TOP

Van Tilburg en Calico Jack over de krachtenbundeling: ‘We kunnen klanten nu een nog betere experience geven’

De overname van high-end retailer Calico Jack door Van Tilburg Mode en Sport is een win-winsituatie. Matthijs van Tilburg: “Wij kunnen nu ondernemen in een andere segmentsgroep.” Rolph Van Heyster: “Wij wilden terug naar onze focus.”

Foto: RJR Fotografie

Afgelopen mei hebben jullie Calico Jack verkocht aan Van Tilburg Mode en Sport, waarom?

Rolph van Heyster (RvH): “Mijn compagnon Erik [Morrenhof, red.] en ik hebben vanaf 2011 gewerkt aan Calico Jack. Erik vanuit zijn achtergrond als sneakerverzamelaar, ik als lid van een schoenenfamilie en ervaren in het organiseren van events. Met de opening in 2013 van de eerste winkel, in Venlo, hebben we iets van grootstedelijke allure weten te creëren. Sinds 2016 zijn we hard gegroeid en in 2019 bereikten we de kritische grootte voor een regionale retailer. We wilden een groter platform, zowel fysiek als online. In de mannenmode is er ruimte voor het internationale modegevoel dat wordt gevoed door Japanse, Amerikaanse, Britse en Franse luxe merken. Om die schaalvergroting te bereiken moesten we terug naar onze focus en op zoek naar een sterke partner. We hadden een stabiel bedrijf met een ontwikkeld, professioneel e-commerce apparaat en een jong management nodig om Calico Jack naar een landelijk niveau te tillen én online uit te bouwen.”

Hoe is de relatie Van Tilburg-Calico Jack begonnen?

Matthijs van Tilburg (MvT): “Een gemeenschappelijk zakelijk contact heeft ons gekoppeld. Die wist dat Calico Jack toe was aan een volgende stap. Mijn broer Paul en ik kenden Eric en Rolph niet persoonlijk. Via hun socials hebben we hun visie en strategie goed kunnen volgen. Calico Jack heeft een prachtig merkenpakket, het is een van de weinige retailers in Nederland met een Adidas Yeezy-account. De propositie is heel bijzonder, en dat buiten de gebruikelijke steden als Amsterdam en Rotterdam. Het klikte meteen tussen ons.”

Wat als het niet had geklikt, stonden er meer namen op jullie verlanglijstje?

RvH: “Er zijn altijd andere partijen in de markt, maar Matthijs en Paul stonden bovenaan ons lijstje. Als zij ‘nee’ hadden gezegd, hadden we nog steeds een sterk concept waarmee we naar anderen hadden gekund. Ook hadden we het concept nog kunnen voortzetten, er was geen haast.”

Wat is de meerwaarde van Calico Jack voor Van Tilburg?

MvT: “Wij zijn actief in het midden- tot hoge segment, Calico Jack zit een niveau hoger met een meer high-end en niche aanbod. Van Tilburg is senang met zijn segmentatie, maar we zien kansen en mogelijkheden in het luxe segment. Het is een divisie die groeiende is en waarmee Paul en ik veel affiniteit hebben. Wij willen ook onderdeel uitmaken van die markt met mooie trendgerelateerde en hooggepositioneerde producten. En dat hoeft niet per se met Van Tilburg. Met Calico Jack kunnen we gaan ondernemen in deze andere segmentsgroep. Calico Jack en Van Tilburg versterken elkaar.”

‘Met Calico Jack kunnen we gaan ondernemen in deze andere segmentsgroep’

Matthijs van Tilburg

Het was makkelijker Calico Jack in te lijven dan zelf een dergelijk concept neer te zetten?

MvT: “Door de jaren heen hebben we wel hoger segment toegevoegd en lager segment teruggebracht, maar we zijn nooit op het niveau van Calico Jack gekomen. High-end merken willen niet graag naast lager gesegmenteerde merken liggen; dan schuurt de communicatie. Ze bepalen zelf in welke winkels ze verkocht willen worden. Als retailer moet je min of meer auditeren. En je moet iets toevoegen aan de branding en tone of voice van het betreffende merk. Dat respecteer ik, maar het is ook lastig om steeds nul op rekest te krijgen.”

Hoe zijn de taken onderling verdeeld?

MvT: “Rolph en Erik blijven verbonden aan Calico Jack als respectievelijk creatief directeur en retail- en communitymanager. Ze komen bij ons in dienst, maar Calico Jack blijft een losstaand bedrijf. Paul en ik sturen samen met Rolph op de hoofdlijnen en het verder uitwerken van onze middellange- en langetermijndoelstellingen.”

Maakt deze aankoop de weg vrij voor meer van dit soort overnames?

MvT: “Als ondernemer ben je altijd op zoek naar kansen, maar overnames zijn geen onderdeel van onze strategie; ze behelzen nogal wat. De overname van Calico Jack kwam op ons pad. Net zoals we in 2018 Maria Schoenen hebben overgenomen in ons dorp Nistelrode.”

Calico Jack wordt omgedoopt tot Calico Club, hoe ziet dat concept eruit?

RvH:“Onder die vlag openen we twee locaties in Nistelrode. Bij Van Tilburg in Nistelrode breiden we uit met een bijna 300 vierkante meter grote shop-in-shop die Calico Club / gallery gaat heten. Daar vind je ons populaire pakket met merken als Carhartt, Daily Paper en Polo Ralph Lauren. In een historische boerderij in Nistelrode komt Calico Club / cottage, met labels als A-Cold-Wall*, Adidas Y3, AMI Paris, Canada Goose, Heron Preston, Martine Rose, Roa Hiking, Snow Peak. Daar wordt een sfeer neergezet die een mix is van designer, Japanse streetwear, Italiaanse sportswear, luxe outdoor en tech. De cottage wordt ons nieuwe visitekaartje.”

Calico Jack stond bekend om zijn samenwerkingen en events. Blijven die?

RvH: “Zeker. Community is ons codewoord. De naam Calico Club verwijst naar de groep mensen die zich betrokken voelen bij onze winkel. Die betrokkenheid, dat clubgevoel, heeft te maken met alles wat je on- en offline doet rond dat wat je verkoopt. Een community push je door toffe dingen te organiseren. Daarom hebben we geregeld collaborations en events. Hierdoor vinden mensen je als plek en merk relevant. Je kunt een mooie winkel hebben, maar uiteindelijk draait het om wat er in die winkel gebeurt en hoe je daaromheen zichtbaar bent. Met sneakerlabel ETQ, onze meest recente partner, gaan we een nieuw silhouet lanceren. Andere mooie voorbeelden van community building zijn onze wielren- en hardloopavonden, Calico Track en Gruppetto Pirata. Die zijn ontstaan tijdens de coronacrisis. Elke woensdagavond doen in Venlo vijftig fietsers mee.”

In juli 2021 lanceerden jullie al een eigen kledinglijn met de naam Calico Club. Was dat de eerste vingerwijzing naar de verkoop?

RvH: “Dat hebben we gedaan met het oog op de toekomst. Zo konden we de naam alvast vastleggen. Op dat moment waren er nog geen gesprekken met mogelijk nieuwe partners.”  

Wat gebeurt er met de winkels in Venlo en Blerick?

RvH: “Calico Jack West in Blerick – tot 2020 de schoenenzaak van mijn ouders – wordt ons hoofdkantoor en op 1 juli omgedoopt tot Calico Club / studio. East, de vestiging in Venlo, gaat verder als Calico Club / terrace en wordt verbouwd tot miniwarenhuis. Hier blijft de focus liggen op high-end streetwear en sneakers, met brands als Adidas Yeezy, J Press, Stone Island en Stüssy. Elke Calico Club heeft straks zijn eigen concept. We willen geen filialen in dezelfde stijl, per locatie kijken we welk aanbod past. Op het vernieuwde online platform calicoclubstore.com, dat in juli live gaat, komt alles samen.”

Wat wordt de strategie voor de toekomst?

RvH: “Een tweesporenbeleid met aan de ene kant retailconcepten van topniveau die het waard zijn om te bezoeken, en aan de andere kant een online platform dat klaar is voor meer volume en een nog betere klantreis. Even belangrijk is dat we goed zorgen voor onze merken, we verkopen labels die iets van ons verwachten. Het umfeld en de content moeten op alle contactpunten kloppen.”

‘Even belangrijk is dat we goed zorgen voor onze merken, we verkopen labels die iets van ons verwachten’

Rolph van Heyster

Komen er op termijn nog meer winkels?

RvH: “Eerst gaan we werken aan een steviger fundament voor ons platform. Laten we dat eerst goed doen. Op de korte termijn gaan we dus niet meer locaties openen. Sterker nog, we sluiten er één om door te investeren in online en in de twee nieuwe retaillocaties.”

Was het niet lastig om ‘je kind’ te verkopen?

RvH: “Het is meer een soort co-ouderschap eigenlijk, haha. Ik ben er simpelweg erg blij mee. Natuurlijk is de opmaat naar een nieuw partnerschap op momenten ook kwetsbaar. Matthijs en Paul leggen alles op een weegschaal en oordelen ook over beslissingen die we eerder hebben genomen. Keuzes maak je vanuit een bepaalde fase en tijdgeest. Tussen 2016 en 2019 hebben we ons gericht op groei in ons merkenpakket. Door gericht te investeren, kozen we daarbij niet voor de makkelijke weg. We kochten zes in plaats van vijftien commerciële merken en voegden daar ter inspiratie negen onbekende labels aan toe. Dat kan betekenen dat je brutowinstmarge inlevert. Voor ons stond de geloofwaardigheid van het concept voorop. Daaraan hebben we al die jaren gebouwd. Consolideren kan ik niet. Ik wil door en vind het prettig om buiten de comfortzone te werken.”

Wat vonden Matthijs en Paul daar in retrospectief van?

MvT: “Rolph en Erik maakten dat soort beslissingen op gevoel en die sloten niet aan op de cijfers. Dat is apart, omdat je je als ondernemer doorgaans baseert op cijfers. Maar ze konden hun keuzes goed uitleggen en daarvoor hebben we respect. Wij hebben ook geleerd van hun manier van ondernemen en gaan het beste van beide werelden toepassen.”

Voor Calico Club breekt nu een zorgelozer bestaan aan met de voordelen van schaalgrootte.

RvH: “Absoluut. Onder Van Tilburg kunnen wij onze klanten een nog betere experience geven. Van Tilburg Mode en Sport is een prachtig bedrijf, dat onder meer een zeer hoog serviceniveau biedt. Daarmee kun je veel loyaliteit kweken. De schaalgrootte brengt met zich mee dat Erik en ik kunnen focussen op de klant. Samen creëer je op elk onderdeel binnen deze nieuwe samenwerking de ultieme synergie. Denk daarbij aan human resource, finance, marketing, maar ook een klanten- en vermaakservice.”

Ga je ooit nog een bedrijf beginnen, Rolph?

RvH: “Zeg nooit nooit, maar ik denk het niet. Ik ben supertrots op wat Erik en ik hebben kunnen doen. Ondernemend zijn is een mindset en die zal ik niet verliezen. Ik ga voor het maximale. Dat wil ik nu met focus kunnen doen en dat betekent dat ik afscheid moet nemen van mijn rol als ondernemer. Liever ben ik ondernemend vanuit mijn nieuwe functie, daar zit ik opnieuw in mijn kracht. De reis als ondernemer heeft veel impact op mijn leven gehad. Calico Jack heeft soms ook voor controverse gezorgd, voor discussie over de koers en de strategie. Gelukkig is er altijd steun en respect gebleven vanuit de mensen om ons heen. Ik ben trots  om juist nu met elkaar de volgende stap te zetten: zoiets als Calico Jack kunnen we niet nog eens bouwen, hier zit alles in.”

Dit artikel verscheen eerder in Textilia magazine.