TOP

Oud-directeur Moam vervolgd voor misbruik, Nino Cerruti overleden, merkenlijst mannenmodebeurs Preview bekend

Oud-directeur Moam Martijn N. wordt vervolgd voor misbruik, modeontwerper Nino Cerruti is overleden en de merkenlijst van mannenmodebeurs Preview is bekend. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 januari.

Foto: Textilia

Modeontwerper Nino Cerruti overleden

De Italiaanse modeontwerper Nino Cerruti is op 91-jarige leeftijd overleden in het noordwesten van Italië, waar zijn familie sinds 1881 in de regio Piëmonte een textielbedrijf runt. Dat schrijft onder meer het AD. De modeontwerper was in het ziekenhuis opgenomen voor een heupoperatie. Het overlijden is afgelopen zaterdag bekend gemaakt. Cerruti nam de zaak in 1950 op 20-jarige leeftijd over na de dood van zijn vader. Zeven jaar later richtte hij zijn eerste mannenmodebedrijf op, Hitman, dat halverwege de jaren zestig de latere top-ontwerper Giorgio Armani aannam als jong talent. In 1967 volgde de oprichting van het luxe herenmode-modehuis Cerruti 1881 op in Parijs, destijds de internationale modehoofdstad. Cerruti verkocht het bedrijf begin jaren 2000 en gaf toen ook het ontwerpen op. Maar hij verbrak nooit de banden met het modehuis.

Oud-directeur Moam vervolgd voor misbruik

De oud-directeur van het Amsterdamse cultureel platform Moam, Martijn N., wordt vervolgd voor verkrachting en seksueel misbruik van een minderjarige, zo meldt Het Parool. N. raakte maart vorig jaar in opspraak na publicaties in Het Parool en NRC die samen onderzoek deden naar beschuldigingen van 28 mannen die hem betichten van gewelddadig en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Elf van hen waren tijdens het contact met hem jonger dan achttien jaar. Tegen N. is elf keer aangifte gedaan. Na maandenlang onderzoek door de Amsterdamse politie is N. maandag 10 januari aangehouden. Hij wordt verdacht van twee gevallen van verkrachting en één geval van ‘seksueel binnendringen bij een persoon tussen de twaalf en zestien jaar’. Donderdag 13 januari is N. voorgeleid aan de rechter-commissaris van de Amsterdamse rechtbank. Zijn voorlopige aanhouding is daarna met twee weken verlengd.

Deze merken staan op mannenmodebeurs Preview

Maandag 24 januari staat de tweede editie van mannenmodebeurs Preview op de agenda. De beurs richt zich, zoals in het persbericht staat, op ‘fast fashion’ mannenmodemerken en wordt gehouden in schoenencentrum Cast in Nieuwegein. De eerste editie vond plaats in juli 2021 en bleek een behoefte te vervullen in de markt. Het is een initiatief van Cast en een groep een club agenturen die het wegvallen van Modefabriek in zomer 2021 wilden opvullen. De lijst met merken is grotendeels hetzelfde: Anerkjendt, Bask in the sun, Bboom, Bertoni, BLK DNM, Blue de Gênes, Bruun & Stengade, Butcher of Blue, Champion Premium, Clean Cut Copenhagen, Dickies, Edwin, Elvine, Faguo, Fat Moose, Fifty Four Jeans, Forét, Gabba, Gofranck, Heroes on Socks, J. Lindeberg, Just Junkies, Kangaroos, Kapten & Son, Kings Of Indigo, KnowledgeCotton Apparel, Koll3kt, Kultivate, Kuyichi, Law of The Sea, Legends, Matinique, Minimum, Narwal, Nowadays, Orbitkey, Peak Performance, Pig & Hen, Plain, Resteröds, Revolution, Saint Steve, The GoodPeople, The Short Underwear, Tiger of Sweden Jeans en Woodbird. Aanmelden voor Preview is verplicht. Verder gelden de coronamaatregelen: het dragen van een mondkapje is verplicht, evenals het volgen van de looproute, afstand houden, regelmatig handen wassen en thuisblijven indien je klachten hebt, meldt de organisatie.

Hunkemöller opent webshop in Amerika

Hunkemöller heeft een webshop geopend in de Verenigde Staten. Dat schrijft Retaildetail. Hier biedt het lingeriebedrijf de complete collectie aan. Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft Hunkemöller de digitale strategie versneld. Onlangs lanceerde het merk de collectie ook via multibrand warenhuisketen Nordstorm. “Hunkemoller heeft duidelijke waarden waarbij inclusie en diversiteit zeer belangrijk zijn. Wij geloven dat alle vrouwen in staat moeten zijn om modieuze lingerie te dragen”, motiveert CEO Philip Mountford. Volgens Mountford zijn de resultaten van de samenwerking met Nordstorm tijdens de eerste weken ‘zeer veelbelovend’. De onderneming, die momenteel zo’n 900 winkels en 15 e-commercesites in 20 landen heeft, heeft ter promotie van de collecties al verschillende beroemdheden vastgelegd met een stevige Amerikaanse aanhang. Namen zijn niet bekend gemaakt. Eerder werkte het bedrijf samen werkte om belangrijke collecties te creëren en promoten samen met bekende figuren als Lucy Hale, Doutzen Kroes, Duckie Thot en Pamela Reif.