TOP

Nieuwe naam en nieuwe eigenaar voor streetwearconcept Calico Jack

Calico Jack is overgenomen door Van Tilburg Mode & Sport. De bekende streetwear- en sneakerzaak uit Venlo maakt per 4 mei onderdeel uit van het familiebedrijf uit Nistelrode. De overname gaat gepaard met een rebranding en vanaf 1 augustus ook een nieuwe naam, Calico Club. "Tijd voor de volgende stap."

Foto: Calico Jack

Oprichters Rolph van Heyster en Erik Morrenhof blijven aan Calico Jack verbonden; Van Heyster als creatief directeur en Morrenhof als retail- en community manager. Zij komen in dienst bij Van Tilburg. “We zijn Calico Jack in 2013 begonnen en na bijna tien jaar ondernemen in een markt met ongekend veel dynamiek vonden we het tijd voor de volgende stap”, licht Van Heyster telefonisch toe. “Die wilden we zetten met een krachtige partner, waarmee we Calico Jack naar een volgend niveau kunnen tillen. Dat is ook ondernemerschap: weten wat je wel en niet zelf kunt.”

Rebranding en nieuwe naam

Die partner vonden de ondernemers in Van Tilburg Mode & Sport in Nistelrode. Calico Jack wordt onderdeel van het Brabantse familiebedrijf, met Paul en Matthijs van Tilburg als nieuwe eigenaren. “Onze concepten vullen elkaar goed aan”, zegt Van Heyster. “Van Tilburg is actief in het midden- tot hoge segment, wij zitten een niveau hoger met een meer high-end en niche aanbod. We denken dat dat elkaar kan versterken.” Over het overnamebedrag wil Van Heyster geen uitspraken doen.

‘Na tien jaar ondernemen vonden we het tijd voor de volgende stap’

De overname gaat gepaard met een rebranding en vanaf 1 augustus ook een nieuwe naam: Calico Club. Onder die vlag openen de ondernemers twee locaties in Nistelrode. Van Tilburg Mode & Sport wordt uitgebreid met een bijna 300 vierkante meter grote shop-in-shop, Calico Club / gallery, waar klanten terecht kunnen voor de meer commerciële streetwearmerken als Carhartt, Daily Paper en Polo Ralph Lauren. En in een historische boerderij op een steenworp afstand van de weidewinkel komt Calico Club / cottage met labels als A-Cold-Wall*, Adidas Y3, Ami Paris, Canada Goose, Heron Preston, Martine Rose, Roa Hiking en Snow Peak. “Een mix van Japanse streetwear, Italiaanse sportswear en outdoor luxury en tech”, zegt Van Heyster. “De cottage wordt ons nieuwe visitekaartje.”

Geen filiaalbedrijf

Calico Jack begint in 2013 op 90 vierkante meter in Venlo en verhuist in 2016 naar een groter pand in dezelfde stad. Vijf jaar later komt daar een tweede vestiging in het naastgelegen Blerick bij, Calico Jack West, op de plek waar vroeger de schoenenzaak van Van Heysters ouders zat. Die winkel gaat in de nieuwe situatie als hoofdkantoor fungeren en wordt op 1 juli omgedoopt naar Calico Club / studio. De vestiging in Venlo gaat verder als Calico Club / terrace en wordt verbouwd tot miniwarenhuis met een extra verdieping. Hier blijft de focus op high-end streetwear en sneakers liggen met nichemerken als Adidas Yeezy, J Press, Stone Island en Stüssy. “Elke Calico-store heeft zijn eigen concept”, zegt Van Heyster. “We willen geen filiaalbedrijf worden, maar per locatie kijken welk aanbod er past. En op het vernieuwde platform calicoclubstore.com, dat in juli live gaat, komt alles samen.”

Op de foto, v.l.n.r. Rolph van Heyster, Matthijs en Paul van Tilburg en Erik Morrenhof.