties ‘hipper en populairder’ wordt, helpt daarbij. Zeeman is de coronacrisis volgens de CEO goed doorgekomen. “We zitten in zeven landen en zijn nooit in alle zeven landen tegelijk dicht geweest. Daar hadden we achteraf bekeken geluk in. Je zag ook een revival van de buurtwinkel.”

Flinke omzet- en winststijging voor Guess in tweede kwartaal 2021

Het Amerikaanse modemerk Guess had meer last van coronacrisis, maar heeft de weg terug omhoog inmiddels ook gevonden. Dat meldt Retaildetail op basis van de nieuwe kwartaalrapportage. In het tweede kwartaal van 2021 kwam de omzet uit op 628,6 miljoen dollar (530 miljoen euro), een stijging van ruim 57 procent tegenover dezelfde periode in 2020. Daarmee zit het merk 8 procent onder pre-coronaniveau. De winst was wel fors hoger dan voor Covid-19; die kwam uit op 87,4 miljoen dollar (75 miljoen euro), een verdubbeling ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Vorig jaar noteerde het bedrijf over Q2 nog een verlies van 14,3 miljoen dollar.

Mr Marvis krijgt kapitaalinjectie, zet in op Europese uitbreiding

Broekenspecialist Mr Marvis heeft een Amerikaanse investeerder aangetrokken, Capital A Investments Partners. Dat bevestigt medeoprichter Steven Vrendenbarg aan Quote. Het bedrijf wil niet zeggen om welk bedrag het gaat of waar het geld precies voor is bestemd, al gaat het waarschijnlijk om de financiering van de internationale uitbreidingsplannen. “Het winkelconcept op de P.C. Hooftstraat staat en het online businessmodel klopt”, aldus Vrendenbarg. “Nu willen we uitrollen naar omliggende landen.” De pop-upstore in Antwerpen wordt op korte termijn omgezet naar een permanente winkel. Komend voorjaar volgen nieuwe winkels in Duitsland en Engeland.

Tamaris lanceert webshop voor nieuwe sublabel Newd.

Nog een nieuwe webshop. De Wortmann Group lanceert een webwinkel voor Newd.Tamaris (foto), het nieuwe ‘premium’ sublabel van het schoenenmerk. Newd.tamaris.com gaat live in 25 landen, compleet met eigen Instagram-account en internationale merkambassadeurs waaronder influencer Liberta Haxhikadriu. Het Duitse schoenenbedrijf doet met de lancering van Newd.Tamaris een gooi naar het hogere segment en zet in op een selectieve distributie via high-end mode- en schoenenretailers. De naam is afgeleid van de woorden ‘renewed’ en ‘new dimension’. “Qua positionering zitten we tussen het luxe- en mainstream segment”, laat CEO Jens Beining in een persbericht weten. “Dit is een groeimarkt met ruimte voor nieuwe merken en trends.”

Credit beeld: Mr Marvis