TOP

Van Van den Dungen: ‘Ambacht is enorm belangrijk’

Na haar studie aan de ArtEZ wist Mirjam van den Dungen precies wat ze wilde doen: tassen maken die ambacht uitstralen. Rond de eeuwwisseling richtte ze daarom haar merk Van Van den Dungen op. Na een moeilijke start, weet ze nu precies wat haar klant wil. “Op de academie leer je niets commercieels, ik moest het wiel zelf uitvinden.”

Mirjam van den Dungen studeerde in 1998 af aan de ArtEZ in Arnhem voor Product Design. “Ik ging naar de academie omdat ik schoenen wilde ontwerpen, maar toen ik bezig was, merkte ik dat ik toch liever iets met tassen wilde doen. Met schoenen ben je erg gebonden aan pasvorm en met tassen heb je meer vrijheid. Maar het kriebelt nog steeds om iets met schoenen te doen.” In de loop van de jaren is Van den Dungen er maar al te goed achter gekomen wat ze wel en niet wil met haar eigen tassenmerk Van Van den Dungen.

Hoe is de liefde ontstaan voor lederwaren?

“Ik was altijd al dingen aan het maken. Ik wilde gewoon mooie items ontwerpen en ik vind leer erg fijn. Leer, wol, vilt, dat zijn mijn favoriete materialen.”

Hoe is het na je afstuderen gelopen?

“Ik wist niet wat ik moest gaan doen. Ik ben een half jaar stage gaan lopen bij Esprit en daar kwam ik erachter dat ik dat in ieder geval niet wilde. Het was te commercieel waardoor je amper tijd had om na te denken over een product. Veel kon daar niet. Ik houd van rustige tassen uit één vlak gesneden, maar daar werden meteen naden in gezet omdat dat goedkoper is. Het moest productieproof zijn en dat gaat naar mijn idee ten koste van de vormgeving. De stage was in dat geval wel erg leerzaam. Een galerie vroeg mij daarna of ik vijf kleine tasjes wilde ontwerpen voor de feestdagen en dat was uiteindelijk het beginpunt van Van Van den Dungen. Die tassen ben ik ook gaan verkopen aan andere winkels. De eerste jaren heb ik alleen verkocht aan retailers, maar er kwam bij mij in de buurt een klein pandje vrij waar ik in ben gaan zitten. Zo heb je rechtstreeks contact met de consument. Dat is enorm leerzaam.”

Wat heb je geleerd van het contact met de consument?

“Ik leerde daar vooral in het begin veel van. Voorheen ging ik volledig voor het cleane ontwerp en daar vind ik magneetsluitingen mooi bij staan. Ik hoorde echter van mijn klanten dat ze dat liever niet hadden omdat de tas dan niet goed is afgesloten. Ze willen liever een rits. Nederlanders zijn ook heel praktisch dus dat moet de tas ook zijn. Ik ben nu al wat jaren verder en weet zo ondertussen wel wat een vrouw zoekt.”

Van ven den Dungen7

Was het lastig om voor jezelf te starten?

“Enorm! Ik heb de academie gedaan, maar daar leer je niets commercieels. Je leert alleen over vormgeving, maar verder heb je geen idee wat je moet doen. Dan sta je daar ineens met je collectie en dan moet je het wiel uitvinden. Als ik daar al wat van wist, was het allemaal veel sneller gegaan. Maar dit was wel wat ik wilde dus dan ga je er gewoon voor. Ik wist dat het niet makkelijk zou gaan worden.”

Hoe maak je je tassen?

“Ik koop zelf leer in en maak daar tassen van. Soms komt een idee in mij op als ik bij de looier ben, anders ik maak proefjes en zoek er dan het meest geschikte leer bij. Ik zit veel achter de machines. Het ambachtelijke vind ik erg belangrijk, maar een deel is zo ondertussen wel uitbesteed aan een klein atelier. Als mensen in de winkel komen en liever een andere kleur tas willen, dan maak ik dat wel zelf.”

We zijn meer dan vijftien jaar verder sinds je je merk hebt opgericht, hoe gaat het ermee?

“Goed, ik heb veel vaste klanten en ik heb een eigen stijl. Ik heb wel last gehad van de crisis. Het inkopen door winkeliers ging op een gegeven moment heel voorzichtig. Ze wilden niet meer voororderen en wilden eerst verkopen voordat ze gingen inkopen. Gelukkig begint zich dat nu wel weer op te bouwen.”

Je maakt ook tassen voor musea, waarom?

“Dat publiek sluit goed op elkaar aan. Het zijn meestal hoog opgeleide vrouwen die zelfbewust zijn. Vrouwen die niet zomaar even een mode item willen en over een half jaar weer een nieuwe tas kopen. Ze willen kwaliteit boven kwantiteit en zijn cultureel geïnteresseerd.”

Van ven den Dungen5

Wat maakt je tassen onderscheidend?

“Het begint met goed materiaal. Daarnaast zijn de tassen strak en sober. Ik gebruik grote vlakken en zet er niet zomaar naden in omdat dat makkelijker is voor de productie. Er zit veel detail in. De tassen zijn ook volledig gevoerd en hebben veel binnenvakken. Dat maakt het item handig. Ik ga ook niet met de mode mee. Als ik iets mooi vind, dan maak ik dat. Dat respecteren mijn klanten omdat het vrouwen zijn die ook hun eigen weg gaan.”

Ben je nog opzoek naar nieuwe verkooppunten?

“Natuurlijk, altijd. Ik ben op zoek naar winkels die bij de doelgroep passen en een eigen stijl hebben. Ze moeten service bieden zodat ze iets over de tassen vertellen en de mogelijkheden aankaarten. Het merk heeft een eigen verhaal dat erbij verteld moet worden.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Ik hoop verder uit te breiden. Dat betekent niet dat het op iedere hoek van de straat moet liggen want het moet een exclusief merk blijven. Mijn publiek wil niet op een feestje komen en iemand anders zien met dezelfde tas. Naar het buitenland uitbreiden zou ook fijn zijn, maar dan heb ik wel hulp nodig. Op een gegeven moment zit ik ook aan mijn limiet.”

 Van ven den Dungen6