TOP

Onderzoek Retail 2020: retailers moeten zich verdiepen in consumentengedrag

Ondernemers maken te weinig gebruik van de kansen die de veranderende retailstructuur hen op dit moment biedt. De retail moet zich veel meer verdiepen in het veranderende denk- en handelgedrag van de consument.

Dat blijkt uit het onderzoek Retail 2020 uitgevoerd in opdracht van CBW-MITEX en Hoofd Bedrijfschap Detailhandel.

Het is cruciaal dat ondernemers zelf bereid zijn te veranderen. Alleen dan kunnen zij een gezonde toekomst tegemoet zien, luidt het advies van CBW-Mitex en het HBD. Want voor die laatste is de ‘stenen’ winkel in 2020 niet meer het vanzelfsprekende kanaal om er aankopen te doen. Combinaties van fysieke en online winkels die de retailer exploiteert, bieden mogelijkheden.

Minder vloeroppervlak
Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels zal 20% tot 35% afnemen, luidt de verwachting van de onderzoekers. Ook het aantal ondernemers in deze branche daalt fors. De consument richt zich in zijn oriëntatie en koopgedrag steeds meer op online mogelijkheden. Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende  en verliest het contact met de klant.

Het aantal zelfstandig ondernemers zal met 30% tot 50% afnemen, omdat velen in het mkb vanwege hun leeftijd willen stoppen. Opvolgers dienen zich nauwelijks aan. Ook zal een behoorlijk percentage gedwongen moeten stoppen. Vooral op A-1 locaties zal doordoor het aantal zelfstandig ondernemers dramatisch gaat dalen de komende jaren.

Internet
De consument die dankzij (mobiel) internet een heel ander koopgedrag toont, lijkt voor veel ondernemers moeilijk bereikbaar te worden. Tegelijk zijn er ook ondernemers die al volop van deze nieuwe mogelijkheden profiteren. Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal. Want de consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn (mobiele) wereld.

Steeds vaker wordt de winkelvoorkeur ook bepaald door online gedeelde ervaringen van willekeurige consumenten. Nu al laat de helft van de Nederlandse consumenten zijn of haar winkelkeuze afhangen van deze reviews.  Dit wordt alleen maar meer. Wie in 2020 niet gevonden wordt, doet niet meer mee. Het aantal bezoekers van winkels neemt mede daardoor drastisch af. Consumenten die wel een winkel bezoeken, zijn straks wel duidelijker bereid om ook klant te worden. Ook daar liggen kansen voor ondernemers.