TOP

Onderzoek naar misstanden modeopleidingen, bezoek binnenstad blijft achter en ANWB lanceert campingpak

De Inspectie van Onderwijs onderzoekt de sociale veiligheid van mode- en kunstopleidingen in het hoger onderwijs. Verder: morgen gaan de nieuwe versoepelingen voor winkels in, Scotch & Soda lanceert een eigen plasticvis-boot met stichting Plastic Whale en MD Fashion & Shoes in Ermelo bestaat vijf jaar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 4 juni.

Onderwijsinspectie start onderzoek naar misstanden mode- en kunstopleidingen

De Inspectie van Onderwijs begint een onderzoek naar de sociale veiligheid van mode- en kunstopleidingen in het hoger onderwijs. Dit naar aanleiding van de vele meldingen van studenten over onder meer (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, een te hoge studiebelasting en de angst om misstanden te melden – de kunst- en modewereld zijn immers klein, iedereen kent elkaar. Het balletje kwam aan het rollen nadat het populaire Amsterdam Fashion Institute (Amfi), een bekende modeopleiding, negatief in het nieuws kwam. Oud-student Martijn N. van het creatieve platform Moam, die als examinator aan het Amfi verbonden bleef, werd beschuldigd van seksueel misbruik. Vervolgens kwamen de verhalen los over de angst- en zwijgcultuur bij Amfi zelf. De Onderwijsinspectie heeft ook meldingen over misstanden bij zes andere opleidingen gekregen, schrijft NOS. Het onderzoek moet in kaart brengen in hoeverre er sprake is van een structureel probleem en of het ook betrekking heeft op opleidingen buiten de kunst- en modesector.

Bezoek binnensteden nog niet als vanouds, ondanks versoepelingen

Het bezoek aan de binnenstad is nog niet als vanouds. Dat blijkt uit de grote stedenmonitor van Inretail, die de traffic in de dertien grootste plaatsen van Nederland volgt. Vorige week (24-30 mei 2021, red.) lag het binnenstadbezoek op 60 procent van het totaal in dezelfde week in 2019. Kijkend naar de individuele steden heeft vooral Amsterdam het zwaar: de hoofdstad ontving de afgelopen vier weken slechts 44 procent van het aantal bezoekers in dezelfde periode voor corona. Den Haag volgde met 49 procent. De traffic in Almere en Tilburg herstelde het meest; deze steden ontvingen afgelopen maand respectievelijk 77 procent en 81 procent van het aantal bezoekers voor corona.

Winkels mogen vanaf 5 juni meer en langer klanten ontvangen

De kans is groot dat de bezoekersaantallen aantrekken als komend weekend, op zaterdag 5 juni, de nieuwe versoepelingen ingaan. De horeca- en cultuursector gaan verder open, wat ook gunstig is voor winkels. Restaurants en cafés mogen weer binnen mensen ontvangen en langer openblijven, tot 22.00 uur. Ook de musea, bioscopen, poppodia en theaters gaan onder voorwaarden weer open. Voor winkels worden de teugels eveneens losser. Retailers mogen meer klanten ontvangen: één persoon per 10 vierkante meter in plaats van één persoon per 25 vierkante meter. Ook kunnen ze hun reguliere openingstijden weer aanhouden. Tot nu toe moesten winkels, met uitzondering van de supermarkten, om 20.00 uur dicht. Mondkapjes blijven binnen verplicht en klanten en medewerkers blijven anderhalve meter afstand van elkaar houden. De boodschap richting consumenten blijft hetzelfde: winkel bij voorkeur alleen en shop op rustige momenten. Met deze versoepelingen gaan mode- en schoenenzaken weer terug naar de situatie van half december, voor de lockdown.

ANWB komt met eigen campingpak

Speciaal voor ANWB-stelletjes: na campingslippers en -sokken komt de organisatie nu met een limited edition campingpak. Het pak is vanaf 7 juni te koop en bestaat uit een knalgele sweater en joggingbroek (€49,99 per stuk voor niet-leden, €39,99 per stuk voor leden). Er zit ook een bijpassende bucket hat bij. “Voor nachtelijke kampvuursessies, vroege ochtendwandelingen naar de campingdouche en fanatieke spelletjesavonden voor de tent”, aldus ANWB in een persbericht. Naast comfort is ook gekeken naar duurzaamheid: de items zijn van 70 procent biologisch katoen en 30 procent gerecycled polyester uit petflessen.

Scotch & Soda lanceert eigen vissersboot met Plastic Whale

Scotch & Soda en stichting Plastic Whale lanceren tere ere van Wereldmilieudag (5 juni) een speciale vissersboot om hun samenwerking te vieren. Het bootje draagt de naam ‘The Free Spirit of Amsterdam’ en is net als de rest van de Plastic Whale-vloot gemaakt van uit de Amsterdamse grachten opgeviste plastic petflessen. De stichting haalt al sinds 2011 samen met bedrijven, scholen en particulieren afval uit het water zodat het niet in de Noordzee eindigt. Hier worden onder meer nieuwe boten van gemaakt; voor één vaartuig zijn meer dan vijfduizend gerecyclede flessen nodig. Naast petflessen heeft de Scotch & Soda-boot een dek van plastic doppen, gecombineerd met koperen knopen die zijn overgebleven uit monstercollecties. De velgen zijn van Platowood, een FSC- en OLB-gecertificeerde houtsoort. Het bootje wordt aangedreven door een elektromotor. Deze zomer (vanaf 12 juni) kunnen klanten hun eigen vistrip boeken in de Scotch &Soda-boot. De boot vaart vanaf 19 juni twee zaterdagen per maand.

MD Fashion & Shoes in Ermelo viert 5-jarig bestaan

MD Fashion & Shoes in Ermelo bestaat vijf jaar. Dat vieren eigenaren Richard en Hammie van Heukelum aankomende zaterdag met hapjes en jubileumacties in de winkel. De ondernemers begonnen in 2016 voor zichzelf met de overname van modezaak Moda Donna e Si. Drie jaar later lijfden ze schoenenzaak Leene in en gingen ze verder onder de naam MD Fashion & Shoes, met een totaalconcept voor mannen en vrouwen in een grotere winkel. “Mensen weten ons inmiddels goed te vinden, zelfs in coronatijd”, zegt Hammie van Heukelum tegen Ermelo van nu. “Deze periode is voor veel ondernemers een moeilijke tijd, maar laten we vooral vooruit kijken.”

Beeld: Scotch & Soda x Plastic Whale, ANWB