TOP

Online media nemen Fashion Week over

Tijdens de New York Fashion Week is de invloed van online media met 20 procent gegroeid in vergelijking met een halfjaar geleden. 40 procent van de pers bestond dit jaar uit 'internetjournalisten' die detaillisten en consumenten via hun mobiel direct op de hoogte hielden van de nieuwe collecties. Dit meldt persbureau Reuters.

De tijd dat je na een modeshow nog een maand moest wachten op je favoriete vakblad is voorbij. Steeds meer mensen van de ‘gewone’ pers worden vervangen door internetredacteuren. Met slecht hun mobieltje, uitgerust met internet of een camera, stellen ze binnen enkele minuten de hele wereld op de hoogte van wat er op de catwalks te zien is. Het aantal webredacteuren neemt zelfs zo snel toe, dat de invloed van social media tijdens de fashion week met twintig procent is gegroeid. Ruim veertig procent van de 3600 persbezoekers van de fashion week schreven voor het internet, laat organisator IMG aan Reuters weten.

Front row
Niet alleen internetredacteuren van kranten en magazines zorgen voor een toenemende invloed van online media tijdens belangrijke mode-evenementen. Vooral de bloggers en Twitteraars zorgen voor een verandering bij de fashion week. Steeds meer populaire bloggers worden door designers uitgenodigd om tijdens hun show ‘front row’ te zitten en verslag te doen. Hierdoor verplaatst de Fashion Week zich steeds meer van een evenement voor media en inkopers, naar een directe beleving voor de thuiszittende consument.

Populaire bloggers
Dat social media steeds belangrijker worden om trends en informatie te verspreiden, is ook detailhandelstrateeg en trendvoorspeller The Doneger Group opgevallen. Onlangs publiceerden zij een lijst met de belangrijkste New York Fashion Week bloggers en Twitteraars. Ook de zeer populaire Tavi Gevinson is in de lijst opgenomen. Zelf beschrijft Gevinson haar blog als ‘fangirling’ en niet als journalistiek.