TOP

Gerecyclede jeans steeds populairder in Nederland

Inmiddels ligt er in een loods in Amsterdam-Noord al maar liefst anderhalf miljoen kilo textiel opgeslagen waar niks meer mee gedaan wordt. Dit is natuurlijk schrikbarend veel textiel wat in principe nog makkelijk gebruikt kan worden voor het produceren van nieuwe kleding.

Inmiddels zijn er ook plannen om dit probleem op te lossen. Zo tekende de Nederlandse spijkerbroeken sector onlangs de zogeheten Denim Deal met het kabinet en de gemeente Amsterdam. Dit is ondertekend door minister Wiebes, staatssecretaris Van Veldhoven en meerdere partijen uit de textielindustrie. De Green Deal Circulaire Denim, zoals het volledig heet, gaat over het verweken van 20 procent post-consumer recycled katoen in kledingstukken van denim. 

Vijftig niet gedragen kledingstukken

De mode-industrie in Nederland is al jarenlang bezig met het maken van plannen om kleding circulair of in ieder geval circulairder te maken. Dit is heel hard nodig. Nederlanders gaan namelijk steeds meer kleding kopen, terwijl we hier ook steeds korter mee doen. Dit houdt dus in dat we ook steeds meer kledingstukken weggooien. Geschat wordt dat de gemiddelde Nederlander elk jaar 46 nieuwe artikelen koopt. Gemiddeld hebben we 173 items in onze kast hangen. Hiervan hebben we vijftig kledingstukken het afgelopen jaar niet eens één keer gedragen. Ook gooien we jaarlijks nog eens zo’n veertig artikelen weg. 

8000 liter water per jeans

Bovendien is de gemeente Amsterdam al actief bezig om te onderzoeken hoe de Nederlandse hoofdstad om moet gaan met de enorme berg aan textielafval, waar de spijkerbroeken dus ook bij horen. Jeans zijn hier namelijk onder meer onderdeel van doordat er ontiegelijk veel van verkocht worden, maar ook omdat de productie maar liefst 8000 liter water per jeans kost. Het is dus zonde als we de spijkerbroeken niet recyclen. Bovendien is de industrie hier ook al mee bezig. Dit wordt gedaan bij de merken, maar de bedrijven verenigen zich ook. 

Denim Deal

Zo tekenden onder meer Scotch & Soda, Kings of Indigo en Kuyichi de Denim Deal. Ook de gemeenten Amsterdam en Zaanstad zetten hun handtekening onder dit plan van de Nederlandse overheid. Namens de regering zette onder meer staatssecretaris Stientje van Veldhoven haar handtekening onder de Denim Deal. Hiermee beloven de merken dat ze in jeans meer gerecycled textiel uit kledingafval te zullen gaan gebruiken. Om te beginnen zullen de producenten maar liefst drie miljoen spijkerbroeken met hierin minimaal twintig procent gerecycled katoen creëren en verkopen aan de klanten. Ook is de afspraak gemaakt om zo snel mogelijk in alle denim items minstens vijf procent gerecycled textiel te gebruiken.

Rol van Amsterdam

De gemeente Amsterdam speelt in de Denim Deal net zoals de merken een belangrijke rol. De gemeente zal namelijk het oude textiel van de bewoners inzamelen. Daarnaast is het ook van plan om de Amsterdammers te informeren over het feit dat oud textiel helemaal niet bij het restafval hoort. Het zou dus maar zo kunnen dat jij een brief krijgt op je bureau waar dit in staat, al moet je dan natuurlijk wel inwoner van de gemeente Amsterdam zijn.