TOP

Nieuwe mannenmodewinkel voor modezaak annex agentuur Kootuur

Na zeven jaar onder één dak te hebben gewerkt, heeft de gemengde winkel Kootuur Butik in Zwolle zich opgesplitst. De mannen- en vrouwenmodezaak opereren nu los van elkaar. Een dappere stap in deze coronatijd. “Het was een kans die we niet konden laten gaan.”

Waar voorheen de gemengde modewinkel Kootuur Butik zat aan de Oude Vismarkt 24 in Zwolle, is deze maand ‘Kootuur voor hem’ geopend. Het onderdeel vrouwenmode uit deze winkel is tesamen met de andere vrouwenwinkel annex kapsalon de straat overgestoken naar een pand op het Koningsplein waar eigenaren Wouter en Dian Klein Willink altijd al een oogje op hadden. “Mijn vrouw en ik zeiden altijd tegen elkaar dat als we kans krijgen om dat pand te bemachtigen, we het meteen doen. Begin van de zomer kwam het vrij en dat was meteen het juiste moment om de vrouwen- en mannenconcepten te kunnen scheiden.” [Artikel loopt door onder de foto]

Traffic

Een spannende stap, geeft hij toe, vanwege de coronapandemie maar ook omdat ze niet wisten wat dat zou betekenen voor de omzet van beide segmenten. “De traffic verdeelde zich natuurlijk in de gemengde winkel waar doordeweeks vrouwen kwamen shoppen en in het weekend de mannen”, vertelt de mode-ondernemer. “Wat zou dat betekenen voor de omzet als we dat uit elkaar haalden? Uiteindelijk kunnen we nu zeggen dat het goed is gegaan. De winkels hebben goed gedraaid. In de nieuwe vrouwenwinkel hebben we zowel in september als oktober de omzet verdubbeld ten opzichte van vorig jaar op de oude locatie, en vorige week was onze eerste week als volledig herenconcept fantastisch.” [Artikel loopt door onder de foto]

Verdieping

De mannenmodewinkel ‘Kootuur voor hem’ is 100 vierkante meter groot, verdeeld over een begane grond (70m2) en een verdieping daaronder. Klein Willink: “Daar bevinden zich een shop-in-shop van het merk Minimum en de paskamers. Hierdoor hebben we een verbinding gelegd in het pand. Meestal hoor je dat verdiepingen in winkels lastig zijn, maar wij halen daardoor een gelijke omzet omdat mannen bij het passen vaak iets extra’s uit het rek pakken.” Eyecatcher in de winkel is de photowall met foto’s van mooie plaatsen en legendes zoals Steve Jobs, Barack Obama en Kobe Bryant. [Artikel loopt door onder de foto]

Merken

Kootuur bestaat inmiddels zeven jaar. De winkel is ontstaan uit het gelijknamige agentuur dat Klein Willink nu tien jaar runt vanuit een showroom in Amersfoort. Hiermee vertegenwoordigt hij de merken Minimum, Bread & Boxers en Moves. In de nieuwe mannenmodewinkel verkoopt hij in totaal zo’n 15 merken zoals Won Hundred, Forét , Law of the Sea, Woodbird en Selected Homme.

Beeld: Kootuur