TOP

Nieuws van de modebeurzen [vrouwenmode]

In januari barsten de modebeurzen voor winter 2019-2020 los. We verzamelden de eerste nieuwtjes van de vrouwenmodebeurzen voor het nieuwe inkoopseizoen.

Foto: Modefabriek juli 2018 door Presstigieux

Tranoï, Parijs

Het artistieke Parijse platform Tranoï blijft in beweging. In het voorjaar van 2019 komen er twee edities bij: Tranoï Richelieu van 1 tot 6 maart in Parijs, een showroomevent gelijktijdig met de Parijse Fashion Week, en Tranoï Shanghai, tijdens de Shanghai Fashion Week. Het eerste event, in de Rue Richelieu, presenteert internationale showrooms van merken als Murmur, Texas Robot, Covert, Quantum Courage en Mr Mrs Shirt. Daarnaast zijn er de bestaande edities van Tranoi van 18 tot 20 januari en van 1 tot 4 maart op de vaste locaties Palais de la Bourse en Carrousel du Louvre.

Premium & Show & Order, Berlijn

Premium (15-17 januari) heeft de acht hallen opnieuw ingedeeld naar prijssegment, positionering, image en distributie.Het draait namelijk steeds meer om het uitlichten van de belangrijkste trends, key-pieces of een merkverhaal in plaats van om het laten zien van grote collecties. Nog meer inspiratie en informatie doe je op in het naastgelegen Kühlhaus. Show & Order, dat daar wordt gehouden, laat op een warenhuisachtige manier zo’n 200 mode- en lifestylemerken zien, waaronder Buffalo London, Freaky Nation, Hanky Panky, Noa Noa en Vagabond.

Panorama, Berlijn

Panorama (15 tot 17 januari) ontwikkelt zich volop. In hal 1 en 3 gunnen pronto modamerken als Rinascimento, SisterS Point, Kontatto, Imperial en re.draft een blik op hun kortetermijncollecties. Daarnaast heeft Panorama de komst van populaire aanbieders als Mango (met de vrouwenmode-, kinder-, en plus sizelijn Violeta), Edited en Na-kd aangekondigd, net als een aantal sprekers die hun licht laten schijnen op de toekomst van de modemarkt.

Neonyt, Berlijn

Neonyt is de naam van een nieuw duurzaam en innovatief forum, ontstaan uit een samenwerking tussen onder meer de Ethical Fashion Show, Greenshowroom, FashionSustain en Fashiontech. Op de oude locatie van de duurzame beurzen, Kraftwerk Berlin, wil het initiatief va n 15 tot 17 januari een vernieuwend aanbod bieden van zakendoen, inspiratie, (technologische) informatie en entertainment.

Modefabriek, Amsterdam

Personaliseren is in de mode en deze ontwikkeling zie je duidelijk terug op de volgende editie van Modefabriek, op 20 en 21 januari. Zo denkt de organisatie mee met de drukke agenda’s van bezoekers door ‘trendhubs’ in te richten. Heb je even een vrij moment? Pak dan in de Centrale Hal een koffie en een headphoneset voor een vijf minuten durende trendupdate. Ook is er weer de mogelijkheid tot een (gratis) speed-date met diverse experts. Zij voorzien bezoekers van advies over uiteenlopende ondernemerszaken. Een afspraak maken is niet nodig. In de oostelijke hal vind je de ‘Do!Shop’, waar creatieve labels gepersonaliseerde items maken en verkopen. In de Noord-hal, het domein van mannenmode is er de nodige aandacht voor vakwerk en ambacht en wordt de Curated Store by HTNK ingericht met mannen-, uniseks en genderneutrale collecties.

Gallery, Düsseldorf

Gallery (25-29 januari) heeft dit keer een nieuwe centrale entree, tussen de Alte Schmiedehalle en de Kaltstahlhalle. Het platform is volgens de organisatie steeds meer in trek voor het bekijken van zowel mode als schoenen en accessoires. Met name de laatste productgroepen laten dan ook een opmerkelijke groei in aanbod zien. Naast het bezoeken van Gallery zelf, geeft de organisatie inkopers de mogelijkheid tot het rustiger bekijken van collecties in showrooms van merken. Deze ruimtes zijn vijf dagen, twee dagen langer dan Gallery, geopend.

Ciff, Kopenhagen

Ciff (30 januari – 1 februari) richt drie gecureerde secties in: Crystal Hall, met opkomend ontwerptalent, Raven, met edgy mannenmode en Ciff Raven Special Projects, waar modedesigners en artiesten uit andere disciplines elkaar ontmoeten. Ciff Kids gaat vanaf januari verder als Ciff Youth. Ook het concept verandert duidelijk, met aandacht voor jeugdcultuur en een breder aanbod in onder andere sport, lifestyle en kunst. Ook is er infotainment zoals masterclasses en talks. Dit alles om de synergie met Ciff en Code Art Fair te versterken. Je vindt Ciff Youth in een nieuwe locatie binnen het Bella Center.

WFC Big brands, Amsterdam

‘Europa’s grootste curvy fashion fair’, WFC Big Brands op 3 en 4 februari, blijft groeien in aanbod. Voor het eerst zijn er meer dan honderd merken aanwezig tijdens in het WFC Beursplaza. Komende editie wordt hierdoor de opzet van de beurs iets aangepast. Onder meer de middenhal wordt in gebruik genomen. Nieuw zijn onder andere Zizzi, By Me en Noa Noa, naast collecties als Signature, Molly Bracken, Crea Concept en River Creek Menswear. Net als eerder zijn er op beide dagen ook modeshows, waarbij de gehele looproute veranderd in een catwalk. De modellen lopen meerdere malen per dag langs de stands in beide hallen.

Scoop, Londen

Door samen te werken in retail kan je tot mooie dingen komen, weet ook Scoop (10-12 februari). Na een zomerse collab met het warenhuis Liberty London, trekt de vrouwenmodebeurs komende editie op met het minstens zo stijlvolle en boeiende Victoria & Albert Museum. En het event is door de sfeervolle boetiekachtige insteek toch al een feestje voor inkopers die houden van het speuren naar verrassende smaakmakers.

Pure London, Londen

Het grootste modefestival van Londen, Pure London, (10-12 februari) pakt ook dit seizoen flink uit. Het evenement laat weten meer mannenmode te kunnen bieden, door de toevoeging van Moda Gent uit Birmingham. Verder groeit de kindermodesectie door de herlancering van kindermodebeurs Bubble. Door de overnames kan Pure London ruim 1.300 merken op het gebied van vrouwen-, mannen-, en kindermode presenteren, naast het sourcingplatform Pure Origin.

Meer beursnieuws vind je in het beursoverzicht in Textilia 12, die op dinsdag 11 december 2018 verschijnt.