TOP

Onderzoek GfK: ‘Groei online compenseert dalende omzet in winkels niet’

Vorig jaar is de totale modemarkt in bestedingen met 7% gedaald ten opzichte van 2011. Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet weten te compenseren.

Ontwikkeling per segment
De bestedingen aan vrouwenmode namen met 7% af in 2012. Mannenmode daalde zelfs met 9% en kinderbovenmode met 3%. Voornamelijk het tweede kwartaal was erg slecht in vergelijking met een jaar eerder. In dat kwartaal daalde de bestedingen aan mode met maar liefst 13%.

Een dergelijke daling zagen we ook in december, waarmee het jaar 2012 slecht werd afgesloten. De daling bij mannenmode in december 2012 was zelfs -19%. Vooral de kledingspeciaalzaken hebben het zwaar te verduren.

Het segment bodyfashion is in 2012 geëindigd met een daling van 4% in bestedingen in vergelijking met 2011. Opvallend is dat met name het derde kwartaal veel slechter was dan in 2011 (-8%).

De cijfers van het GfK laten zien dat het kindersegment het hier wel positief heeft gedaan. De bestedingen aan kinderbodyfashion zijn in 2012 zelfs licht gestegen (+2%) ten opzichte van 2011, wat komt door een goede decembermaand. Er zijn in december met de feestdagen veel kinderpyjama’s en kinderondermode gekocht.

Ontwikkelingen per aankoopkanaal
De bestedingen bij warenhuizen (+8%), het internet-only kanaal (+8%) en de filiaalbedrijven (+5%) namen toe. In 2012 was het aandeel van kleding die online is gekocht 9,6%. Dit is 6% hoger dan vorig jaar. In 2011 was dit nog 25%, dus ook hier zwakt de groei af.

In 2012 hebben de warenhuizen 4% meer bodyfashion verkocht dan in 2011. Ook bij filiaalbedrijven steeg de verkoop licht (+1%). Bij speciaalzaken was er een daling van 5%.Het online aandeel van de bestedingen aan bodyfashion in 2012 is gelijk gebleven in vergelijking met 2011. Dit aandeel is 12%.