TOP

Sluikreclame vloggers aangepakt, ceo vanHaren over Black Friday en nieuwe samenwerking H&M Home

Bekende vloggers mogen in hun video’s binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Verder: de eerste week van december wordt naar verwachting de drukste van het jaar voor webwinkels, Diane von Furstenberg werkt samen met H&M Home en zo kijken schoenenketen vanHaren en sneakermerk Allbirds naar de komende editie van Black Friday. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 11 november.

Wijziging Mediawet pakt sluikreclame vloggers aan

Populaire vloggers mogen in hun video’s binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media na vragen van het FD. Grote bedrijven betalen influencers soms tienduizenden euro’s voor een enthousiaste vermelding in hun Youtube-video’s, voor deze groep veruit de belangrijkste inkomstenbron. Dat verdienmodel gaat als gevolg van de gewijzigde Mediawet op de schop. Hobbyisten blijven waarschijnlijk buiten schot.

Influencers hebben sinds 1 november te maken met nieuwe regels, die voorschrijven dat ze hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen ‘overmatige aandacht’ mogen geven. Of concreter: een vlogger als Enzo Knol mag best Iglo-vissticks eten in een video, maar hij mag niet drie keer zeggen hoe lekker hij ze vindt. Doet hij dit wel, dan moet hij aan het begin en aan het einde van het filmpje zeggen dat deze reclame bevat. Dat is nodig omdat uit onderzoek blijkt dat veel kijkers, met name jonge kinderen en vmbo-scholieren, sluikreclame niet herkennen.

‘Week tussen Cyber Monday en Sinterklaas drukste van het jaar voor webwinkels’

De week tussen Cyber Monday (30 november) en Sinterklaas wordt voor e-commercebedrijven de drukste week van het jaar, met een verwachte stijging van 83 procent in het totale aantal pakketten. Dat schrijft Emerce op basis van cijfers van Sendcloud. De logistiek dienstverlener verwacht dat webwinkels het tot en met eind volgende week nog betrekkelijk rustig zullen hebben en dat de drukte vanaf week 48, de week van Black Friday, losbarst. Dat was vorig jaar ook het geval, zegt directeur Rob van den Heuvel. “Heel veel inkopen voor Sinterklaas en Kerst werden al gedaan tussen Black Friday en Cyber Monday.” Deze piek komt bovenop de structurele toename van het e-commerceverkeer sinds de corona-uitbraak. Bij de bij Sendcloud aangesloten webwinkels gaat het om een stijging van gemiddeld 22 procent.

Ceo vanHaren: ‘Black Friday niet schrappen, maar anders invullen’

Het voorstel van FNV om Black Friday dit jaar te schrappen, is volgens vanHaren-ceo Krein Bons niet haalbaar. Zo’n verbod zorgt er alleen maar voor dat winkeliers hun handel op een andere manier gaan afprijzen, zegt hij tegen Retailtrends. “Noem het Black Friday, noem het sale. Iedereen moet toch van zijn voorraad af, linksom of rechtsom. En dat kan alleen door aantrekkelijke prijzen te bieden.” Bons ziet meer in het maximaal spreiden van drukte. “Daar hebben we als grootwinkelbedrijven ook afspraken over gemaakt. Sommigen zijn nu al begonnen of hebben van heel november Black Friday-maand gemaakt.”

De schoenenketen zet ook buiten Black Friday in op het spreiden van de koopmomenten, bijvoorbeeld door klanten op maandochtend een cadeautje bij hun aankoop te geven. De urgentie van veilig winkelen is volgens Bons zowel bij retailer als consument doorgedrongen. “De enige plek waar het nog enigszins gezellig is, is de winkelstraat. Iedereen is er alles aangelegen dat de winkels veilig open kunnen blijven.”

Niks korting: Allbirds verhoogt prijzen op Black Friday

Ander Black Friday-nieuws: in plaats van goedkoper worden de schoenen van Allbirds op deze dag juist duurder. Dat meldt Footwearnews. Op vrijdag 27 november worden alle prijzen automatisch met een dollar verhoogd. Het bedrag dat hiermee wordt opgehaald, wordt door het Amerikaanse schoenenmerk verdubbeld en gaat naar Fridays for Future, de internationale klimaatbeweging die in 2018 door Greta Thunberg werd opgezet.

De actie is in lijn met Allbirds’ duurzame doelstellingen. Het merk maakt minimalistische sneakers met een zo klein mogelijke CO²-afdruk. Zo kiest Allbirds voor merinowol als alternatief voor synthetische stoffen, een stap die een energiebesparing van 60 procent zou opleveren. Net als veel andere duurzame bedrijven is Allbirds kritisch op Black Friday; het merk hekelt het ‘kopen om het kopen’ en wil met deze actie een tegengeluid laten horen.

Diane von Furstenberg en H&M Home werken samen

Diane von Furstenberg werkt samen met H&M Home voor een lijn met vazen, kaarsen, kussenhoezen en dekens met bekende prints uit de archieven van het merk. Dat schrijft Knack. De lancering stond gepland voor de kerstperiode, maar is uitgesteld naar het voorjaar van 2021. Von Furstenberg is blij met de samenwerking. “Vooral omdat ik zo’n passie voor interieur heb.” Het project is voor haar extra bijzonder, nu iedereen wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven. “De foto’s voor de campagne zijn bij mij thuis gemaakt. Mijn portret hebben we in de garage gefotografeerd, zonder make-up artist op kapper.”

Foto: Karolina Grabowska via Pexels