TOP

Hoe adverteer ik op Youtube?*

Via online videokanalen kun je niet alleen makkelijker maar ook effectiever klanten aanspreken. Toch wordt hier nog niet zo vaak gebruik van gemaakt door bedrijven. Dus daarom: hoe adverteer je op Youtube als beginner?

Youtube, het heeft één miljard unieke gebruikers per maand, er wordt per dag aan honderden miljoenen uren naar gekeken en het aantal kijkuur per maand stijgt ieder jaar met vijftig procent. Online videokanalen beginnen langzaam maar zeker de overhand te krijgen waardoor er een duidelijke verschuiving is te zien van televisie naar online.

Televisie vs. online

Dit betekent ook dat het adverteren op televisie steeds onbelangrijker wordt. TV advertenties zijn duurder om te maken en dat je je advertentie uitzendt in een tijd dat jouw doelgroep zit te kijken, betekent niet dat ze het ook daadwerkelijk zien. Met Youtube kan je juist veel effectiever je doelgroep aanspreken, betaal je alleen als mensen daadwerkelijk blijven kijken en krijg je twintig procent meer webverkeer op je website.

Maar ook al wordt Youtube steeds vaker gebruikt door het publiek, nog maar weinig bedrijven spelen in op deze ‘online videoboom’. Who is hosting this? maakte daarom een infographic over hoe je als beginner moet adverteren op Youtube.
 
Vier typen advertenties

Youtube heeft vier typen advertenties. InStream wordt vaak gebruikt door grote bedrijven en wordt afgespeeld voor of tijdens een Youtube-video. Kijkers kunnen na vijf seconden de advertentie wegklikken, er moet pas worden betaald door de adverteerder als de video wordt afgekeken, als er meer dan dertig seconden naar wordt gekeken of als erop wordt geklikt.

Een InSlate advertentie wordt afgespeeld bij een video die langer dan tien minuten duurt. Bij InSearch staat de advertentie tussen de zoekresultaten en InDisplay advertenties kunnen gezien worden bij een embedded video op een andere website. Bij de laatste drie hoeft alleen betaald te worden als de advertentie wordt bekeken.

Voorwaarden

Om advertenties op Youtube te zetten wordt gebruik gemaakt van TrueView. Hier zitten wel voorwaarden aan vast. De advertentievideo moet op Youtube staan, te zien zijn voor het publiek en een afmeting hebben van 4:3 of 16:9. Het bestand mag maximaal vijf minuten duren en moet MOV, MPEG4, MP4, AVI, WMV, MPEGPS, FLV, 3GPP, WebM zijn.

Lanceren

Upload je video op Youtube en zorg ervoor dat het makkelijk te vinden is. Let daarbij op de titel, de omschrijving en de sleutelwoorden. Maak een AdWords-account aan waar je de resultaten van de advertentie kan zien. Lanceer dan je video waarbij je het publiek instelt samen met het maximum bedrag dat je wil uitgeven. Let er wel op dat Youtube de advertentie minimaal vier dagen voordat het de lucht in moet, moet hebben en hij twee keer in de zes weken mag worden aangepast.

Advertentie maken

Voordat je de advertentie gaat maken moet je ervoor zorgen dat je een doel hebt. Wil je meer mensen op de website of in de winkel of wil je weten wie je ideale consument is? Zorg daarna voor een verhaal waarbij je jezelf voorstelt en binnen vijf seconden aangeeft wat jouw product te bieden heeft. Vertel het volledige verhaal in twintig tot veertig seconden waarbij je vooral je bedrijf aanprijst. Zorg aan het eind ervoor dat de kijker actie gaat ondernemen door bijvoorbeeld aan te sporen om de website te bezoeken of om in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Beginner’s Guide to YouTube Advertising - Via Who Is Hosting This: The Blog

Source: WhoIsHostingThis.com