TOP

Zomereditie SundaySchool en Brandshatch geannuleerd, Halston en Netflix lanceren capsulecollectie en kritiek op nieuwe sjaal Louis Vuitton

Na Modefabriek maakt ook de organisatie van kindermodebeurs SundaySchool bekend de zomereditie te annuleren. Verder kunnen klanten weer zonder afspraak winkelen bij de Bijenkorf, krijgt Louis Vuitton veel kritiek op hun nieuwe sjaal en sluit vrouwenmodewinkel Sister Moon na bijna 30 jaar de deuren. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 3 juni.

Zomereditie SundaySchool en Brandshatch geannuleerd

Kindermodebeurs SundaySchool gaat niet door in juli. Dit heeft de organisatie bekend gemaakt. Ook de beurs Brandshatch, van dezelfde organisatie, wordt geannuleerd. “Navraag bij merken en inkopers leert dat er twijfel is of we niet te vroeg zijn”, zegt organisator Rob de Vos in een toelichting. “Vanaf 30 juni staan verdere Corona-versoepelingen op de planning, maar voor onze beurzen betekent dit dat er toch commerciële toegangstesten moeten komen of de 1,5 meter in acht moeten houden.” De Vos denkt dat dit een te hoge drempel is voor veel bezoekers. De volgende editie SundaySchool staat nu gepland voor 9 januari 2022 en Brandshatch op 16 januari 2022.

Winkelen op afspraak Bijenkorf niet meer verplicht

Klanten hoeven geen afspraak meer te maken om te kunnen winkelen bij de Bijenkorf, meldt Retailnews. Vanaf 28 april zijn alle winkels weer ‘gewoon’ open, maar de warenhuisketen besloot om door te gaan met alleen winkelen op afspraak. Bijenkorf heeft het beleid versoepeld naar aanleiding van de positieve ontwikkeling van de coronacijfers. Winkelen op afspraak blijft nog steeds mogelijk; wie een tijdslot boekt krijgt zelfs voorrang op klanten die geen afspraak hebben.

Vrouwenmodewinkel Sister Moon stopt na bijna 30 jaar

Sister Moon aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is voorgoed gesloten. Winkeleigenaar Ron Wood van den Bosch besloot na bijna 30 jaar te stoppen omdat hij door de coronamaatregelen ‘niet meer uit de kosten kwam’, meldt de lokale nieuwssite Open Rotterdam. “Ik zag mijn spaargeld en pensioen in rook opgaan en stond voor de lastige keuze om door te gaan tot ik failliet zou gaan of door er nu zelf mee op te houden.” Wood van den Bosch is teleurgesteld in de overheid en is van mening dat alleen de grote ketens worden geholpen. “Toen ik in 1993 begon had ik nooit kunnen bedenken wat voor regels de overheid zou verzinnen. Er gaan denk ik nog veel meer kleine zaken sluiten de komende tijd.”

Netflix en Halston lanceren capsulecollectie

De nieuwste ‘binge’-hit op Netflix is de miniserie Halston over het leven van ontwerper Roy Halston Frowick met Ewan McGregor in de hoofdrol. De designer overleed in 1990 aan de gevolgen van aids, maar het modehuis bestaat nog steeds. Om het succes van de miniserie verder te verzilveren, lanceert het label nu samen met Netflix een capsulecollectie. De collectie bestaat uit 10 stukken die ook in de serie te zien zijn. De items zijn alleen te koop bij de Amerikaanse warenhuizen Neiman Marcus en Saks en via de webshop van het Halston.

Kritiek op Louis Vuitton over peperdure keffiyeh-geïnspireerde sjaal

De kritiek op Louis Vuitton is niet van de lucht op social media, sinds het Franse modehuis een sjaal heeft uitgebracht die heel erg lijkt op de traditionele Palestijnse keffiyeh, ofwel de ‘PLO-sjaal’. De sjaal met het LV-monogram kost 705 dollar en is blauw-wit in plaats van het traditionele zwart-wit. Onder andere Diet Prada, het Instagram-account dat de modewereld onder de loep neemt, hekelt de sjaal en schrijft: “Dus LVMH’s standpunt over politiek is ‘neutraal’, maar ze maken nog steeds een keffiyeh met een logo van $705, een traditionele Arabische hoofdtooi die een symbool is geworden van Palestijns nationalisme.” Een Palestijnse modeontwerper maakte in 2018 al bezwaar tegen het gebruik van de keffiyeh om geld mee te verdienen. Hij staat voor ‘onteigening, buitengerechtelijke executies en onderdrukking’, aldus Omar Joseph Nasser-Khoury in de Britse krant The Guardian. Het lijkt erop dat Louis Vuitton na het commentaar de sjaal inmiddels uit de verkoop heeft gehaald.

Beeld: SundaySchool [credit] bengels.nl