TOP

Nieuwkomer in vrouwenmode: Marjolein Elisabeth

Met haar voeten in het zwembad, genietend van het mooie weer in Ibiza, hakte Marjolein In ’t Veld - Schouten drie jaar geleden de definitieve knoop door om haar kledingmerk te starten. Later ging ze terug voor een fotoshoot in op het eiland: geïnspireerd door Ibiza ontstond de huidige zomercollectie Summer Dreams van het nieuwe merk Marjolein Elisabeth.

 

Vanwaar de naam Marjolein Elisabeth?

“Het merk staat heel dicht bij mezelf. Dus ik besloot het ook maar gewoon naar mijzelf te vernoemen. Ik maak iedere keer een hele garderobe die ik zo zelf in mijn kast zou willen hangen. Bovendien vormen de initialen van Marjolein Elisabeth ME. Ik sta voor vrouwen die zich zelfverzekerd en mooi willen voelen, die hun dromen waarmaken.”

 

Wat heeft jouw kleding dat andere merken niet hebben?

“Marjolein Elisabeth is ontstaan vanuit mijn eigen zoektocht. Ik werkte in het bedrijfsleven en kon nooit iets vinden wat vrouwelijk en kleurrijk was, maar tegelijkertijd óók geschikt voor op kantoor. Rokjes zijn te kort, décolletés te diep. Toen ben ik zelf kleding gaan maken en ontwerpen. Daar kreeg ik leuke reacties op. Van bekenden, maar ook van vreemden op straat.”

“Ik ben begonnen met vier items en een website. Ik deed alles via online verkoop. Het leuke is: het blijft groeien. Sinds dit seizoen heb ik ook de stap gezet naar fysieke winkels, omdat ik merkte dat daar vanuit klanten veel vraag naar is. Vrouwen vinden het fijn om kleding te zien, te voelen en te passen. In Amsterdam (YDU) en Utrecht (Liv Stores) heb ik nu winkels die Marjolein Elisabeth verkopen. En er lopen nog gesprekken met andere winkels.”

 

Van het bedrijfsleven naar creatief ondernemer. Hoe was die overgang?

“Ik wist niets van kleding ontwerpen! Toch is het ook een voordeel om vanuit een marketingfunctie te beginnen: met creativiteit alleen red je het niet, je moet het immers ook verkopen. Daar wist ik als marketingmanager dan weer meer van. Mijn advies: probeer zoveel mogelijk zelf te doen, voordat je professionals inschakelt.”

“Je leert dan wat je kunt verwachten van iemand die je inhuurt. Ik heb zelf naailes genomen, waardoor ik kan meedenken als iets niet uitvalt zoals gehoopt. Voor patronen geldt hetzelfde. Je kunt wel van een tekenaar eisen dat iets op een bepaalde manier gaat, maar dan moet je wel weten wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk is het heel fijn om professionals in te schakelen, zij kunnen het immers veel beter dan ik. Maar ik weet wél waar ik het over heb.”

 

Wanneer is kleding zakelijk genoeg voor kantoor?

“Ik vind zelf dat je op kantoor altijd een mouwtje aan moet en een rok tot op de knie. Als een jurk of rok strak zit, is dat al sexy genoeg. Dat typeert wel mijn kleding: kleurrijk en vrouwelijk, maar tegelijkertijd kan het heel goed zakelijk gedragen worden. Qua model past het heel veel vrouwen, de prijzen zijn ook betaalbaar. De jurkjes zijn allemaal rond de € 130,-, prijzen variëren tussen € 70,- en € 150,-. Met name de opvallende prints – in deze collectie een print met papegaaien – zijn populair.”

“Soms is het moeilijk te verklaren waarom iets goed loopt. Zo had ik bij de vorige collectie een stof met zebra’s die het waanzinnig goed deed. Ik koop alle stoffen op gevoel. Het is leuk dat dat blijkbaar aanslaat.”

 

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Ik wil de fysieke verkooppunten uitbreiden en landelijk een bekend merk worden. Ik denk dat ik het geslaagd vind als alle grote shopsteden een winkel hebben die Marjolein Elisabeth verkoopt. Met name het landelijke aspect vind ik belangrijk. Overal in Nederland wil ik vrouwen de mogelijkheid bieden om kennis met het merk te maken, dus ik heb liever overal één winkel dan bijvoorbeeld vijf in Amsterdam. Maar dat het nu al zo goed gaat, dat had ik nooit durven dromen.”