TOP

Oger: ‘We hebben liever mensen van de hotelschool dan van een mode-opleiding’


Modeconcern Oger bestaat 30 jaar. Grondlegger Oger Lusink heeft de leiding overgedragen aan de tweede generatie. Die heeft een duidelijke missie: het merk Oger groot maken. “Klanten komen hier niet voor een bepaald merk, ze komen voor ons.”

De naam van Oger schittert in grote gouden letters op de dieprode winkelpui in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Binnen bezorgt de combinatie van kersenhoutkleurige kasten, bordeaux-blauw gestreept behang, zwoele jazzklanken en de geur van een gedistingeerd mannenparfum je direct het gevoel van een luxe lifestyle voor mannen. De winkel is net open, het personeel brengt alles op orde voor de eerste klanten. Ogers jongste zoon Martijn Lusink (40, links op de foto) inspecteert de nieuwe collectie. De oudste, Sander (41, rechts op de foto) zet buiten fietsen rechtop. “Alles moet elke dag netjes zijn”, zegt Martijn, “zowel binnen als buiten.” De mannen begroeten elkaar met een knuffel. Vader en oprichter Oger (71) is er niet bij. Begin vorig jaar werd hij getroffen door een herseninfarct en daarvan is hij nog niet hersteld. Sander: “Zijn spraak is onder meer aangetast, wat communiceren lastig maakt. We hadden op meer progressie gehoopt. Nee, zo hadden we ons zijn pensioen niet voorgesteld.”

Concurrentiebeding

Oger Lusink is een begrip is de moderetail. Hij maakte carrière bij grote modebedrijven als Laura Ashley en The Society Shop en besloot op zijn 43ste met zijn broers Martin en Robert (beiden overleden) een eigen winkel te openen. Dat gebeurde in 1990 op deze plek in de ‘P.C.’. Nu Oger hier vier aaneengesloten panden vult en is omgeven door retailers uit het hoogsegment, is het nog maar moeilijk voor te stellen dat deze weelde hier krap 30 jaar geleden niet bestond. Sterker, zo vertelde Oger ooit in een televisie-interview, dit deel ‘was dood’. Het eerste jaar hoefde hij geen huur te betalen. De ondernemer bouwde gestaag aan het luxe maatpakkenimperium. Martijn: “Het begin was niet gemakkelijk. Door een concurrentiebeding kon mijn vader niet de Duitse pakken krijgen die hij wilde verkopen. Daarop is hij zelf collecties gaan maken met stoffen uit Italië en naar Italiaans voorbeeld, destijds nieuw voor Nederland. Dat is ons geluk geweest, want zo is het Oger-concept ontstaan.”

Het Oger-concept

Wat is dat concept anno 2019? “Bij Oger kom je voor expertise, kwaliteit, image, maar vooral voor onze service”, zegt Martijn. “Zeventig procent van onze klanten bestaat uit decision makers. Klanten willen we volledig ontzorgen. Daarin gaan wij heel ver. We hebben al een nieuw parkeerticket gekocht voor een klant voordat hij opmerkt dat de parkeertijd bijna is verstreken. Aankopen bezorgen we op de hotelkamer en als er lastminute een pak moet worden gemaakt, halen we alles uit de kast.” Personeel wordt zorgvuldig gekozen op kwaliteiten als nederigheid, dienstbaarheid en kennis van etiquette. Sander: “We hebben liever mensen van de hotelschool dan van een mode-opleiding. We verwachten veel, maar betalen ze ook 20 procent meer dan andere retailers.”

Upper casual

De modezaak verkoopt merken van het eerste uur, zoals Corneliani en Caruso. Inmiddels zijn er ruim 75 labels uit het hoogsegment verkrijgbaar, verdeeld over de productgroepen kleding, schoenen, parfum en accessoires. Dat zijn niet alleen meer pakken. De casualtrend is tegenwoordig bon ton in het zakelijk domein en dwingt ook de pakkenspecialist daarin mee te gaan. Momenteel bestaat het assortiment van Oger voor zo’n 40 procent uit casual merken. Martijn: “Wij noemen die stijl upper casual. Daaronder vallen luxe jeans, jersey zoals colletjes en gebreide polo’s. Die combineren we dan met een comfortabel Italiaans jasje dat aanvoelt alsof je een trui draagt.” Op het Italiaanse fundament hebben de Amsterdamse ondernemers in 30 jaar een stevig modebedrijf gebouwd dat kon blijven investeren in de zaak. De recente economische crisis heeft niet voor een omzetdip gezorgd, zegt Martijn. “Die periode heeft ons een nieuwe vijver opgeleverd. In die tijd lanceerden we de Oger Red, een instaplijn met pakken voor €398,- om de klanten vast te houden die op dat moment even minder te besteden hadden. Dat werd een succes, ook onder jongere mannen voor wie een Oger-pak bereikbaar werd.” De laatste vier jaar plust het modeconcern gemiddeld zo’n 4 procent. “Dit jaar gaan we er overheen”, zegt Martijn. “We maken over 2018 winst, maar die staat onder druk. Dat komt doordat we te hoog hebben begroot, we dachten meer te verkopen. Uit de markt horen we dezelfde geluiden.”

Zakelijke kleding

Momenteel heeft het modebedrijf zeven winkels: in Amsterdam zijn dat naast Oger en brandstore Corneliani, het in 2017 geopende maatwerkconcept Atelier Munro X  Oger. Verder heeft Oger winkels in Den Haag, Rotterdam, Haarlem (outlet) en één in Antwerpen. Oger verkoopt ook vrouwenmode onder de vlag Oger Donna in de winkels in Amsterdam en Rotterdam. In totaal werken er 165 mensen bij het modeconcern, waarvan 100 fulltime. Op de winkelvloeren staan 130 verkopers, de rest is verdeeld over afdelingen als communicatie, administratie, personeelszaken in het hoofdkantoor in Purmerend. Naast retailer is het bedrijf Oger eigenaar van vier labels: Oger Red, Oger Dressed for Success, Oger Napoli en Oger Italian Knitwear. Met Oger Corporate Fashion Statement maakt het zakelijke kleding voor bedrijven als Yarden, Hotelschool Den Haag en voetbalclub Feyenoord.

Eén kapitein

Sander en Martijn werken van kinds af aan mee in de zaak, in 2011 kregen ze hun eerste financiële aandeel in het bedrijf. Martijn is ceo sinds 2016, Sander heeft als brand director de zeggenschap over marketing, customer relation management en public relations. Dat Martijn kapitein is op dit schip, is een weloverwogen verdeling, zegt Sander. “De druk die het runnen van een familiebedrijf met zich meebrengt, is voor mij niet goed. Ik heb een reeks ziekenhuisopnames achter de rug en in 2012 kreeg ik een hartstilstand. Daarom was ik blij dat Martijn twee jaar geleden voorstelde om de leiding op zich te nemen.”

Verjongd

Sinds vader Oger uit de zaak is, hebben de broers geen grote veranderingen doorgevoerd. Wel staat er een update van het interieur op stapel in jubileumjaar 2020 en de Raad van Bestuur is ‘verjongd’ met fiscalist Marcel Beentjes en Pieter Zwart van Coolblue voor advies op het gebied van e-commerce. Het doel van Sander en Martijn is om van Oger een sterk merk te maken dat straks winkels heeft in de grote Europese steden waar totaalcollecties van het eigen label worden verkocht. Oger wil het heft in eigen hand nemen, zodat het bedrijf niet langer afhankelijk is van producenten. “Steeds meer merken openen hun eigen winkels, zo ook de Italiaanse labels die wij verkopen”, zegt Sander. “Italiaanse merken gaan slecht, investeerders kopen noodlijdende labels op en willen natuurlijk snel winst maken. Als zij onze hoge inkoopbudgetten zien, denken ze dat ze dat beter zelf kunnen verkopen.” Een misvatting, stelt Martijn: “Mannen komen niet voor een bepaald merk naar onze zaak, maar voor Oger. Het is een naam waarmee ze gezien willen worden. Dat realiseren merken zich niet altijd.” Voor de broers Lusink is het glashelder: de missie voor de toekomst is het merk Oger groot maken, ook online waar ze jaarlijks gemiddeld 35 procent groeien. “Investeren in ons eigen merk met private labels is van levensbelang voor de continuïteit en waarde van ons bedrijf”, besluit Martijn. “Niet dat we het ooit gaan verkopen, Oger blijft altijd een familiebedrijf.” De eerste potentiële opvolger is er al, de dochter van Martijn die in mei 2018 ter wereld kwam. Of ze het bedrijf ook wil leiden, is natuurlijk de vraag, maar een passende naam heeft ze in elk geval al: Olivia Oger Lusink.

 

Wapenfeiten

1989 Oprichting besloten vennootschap Oger.

1990 Oger Lusink opent zijn eerste winkel 1990 in de P.C. met zijn broers Martin en Robert.

1994 Opening winkels Den Haag en Rotterdam.

1995 Oprichting Oger Corporate Fashion Statement.

2000 Opening Ermenegildo Zegna store.

2009 Opening winkel Antwerpen.

2010 Opening Corneliani store in Amsterdam.

2010 Start Oger Donna.

2011 Sander en Martijn worden ieder voor 20% aandeelhouder en vormen samen met hun vader de Raad van Bestuur van de holding.

2012 Uitbreiding Oger Rotterdam.

2012 Opening webshop.

2016 Martijn Lusink wordt ceo.

2016 Uitbreiding Oger Den Haag.

2017 Opening Atelier Munro X Oger in Amsterdam.

2018 Opening winkel Atelier Munro X Oger in Amsterdam; opening twee shop-in-shops van Oger Donna in de winkels in Rotterdam en Amsterdam; opening shop-in-shop Atelier Munro X Oger in de winkels in Rotterdam en Antwerpen.

 

Dit artikel is verschenen in de mannenmodespecial van Textilia, nummer 3.

FOTO: Oger bv