TOP

Primark zet in op duurzaamheid, nieuwe directeur voor Ziengs Retail en Josh V lanceert homewearcollectie

Primark lanceert een duurzaamheidsstrategie, Ziengs Retail heeft een nieuwe directeur en het moederbedrijf van Zara boekt een omzetgroei van 49%. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 september.

Foto’s: Josh V

Nieuwe directeur voor Ziengs Retail

Ziengs Retail (ZiRe), de moedermaatschappij van Ziengs Schoenen en Scapino, heeft een nieuwe algemeen directeur: Roy van Keulen. Hij volgt Henk Ziengs op. Van Keulen is momenteel directeur marketing & online bij Jumbo Supermarkten. De ZiRe groep verwacht dat de nieuwe directeur met zijn ervaring op gebied van omnichannel retail, sales, marketing, branding, e-ommerce en het leiden van (digitale) transformaties, een langetermijnstrategie kan ontwikkelen met duurzame groei, aldus het persbericht. Van Keulen (1976) startte zijn loopbaan bij KPN waarna hij in de directie kwam van TomTom waar hij verantwoordelijk was voor het merk, marketing en digitaal in de directie van Maxeda. Vanaf 2017 vervulde hij een soortgelijke rol in de directie van Jumbo Supermarkten, eindverantwoordelijk voor alle digitale, merk en marketingactiviteiten.

Primark lanceert duurzaamheidsstrategie

Primark wil zich de komende jaren toeleggen op circulariteit en sustainability en lanceert daarom vandaag zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie. In een persbericht laat het de fastfashionketen weten daarbij te focussen op zowel de eigen activiteiten als op die van de supply chain. De nieuwe duurzaamheidsstrategie van Primark omvat negen concrete beloftes, binnen drie kerngebieden: kleding een langer leven geven door onder meer kleding recyclebaar te maken, het leven op de planeet beschermen door de CO2-uitstoot te halveren en afval uit te bannen en de leefomstandigheden van werknemers verbeteren door onder meer leefbaar loon te betalen en medewerkers te trainen. Met dit soort stappen zegt Primark toe al haar kleding duurzamer te maken, zonder deze minder betaalbaar worden. Over de voortgang van de strategie-uitrol zegt Primark jaarlijks verslag uit te gaan brengen.

Blockchain geeft inzicht in duurzaamheid Kings of Indigo

Het Nederlandse merk Kings of Indigo gebruikt zet blockchain technologie in om klanten inzicht te geven in de duurzame aanpak van het merk. Daarvoor werkt het merk samen met Aware, dat een traceerbaar element verwerkt in de kleding dat je kunt scannen om de herkomst van de materialen te bekijken. ‘Zeggen dat je als merk duurzaam bent, betekent niks als je niet 100% transparant kunt zijn over je materiaalgebruik en de productie ervan’, meldt het denimlabel in een persbericht. Op deze manier wil Kings of Indigo mensen helpen om door greenwashing heen te prikken. ‘Want nu duurzaamheid een hot topic is, wordt er gefraudeerd met valse claims’, aldus het denimlabel. En dat wil het voorkomen: ‘Want je hoeft ons niet te geloven op onze blauwe denims.’

Inditex is klap coronacrisis te boven

De Inditex Group, moederbedrijf van Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Bershka en Zara, is de klap van de coronacrisis te boven. Het modeconcern rapporteert een omzet van € 11,94 miljard in de eerste helft van het jaar (1 februari – 31 juli 2021), wat neerkomt op een groei van 49% op jaarbasis. De nettowinst komt uit op € 1,27 miljard, tegenover een verlies van € 195 miljoen in de eerste helft van 2020, zo meldt het kledingconcern in een persbericht. De omzet in het tweede kwartaal versnelde en groeide met 7% in lokale valuta, tot € 6,99 miljard, vergeleken met het vorige historische hoogtepunt voor het kwartaal, in kwartaal twee van 2019. De nettowinst bereikte in dat kwartaal van 2021 € 850 miljoen, beter dan het vorige record in dezelfde periode in 2019. De brutomarge van Inditex in het eerste halfjaar komt uit op 57,9%; het modeconcern zegt dat te danken aan het bedrijfsmodel, de flexibiliteit en de digitale transformatie. Het voorspelt een brutomarge voor het hele jaar van ongeveer 57,5% (+/- 50 basispunten) in 2021. Naast deze cijfers, kondigt Inditex ook een nieuwe mannenlijn aan: Zara Athleticz. Deze active wear-collectie ligt vanaf 30 september in de winkels.

Josh V lanceert homewear en badtextiel

Na vorig jaar de woon- en lifestylecollectie te hebben gelanceerd, breidt Josh V het assortiment nu uit met homewear en badtextiel. De collectie bestaat uit comfortabele fijngebreide tops, broeken, cardigans en sweaters, handdoeken en een badjas. De itemx zijn vanaf half oktober verkrijgbaar. “Tijdens de lockdown werd mode een kwestie van comfort en gemak, een trend die niet meer weg te denk in de huidige maatschappij”, zegt eigenaar Josh Veldhuizen. “Nu thuiswerken in de toekomst grotendeels zal blijven bestaan is het belangrijk dat mode hierbij aansluit. Met de Josh V homewear collectie willen wij vrouwen zich stijlvol laten voelen en tegelijkertijd de hoge mate van comfort en luxe bieden waaraan behoefte is, en die ze van JOSH V gewend zijn. Zowel in haar dagelijks outfit als in de bad- en huiskamer.”