TOP

NIEUWS VAN ONZE PARTNERS – Hoe gaat het met IKKS?

Het Franse modemerk IKKS wil de komende jaren het aantal verkooppunten in Nederland verdubbelen. Vooral in de vrouwenmodelijn zit groei, vertelt international managing director Mike Thumas.

IKKS werd in 2015 overgenomen door investeringsmaatschappij LBO France, die inzet op internationale groei. Speciaal daarvoor is in 2016 de functie van international managing director gecreëerd, die wordt ingevuld door Mike Thumas. Hij begon zeven jaar geleden bij IKKS als commercieel directeur Benelux en vervulde daarna verschillende andere managementfuncties. Sinds vier maanden is hij verantwoordelijk voor IKKS buiten thuisland Frankrijk.

Waarom die focus op internationale groei?

Mike Thumas: “In Frankrijk kunnen we bijna niet meer groeien. Die markt is verzadigd met 450 winkels, dus de focus is nu internationaal. Ons exportaandeel is nu nog maar twintig procent. Dat willen we stap voor stap uitbouwen. In het komende jaar naar dertig procent, over vijf jaar naar veertig procent en over tien jaar willen we een exportaandeel van vijftig procent hebben.”

IKKS ss17 (5) IKKS ss17 (2) 

Is buitenlandse expansie de enige focus?

“Internationale groei is een belangrijke focus. Maar een ander belangrijk focuspunt is onze aanwezigheid in Parijs, want dat is het eerste venster naar internationale ontwikkeling. Daar ziet een groot internationaal publiek hoe we ons presenteren in onze winkels. Onze derde focus is marketing en communicatie, vooral digitaal. Om die drie pijlers draait het de komende jaren bij IKKS.”

Velen kennen IKKS als kindermodemerk….

“Dat is waar we dertig jaar geleden mee begonnen zijn, met volwassen mode voor kinderen van 3 maanden tot 18 jaar. Weet je trouwens waar de naam IKKS vandaag komt? Onze oprichter wilde zijn merk eigenlijk X noemen. Maar dat is natuurlijk geen ideale merknaam. Dus hij heeft X fonetisch opgeschreven: IKKS. Sommige mensen spreken de merknaam echt zo uit. IKKS is in elk geval een hele bekende naam. En niet meer alleen in kindermode. We hebben een grote aanwezigheid met de kinderlijn, maar de vrouwenmode is in zeventien jaar tijd net zo belangrijk geworden.”

IKKS ss17 (7) IKKS ss17 (8)

Waar staat IKKS Women voor?

“We brengen een volledig aanbod mode, tot en met denim, schoenen en accessoires. Iedere vrouw kan wat terugvinden in de collectie. We richten ons vooral op de dertiger. IKKS staat voor stoer, vintage, rock, mix and match en donkere kleuren. We zijn de laatste seizoenen gegroeid naar een vrouwelijker merk, modieuzer en met meer kleur. Maar we blijven ons kenmerkende DNA trouw, easy chic en urban. Spelers in het middensegment hebben het moeilijk, maar wij richten ons op het premium segment. We zijn ook modieus, maar wel een stuk goedkoper dan merken als The Kooples, Sandro en Maje.”

Groeit de vrouwenlijn ook in Nederland?

“In Nederland zijn we sterk vertegenwoordigd met de kinderlijn: vijftig procent van de Nederlandse groothandelsomzet komt uit kindermode en dertig procent uit de vrouwenlijn. De vrouwenlijn is de laatste drie jaar in omzet verdubbeld in Nederland en we willen de komende jaren nog meer groeien met IKKS Women. IKKS Men is goed voor tien procent van de omzet en de rest komt uit onze andere twee vrouwenmerken I.Code (young fashion) en One Step (voor de veertigplus vrouw). Maar deze merken zijn relatief klein in Nederland, we focussen echt op IKKS Women en Junior.”

IKKS ss17 (1) IKKS ss17 (9) 

Waar zit de groei?

“In vrouwenmode, want dat is een veel grotere markt dan kindermode. En in retail. In 2016 hebben we 88 winkels geopend in Europa. We zijn begonnen als puur wholesalebedrijf, maar inmiddels zijn we een multichannelbedrijf geworden, met retail, wholesale, shop-in-shops, outlets en e-commerce. Tien jaar geleden hadden we 50 winkels in Europa. Nu 600, plus 200 shop-in-shops. Onze strategie is vrij logisch. Als we in een land beginnen, geven we eerst het voorbeeld met eigen winkels en groeien daarna verder via franchise. De helft van onze winkels is franchise. Er zijn zes winkelconcepten. Dat lijkt veel, maar het is vrij simpel. Er zijn winkels met één collectie (vrouwen, mannen of kinderen) en er zijn drie mixconcepten. In Nederland werken we allen met Junior, Women, Women & Junior en Women & Men.”

Op welke manier wil je groeien in Nederland?

“Zowel via wholesale als retail. We focussen daarbij op franchise. In Nederland hebben we dit jaar drie winkels geopend, in Breda, Amsterdam en Alkmaar. We hebben nu tien eigen winkels, waaronder sinds november één franchisewinkel. We werken samen met het Franchise Instituut Amsterdam voor de zoektocht naar nieuwe franchisenemers. In het voorjaar openen we ook nog twee outletwinkels in Roermond en Maasmechelen. Sinds we een nieuwe eigenaar hebben is dat mogelijk, daarvoor waren er afspraken met een andere partij voor de overstock.”

IKKS ss17 (4) IKKS ss17 (3) 

Hoe belangrijk is wholesale voor jullie?

“De focus op wholesale blijft. We hebben de wholesaleorganisatie in Nederland opnieuw ingericht en zijn in 2013 overgestapt van samenwerking met een agentuur naar een zelfstandige organisatie. We hebben een eigen showroom in Roosendaal met drie vertegenwoordigers. Wij hebben ongeveer 100 verkooppunten in Nederland. Veel winkeliers moeten hun deuren sluiten, maar ik ben ervan overtuigd dat er altijd sterke niche wholesalers zullen zijn. Die maken het verschil. We denken onze omzet via wholesale zelfs te kunnen verdubbelen.”

Hoe?

“Eerst en vooral door een duidelijke visie en partnership. Wij staan voor oplossingen en een fijne samenwerking. Daarnaast door goede IKKS-winkels neer te zetten en deze te ondersteunen met marketing en communicatie, want dit heeft dan weer een positief effect op de groothandel. We hebben vijftien steden op het oog waar we met een franchisenemer willen openen en voor 2017 staan er openingen op de planning in Eindhoven, Den Bosch en Hilversum. In de grote steden openen we zelf winkels, die locaties zijn te duur voor een ondernemer. Als je ziet dat we in een klein land als België na 25 jaar 38 winkels hebben, 50 shop-in-shops en 250 groothandelsklanten, dan kunnen we in Nederland zeker nog groeien.”