TOP

Nieuw Nederlands kledingmerk: Youasme & Measyou

Op zondagmiddag 16 januari lanceerden knitwear- en jerseylabels youasme (female) en measyou (male) hun debuutcollectie 'Closer'. In een intieme preview werd een selectie kledingstukken uit de collectie voor winter 2011-2012 gepresenteerd.

De debuutcollectie ‘Closer’ van Youasme en Measyou bestaat uit een serie van 75 ‘luxury essentials’. Geïnspireerd door de intimiteit die knitwear eigen is definieren Youasme en Measyou met ‘Closer’ hun concept. “Gebreide materialen draag je dicht op je huid, ze bewegen voortdurend met je mee waardoor ze onderdeel worden van een heel persoonlijke wereld”, aldus designer Mark van Vorstenbos in het collectiebericht. “Het materiaal, de verfijning in detailering, de juiste fit en make; het zijn vooral deze subtiele eigenschappen die bepalen hoe je ‘n kledingstuk zelf ervaart en waardoor het tot je favorieten gaat behoren.”

Family of Founders
Oprichters van het label zijn Mark van Vorstenbos en Twan Janssen. Bijzonder is het financieringsconcept van de labels: 500 mensen investeren elk €500,- in de opbouw van de twee merken. Leden van deze ‘Family of Founders’ krijgen na vijf jaar hun inleg met 5% rente terug en daarnaast privileges zoals 50% korting op kledingstukken en uitnodigingen voor exclusieve previews.

Winterwit
Volgens Van Vorstenbos bestaan Youasme en Measyou niet uit totaalcollecties, maar uit hoogwaardige stukken die vrij kunnen bewegen tussen de mannen- en vrouwengarderobe: van vest-jassen, long johns en twin-sets tot sweaters, tshirts en jurken; uitgevoerd in luxematerialen zoals superkid mohair, alpaca, zijde, katoen/cashmere, superfine merinowol en vervilte Donegal wol. De kleurkaart voor de winter gaat van winterwit via vrouwelijke en mannelijke nuances naar diep zwart.

QR-code
De collectie werd op de preview niet geshowd door modellen, maar door de leden van de ‘Family of Founders’, die voor de salonpresentatie zelf een item uit de collectie kozen die ze combineerden met andere kledingstukken uit hun eigen garderobe. Een ladyspeaker in de vorm van een computerstem las alle outfits van top tot teen voor. De ‘modellen’ mengden zich onder de gasten waardoor de kleding goed van dichtbij gezien en gevoeld kon worden. Daarnaast droegen ze een badge met een QR-code die, gescand met een smartphone, gedetailleerde informatie over de collectie-items verstrekte zoals samenstelling, gauge en retailprijs (€49 tot €399).