TOP

Onderzoek GfK: ‘Een grotere maat weerhoudt vrouwen niet van kleding kopen”

Van alle Nederlandse vrouwen (12+) die dameskleding kopen, koopt maar liefst 40% kleding met maat 44 of groter en heeft daarnaast te kampen heeft met overgewicht of obesitas, meldt onderzoeksbureau GfK.

Een grotere maat en overgewicht weerhoudt vrouwen er dus niet van kleding te kopen. Ze besteden gemiddeld net zoveel aan kleding als vrouwen met een kleinere maat of zonder overgewicht. Ze betalen weliswaar minder per artikel, maar kopen wel meer stuks. Dit komt naar voren uit onderzoek van het GfK.

Vrouwen met een grotere maat en overgewicht kopen vaker hun kleding op de markt, bij webwinkels en discounters en minder bij de ‘reguliere’ boetieks. De producten waaraan door deze groep vrouwen bovengemiddeld wordt besteed zijn vooral tunieken, poloshirts en T-shirts. Dit kan te maken hebben met het aanbod dat beschikbaar is vanaf maat 44.

De retailsegmenten die van oudsher goed inspelen op de behoeften van vrouwen met een grotere maat worden hiervoor beloond. Dit is echter geen reden voor andere retailers deze grote groep links te laten liggen, tipt GfK.