TOP

Omzet H&M nog niet terug op niveau, Marie Jo bestaat 40 jaar en Zeeman en Bristol modewinnaars Beste Folder Award

H&M noteerde in het voorbije kwartaal voor de tweede keer op rij groeicijfers, maar zit nog niet op het niveau van voor corona. Verder: Zeeman en Bristol zijn de modewinnaars van de Beste Folder Award 2021, lingeriemerk Marie Jo bestaat 40 jaar en de modebranche moet zich voorbereiden op fors meer kledingrecycling. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 16 september.

H&M plust, maar zit nog niet op niveau voor corona

H&M pluste in het voorbije kwartaal (juni-augustus 2021, red.) voor de tweede keer op rij, maar de omzet steeg minder dan verwacht. Ook zit de modeketen nog altijd onder het niveau van voor corona. Dat meldt persbureau Reuters op basis van de kwartaalcijfers. De verkopen groeiden met 9 procent tot 5,5 miljard euro, waar analisten eerder een plus van 14 procent voorspelden. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 daalde de omzet daarentegen met 11 procent. De lockdowns en andere coronabeperkingen wereldwijd belemmerden de verkoop, vooral in Azië en Australië. Daarmee blijft H&M achter bij concurrent Inditex (Zara); de Spaanse modespeler maakte gisteren groeicijfers van 49 procent bekend over het eerste halfjaar van 2021.  

Zeeman en Bristol modewinnaars Beste Folder Award 2021

De winnaars van de Beste Folder Award 2021 zijn bekend. In totaal werden er in zeven categorieën prijzen uitgereikt tijdens het ‘Catch the shopper’-event op 14 september, met supermarktketen Dirk als overall winnaar voor zowel de beste papieren als online folder. In de categorie ‘mode en kleding’ won Zeeman de award voor Beste papieren folder. Bristol mocht de prijs voor Beste online folder in ontvangst nemen. De verkiezing wordt elk jaar georganiseerd en is een initiatief van adviesbureau Q&A, in samenwerking met Spotta en Wepublish. De deelnemende folders werden door consumenten beoordeeld op aspecten als ‘lokaal’ en ‘overzichtelijk’ (papier) en ‘makkelijke navigatie’ en ‘snelheid’ (online).

Marie Jo viert 40-jarig jubileum met speciale campagne

Het Belgische lingerielabel Marie Jo bestaat 40 jaar. Dat jubileum wordt gevierd met een speciale campagne, ‘My invisible force’, die draait om het ‘krachtige gevoel dat vrouwen krijgen bij het dragen van goede lingerie’. Centraal staat de vraag: wat zie en voel je als je Marie Jo draagt en in de spiegel kijkt? Het lingeriemerk focust al sinds de oprichting in 1981 op pasvorm en stijl, en put daarbij inspiratie uit kunst, architectuur en design. “Voor elegante en perfect passende lingerie en badkleding waarin vrouwen zich zelfverzekerd voelen”, laat het label weten in een persbericht.

Agenda-tip: Fashionclash Festival in Maastricht

Van vrijdag 26 tot en met zondag 28 november 2021 vindt de dertiende editie van Fashionclash Festival plaats in Maastricht, een driedaags evenement dat een nieuwe generatie ontwerpers en podiumkunstenaars uit binnen- en buitenland een podium wil bieden. Op het programma staan tentoonstellingen, mode- en theatershows, presentaties, workshops en filmvertoningen die de ‘hedendaagse modecultuur onderzoeken en contextualiseren’. Naast offline zijn er ook online presentaties. Het festival is een initiatief van de in Maastricht gevestigde Stichting Fashionclash, een interdisciplinair platform en netwerk voor modemakers. Meer informatie over het programma, deelnemers en kaartverkoop is binnenkort te vinden op fashionclash.nl.

‘Modebranche moet zich voorbereiden op fors meer kledingrecycling’

De mode- en textielbranche moeten zich voorbereiden op fors meer kledingrecycling. Dat stelt Mariska Boer, de voorzitter van Euric Textiles, tijdens de Circular Textile Days op 14 en 15 september 2021, een event dat draait om innovatie in de textielketen. Momenteel wordt slechts 1 procent van alle afgedankte kleding wereldwijd gerecycled. Daar gaat verandering in komen met ingang van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) in 2023, een regeling die textielproducenten verantwoordelijk maakt voor de inzameling, sortering, recycling en hergebruik van hun producten. Daarnaast moeten in 2025 alle nieuw geproduceerde kledingstukken 25 procent gerecycled textiel bevatten. “De UPV gaat een enorme impact hebben op de keten en vraagt goede voorbereiding”, stelt Boer in een persbericht. “Wij roepen retailers en kledingproducenten op om zich hierop voor te bereiden.”

Foto’s: Laura Knipsael (header), Marie Jo