TOP

Nieuw merk: Perlie maakt ‘nette schoenen 2.0.’

Perlie is het merk van de broers Sep en Daniël Breukers, die vier jaar geleden op zoek waren naar een comfortabele, nette schoen voor werk en studie. Ze vonden echter niet waar ze behoefte aan hadden. “Hoe duur of exclusief de schoenen ook waren, ze boden gewoon niet het comfort dat we zochten. Je wilt toch het liefst de hele dag lopen op een schoen die er goed uitziet én goed zit”, zegt Daniël in een persbericht. Dus besloten het heft in eigen handen te nemen. Uiteindelijk vonden ze een geschikte ambachtelijke schoenfabriek in Portugal, die zich overigens wel moest aanpassen aan de wensen van de broers. “Nette schoenen worden al decennialang op dezelfde manier gemaakt. Met een hoge focus op stijl, een heel stuk minder op comfort, terwijl dat is wat een schoen primair zou moeten bieden.”

Een nette schoen 2.0

De eerste collectie van Perlie bestaat uit schoenen met een fris design en hippe namen als De Nimma, De Mokum en De Till, waarmee het merk het ‘ietwat stoffige imago’ van de nette schoen willen doorbreken. Bij het design heeft de sneaker als basis gediend, met als resultaat nette schoenen die de hele dag comfortabel zitten en niet ingelopen hoeven worden. “Wij hebben gekeken naar de belangrijkste kenmerken van een sneaker en deze op bijna tien punten toegepast in onze modellen”, zegt Daniël. “’Zo hebben we een nieuwe buitenzool gemaakt en gepatenteerd en de schoenen voorzien van dezelfde binnenzool en voetbed als een luxe sneaker. Ook hebben we dezelfde voering gebruikt en een extra zacht en flexibel soort binnenleer. Hierdoor zitten onze schoen veel comfortabeler dan traditionele nette schoenen. Zie het als een geüpdatete versie, een nette schoen 2.0.”

Twintigers en dertigers

Naast het verkopen van schoenen wil Perlie ook een maatschappelijke bijdrage leveren. Daniël: “Wat ik merk aan mensen van onze generatie, de twintigers en dertigers, is dat er onder merken nauwelijks aandacht is voor hun stem. Of merken richten zich op de wat oudere generatie óf ze zijn gefocust op tieners. Dat is jammer, omdat dit een groep is die natuurlijk ook ontzettend belangrijk is voor onze maatschappij. Wij willen op social media dan ook hun stemmen laten horen. Dat mag best af en toe ludiek zijn en met een vette knipoog. Daarnaast willen we een duurzaam merk zijn. Voor iedere verkochte schoen steunen we met een vast bedrag een goed doel. Dat varieert van het KWF tot een stichting die bomen plant in de regenwouden.”

De schoenen van Perlie zijn op dit moment te koop in de eigen webshop en via bol.com. De collectie bestaat uit hoge en lage veterschoenen, gespschoenen en Chelsea boots. Prijzen lopen uiteen van € 179,95 tot € 197,-.

Benieuwd wat Ali B. van de schoenen van Perlie vindt? Check zijn rap hier:

Beeld: Perlie