TOP

Nieuw winkelconcept: Friday [interview]

Sinds mei is Nederland een nieuw winkelconcept rijker. Friday ging meteen van start met 12 winkels. De nieuwe formule van de FNG Group werd vrijdag 23 september officieel gelanceerd in Nederland met de feestelijke opening van de winkel in Haarlem.

Friday is een multibrandformule voor vrouwen, waar alles draait om persoonlijk advies en styling. Naast het eigen label Friday worden er onder andere de merken Mads Nørgaard, MKT Studio, Komono, Grace & Mila, CKS, Rainpharma en An ounce verkocht.

Waarom zijn jullie meteen begonnen met twaalf winkels?

Jasper den Hartog, formulemanager van Friday: “Door de overname van het winkelportfolio van Superstar door onze eigenaar, de FNG Group, hadden we de mogelijkheid om met meerdere winkels open te gaan en meteen een duidelijk gezicht te laten zien. Dat is sterker dan beginnen met één winkel en langzaam uitbreiden. Nu zijn we meteen van noord tot zuid in Nederland aanwezig in de belangrijke steden: Groningen, Zwolle, Amersfoort, Apeldoorn, Alkmaar, Hoorn, Haarlem, Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, Sittard en Roermond.”

Waar staat Friday voor?

“Het gevoel dat vrijdag je geeft. De dag tussen de drukke werkweek en je privéleven met familie en vrienden. Dat gevoel hebben we geprobeerd te vatten in een winkelconcept dat heel relaxed voelt en draait om persoonlijk contact. Dat is het grote verschil met andere winkels op A1-locaties, die vaak draaien om selfservice. Bij ons hoor je niet alleen goedemorgen en tot ziens, maar word je aan de hand genomen en krijg je wat te drinken aangeboden. We hebben een ruime bezetting zodat er altijd alle tijd is voor de klant, zowel doordeweeks als in het weekend.”

FW16-17 Run Slowly_ FW16-17 Awfully Pretty_

Hoe realiseer je dat?

“In elke winkel werkt iemand met een stylingachtergrond, die de consument kan adviseren en stylen. Onze bedrijfsleiders noemen we explorers, omdat ze de eigen stad mogen ontdekken en daar op in kunnen spelen met bijvoorbeeld lokale events. Uiteraard zijn onze andere medewerkers er ook op gericht de klant te adviseren en het verhaal achter een product te vertellen. We werken elk seizoen met verschillende thema’s, van biking tot cocooning. Steeds als je binnenkomt, word je verrast met een nieuw verhaal. We werken bijvoorbeeld met organisch cosmeticalabel Rainpharma, dat gemaakt wordt van eetbare producten zonder conserveringsmiddelen. Of het Belgische parfumlabel Billy X-club dat zich laat inspireren door zowel de streetstyle van de jeugd als de rust van het Scandinavische landschap.”

Hoe ziet het kledingaanbod er uit?

“Onze eigen merken CKS en Friday blenden we met het cleane en strakke van merken uit Scandinavië en het vrouwelijke van Franse merken. We wilden een internationaal beeld neerzetten. Niks hangt op merk, alles wordt gemixt. We laten zien hoe de mode er in een seizoen volgens óns uitziet. We werken met verschillende moods, van relaxed casual tot uitgaan, en daaruit komen verschillende looks voort. Die kun je allemaal terugvinden op onze Wall of Style. Denim is de verbindende factor. Dat is de basis van het concept, achterin hebben we dan ook een denimwand. Alles wat je hier koopt, kun je combineren met denim.”

 

Jasper den Hartog legt uit hoe de Wall of Style werkt:

 

 

In welk prijssegment bevindt Friday zich?

“Voor ons is het belangrijk dat je altijd iets leuks kan kopen wat bij je past. Of het nu begin of eind van de maand is. Bij ons vind je een T-shirtje van €29 dat leuk is voor erbij, maar ook een complete outfit waar je langer dan één seizoen plezier van hebt. Denk aan de mooie, kwalitatieve items van Mads Nørgaard.”

Voor wie is Friday?

“Het belangrijkste uitgangspunt was Generatie Y (mensen geboren tussen ongeveer 1976 en 1994, red), maar we zien in de praktijk dat de doelgroep breder is. Er komen ook oudere vrouwen die jong van geest zijn en mode heel belangrijk vinden. Social media is belangrijk om de doelgroep te bereiken. We gebruiken social media niet zozeer voor sales, maar voor het bieden van inspiratie en het vertellen over de achtergrond van merken. Vanaf het najaar lanceren we een online stylingforum via social media, waarmee consumenten advies kunnen vragen aan onze stylist als ze bijvoorbeeld niet weten wat ze aan moeten trekken.”

Hoe belangrijk is de webshop?

“We hebben tegelijk met de winkels Fri-day.com als webshop gelanceerd. Dat was voor ons heel belangrijk om het verhaal rond te maken. Als je iets ziet op onze ‘wallcards’ waar je op dit moment niet direct geld voor hebt, of waar je nog over twijfelt, kun je de kaart meenemen en de look thuis nog eens bekijken en eventueel online bestellen. Ook is een webshop belangrijk omdat we een stedelijk concept zijn en we ons niet richten op kleine plaatsen. Zo zijn we toch voor iedereen bereikbaar.”

 

Friday credit Presstigieux (4)  Friday credit Presstigieux (8)


Waarom richten jullie je alleen op vrouwen?

“Onze thuisbasis, de FNG Group, richt zich op vrouwenmode en we hebben bewust besloten Friday op te starten vanuit onze kracht. De doelstelling is wel om het concept uiteindelijk uit te breiden met mannenmode, maar niet op korte termijn. Je ziet het wel al terug in de architectuur van de winkels, die voelen heel uniseks aan. Het was onze wens om de winkels niet heel vrouwelijk te maken, maar aantrekkelijk voor zowel mannen als vrouwen. De winkels zijn meer hybride dan een normale winkel. Aan de achterkant hebben we een flexibele ruimte, die we groter kunnen maken voor een event door paskamers in te klappen. En doordeweeks op rustige dagen zorgt dat ook voor een intiemere pasruimte met minder paskamers.”

De winkels zijn nu vier maanden open. Hoe zijn de eerste reacties?

“We krijgen hele goede reacties op de persoonlijke service, dat is echt onderscheidend ten opzichte van het overige winkelaanbod. We zien al dat sommige klanten terug komen, dat biedt kansen voor de lokale events die we willen gaan organiseren voor vaste klanten. De consument kan onze winkel huren in de avonduren voor een winkelsessie met vriendinnen. Of ze kan een afspraak maken met een stylist in onze winkel voor een stylingsessie.”

 

Friday credit Rosita van der Kwaak (1) Friday credit Presstigieux (9)

 

Friday is nieuw in Nederland, maar bestaat al een tijdje als merk in België….

“We verkopen het merk Friday in onze CKS-winkels en via wholesale in België. We hebben het twee jaar geleden neergezet als het jongere zusje van ons vrouwenmodemerk CKS, met een sterke denimcollectie. Het heeft zich in die twee jaar ontwikkeld tot een merk met een eigen DNA en in de Friday winkels krijgt het nog meer een eigen gezicht. In Nederland willen we Friday ook via winkeliers gaan verkopen, vanaf het inkoopseizoen herfst-winter 2016-2017.”

Komen er meer  Friday winkels?

“We hebben het echt gebouwd als een internationaal retailconcept, dat we uiteindelijk willen uitrollen naar andere landen. Nederland is een testcase. Als we van de eerste twaalf winkels de lessen hebben getrokken, willen we zeker uitbreiden. In Nederland, want daar hebben we nog gaten in onder andere Utrecht en Noord-Brabant. Maar in België willen we uiteindelijk ook Friday winkels  openen, gevolgd door andere landen.”

 

Friday credit Presstigieux (1) Friday credit Presstigieux (10) Friday credit Presstigieux (15) Friday credit Rosita van der Kwaak (3)