TOP

Jonge generatie modeondernemers werkt samen

Ze delen 'inside' -informatie, produceren samen en bezoeken regelmatig internationale modebeurzen. Marco de Deijn van Broeckmans, Martijn Dupuis van Voorwinden en Max van Blijdesteijn van Blijdesteijn Mode zijn de nieuwe generatie modeondernemers.

Max van Blijdesteijn: “We komen elk najaar bij elkaar om over de markt te praten. Als ondernemer van een grote modezaak zoek je naar bevestiging. Als een product, zoals een paar seizoenen geleden ribcolbertjes, te lang in de rekken blijven hangen, dan wil je weten of anderen ook met dit probleem kampen. Op zo’n moment bel ik Martijn of Marco en als blijkt dat zij het ook niet goed verkopen, dan moet ik de jasjes niet langer doorverkopen en zeker voor het eerstvolgende seizoen inkopen. Ik leer veel van onze samenwerking.  Zo heeft Marco een goed gevoel voor mode, wat misschien gek klinkt omdat hij zijn beroep is, maar hij weet precies de juiste items en kleuren uit de collectie te pikken. Het is nooit ordinair. “

Samen inkopen
Marco over Max en Martijn: “Onze relatie is, in de 25 jaar dat deze bestaat, behoorlijk hecht geworden.  We delen veel met elkaar maar trekken altijd ons eigen plan. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen doelgroep om rekening mee te houden. We bellen elkaar regelmatig op om informatie te delen over merken die niet goed lopen of waarmee we net zijn ingestapt. Ook vertalen we de producten die we op beurzen zien voor de Nederlandse markt. Zo zagen we op de Pitti Uomo veel broeken in pasteltinten zoals lavendelblauw en olijfgroen, wat niet echt de meest geschikte kleuren voor de Nederlandse man zijn. Die moeten of sterker of zwakker. Als we een bepaald item missen dan laten we deze wel eens produceren. Binnen zes tot acht weken hangt het product in de winkel. Het is dé manier om je sterk te maken tegen de ketens als Zara en H&M. Daarnaast is het financieel interessant om samen in te kopen. Max is erg goed in cijfertjes, wat op zo’n moment goed van pas komt. Hij is ook behoorlijk direct en zegt precies wat hij wel of niet mooi vindt. Je weet wat je aan hem hebt en dat is plezierig werken. Martijn weet veel van het jeanssegment, over alle verschillende wassingen. Daarnaast heeft hij een flinke dosis droge humor. We lachen en ouwehoeren behoorlijk wat af op het terras bij Gilli in Florence.”

Humor
Martijn over Max en Marco: “Onze samenwerking is niet nieuw, Piet Voorwinden, Jan van Zuilen van Broeckmans en Jan Schimmel van Blijdesteijn startten er al zo’n 25 jaar geleden mee. Wij zijn dan wel de ‘jonge geesten’, maar kunnen zijn marktkennis en adviezen goed gebruiken. Zo adviseert hij ons altijd een notitieblokje en potlootje mee naar de beurs te nemen om de opvallendendheden op te schrijven. En om altijd op terrasjes om je heen te kijken, vooral in Italië doe je zoveel inspiratie op door het straatbeeld! Ik merk dat Marco en ik wat modischer zijn ingesteld dan Max, maar hij weet alles van cijfertjes en welke fabrikanten de beste zijn. Gelukkig hebben we allemaal hetzelfde gevoel voor humor en zeggen we elkaar de waarheid in de vorm van een geintje. We kunnen het soms met elkaar oneens zijn, maar niemand staat boven een ander en niemand loopt weg voor kritiek.” Tegelijk: “We vullen elkaar aan, houden elkaar scherp en worden wijzer. Dit samenwerkingsverband blijft  zeker blijven bestaan, we koesteren het.”

Samen sterk
De samenwerking tussen Voorwinden, Broeckmans en Blijdesteijn is ontstaan uit de behoefte om groepsvoordelen te behalen bij de leveranciers. Max Blijdesteijn, Marco De Deijn en Martijn Dupuis treden hiermee in de voetstappen van Piet Voorwinden, Jan van Zuilen van Broeckmans en Jan Schimmel van Blijdesteijn.