TOP

Nieuw winkelconcept in voormalig museumpand [interview]*

The Gallery Brandstore is een nieuwe winkel én hotspot in Almelo, gevestigd in een oud museumpand. Eigenaar Martijn Viskaal: “Je moet consumenten een reden geven om te komen.”

The Gallery Brandstore heeft zijn intrek genomen in het historische pand De Waag in Almelo. Het voormalige museumpand is gebouwd in 1914. Textilia sprak met Martijn Viskaal, de eigenaar van The Gallery Brandstore.

Geschiedenis

“De geschiedenis van het oude museumpand komt terug in zowel het exterieur als het interieur.”, zegt Martijn Viskaal. “De buitenkant was nog in originele staat maar de binnenkant hebben we compleet gestript. Er stonden zo veel muren, die hebben we allemaal weggehaald.”

Van A naar B-locatie

De winkel heeft twee winkels samengebracht van dezelfde eigenaar. Voorheen zaten Sketch en Tom Casuals op een A-locatie in de Almelose binnenstad. Martijn Viskaal: “De huren liepen af van die locaties en toen kwamen we eigenlijk niet tot een overeenkomst met de pandeigenaren.”

“Een verhuizing van een A-locatie naar een B-locatie is altijd goedkoper. Het huurvoordeel per vierkante meter is 40 procent ten opzichte van de oude locatie. Daardoor kun je meer meters afnemen en meer beleving creëren” vertelt Martijn Viskaal. “We merken dat onze nieuwe locatie een plek is waar mensen afspreken in de winkel of in de Coffee Bar en daardoor tot wel drie keer langer verblijven in de winkel. Het gemiddelde bonbedrag is 31% hoger dan voorheen.”

Eigen traffic

De nieuwe winkel ligt een paar straten verwijderd van de Almelose binnenstad. “Het pand waar we nu gevestigd zijn, heeft een bijzondere uitstraling, wat heel belangrijk is. Op een A-locatie heb je je consumenten vooral te danken aan de traffic in de binnenstad. Nu moeten we ons echt onderscheiden om ons eigen traffic te verwerven. Verrassend blijven is daarbij de sleutel tot succes.”

Verrassend

De frisse blik komt duidelijk naar voren in zowel de inrichting als het aanbod dat de winkel heeft. Martijn Viskaal: “Alles is te koop. Staat er een vitrinekast die je leuk vindt, dan kun je die kopen. Dan wisselen wij het weer voor iets anders. Zo blijft het interieur interessant en houden we ook het gevoel van exposeren levend.”

Naast het wisselende interieur is ook de collectie altijd een verrassing. The Gallery Brandstore werkt samen met verschillende leveranciers, lokale winkels en ondernemers. Wisselende concepten en pop-up stores nemen hun tijdelijke intrek in de winkel.

Beleving

“De beleving is enorm belangrijk in The Gallery Brandstore. Het gaat niet alleen om winkelen, wij willen een beleving creëren. We hebben bijvoorbeeld een Coffee Bar in de winkel. Hier kun je verse broodjes eten, een stuk taart of zelfs koffie kopen om mee naar huis te nemen. Je moet de klant blijven verrassen en een reden geven om naar jouw winkel te komen.”

Stylist

Bij The Gallery Brandstore is er ook de mogelijkheid een afspraak te maken met de stylist. Deze stylist kan persoonlijk advies geven over je look en denkt mee over het samenstellen van je garderobe. Daarnaast kunnen kledingstukken online gereserveerd worden waarna de winkel contact opneemt om een afspraak in te plannen om de artikelen te komen passen.

De winkel

De nieuwe winkel zal als eerste in Twente een shop-in-shop Scotch & Soda gaan huisvesten waar zowel Scotch & Soda, Amsterdams Blauw als Maison Scotch worden verkocht. Daarnaast zullen er in de winkel schoenen verkocht worden, in tegenstelling tot de twee oude winkels.

Er is in de winkel zowel aanbod voor mannen als vrouwen. De merken die onder andere in The Gallery Brandstore worden verkocht, zijn Aaiko, Blue Industry,  Tommy Hilfiger, Catwalk Junkie, Dept, Supertrash, Toms, Kuyichi en Replay.

The Gallery Brandstore
De Waag 1
7607 HP Almelo