TOP

Sneakers met een verhaal: Up Shoewear maakt duurzame schoenen voor het goede doel

Het duurzame sneakermerk Up Shoewear van Premium Inc., het bedrijf achter Cruyff, is ontwikkeld voor en door de leden van de Up Social Club. Deze stichting helpt mensen met een afstand tot de samenleving zich te ontplooien. Up is inmiddels uitgegroeid tot een bekende naam in de regio, zegt accountmanager Remco den Os. “Nu zijn we klaar om de rest van Nederland te veroveren.”

Het eerste dat je ziet als je de Up Social Club in Oud-Beijerland binnenstapt? Sneakers. De entree van het pand, een oud schoolgebouw aan de rand van het centrum, is ingericht als schoenenzaak. Langs de wanden staan kasten waarop de collectie – minimalistische sneakers voor mannen en vrouwen – wordt gepresenteerd. Daarnaast een aantal paskrukken die op schaapjes lijken; in de schoenen is namelijk wol verwerkt. Op een van de muren staat een quote van de Amerikaanse schrijver Edward Everett Hale: ‘Ik ben maar één, maar ik ben één. Ik kan niet alles doen, maar ik kan wel iets doen. En ik zal wat ik wel kan doen, niet laten tegenhouden door wat ik niet kan doen’. Een andere wand is voorzien van mos, met in het midden het logo van het merk dat hier wordt verkocht: Up Shoewear.

Geen gewoon schoenenmerk

Up Shoewear is geen gewoon schoenenmerk. Het label is ontwikkeld voor en door de leden van de Up Social Club, een stichting die mensen met een achterstand – hier liefdevol ‘Uppers’ genoemd – een veilige omgeving biedt om zich te ontwikkelen. De club heeft ongeveer zestien leden. Zij kunnen hier bijvoorbeeld sporten of in de moestuin werken. En schoenen verkopen, dus. Verrassend? Het is eigenlijk heel logisch als je weet wie de drijvende kracht achter de Up Social Club is: Ferenc van der Vlies, de eigenaar van Premium Inc. Dit Rotterdamse (sport)schoenenbedrijf voert onder meer de merken Cruyff, l’Ascolana, Off the Pitch en PME Legend.

‘Van ontwerp tot verkoop, de Uppers zijn bij het hele traject betrokken’

“Ferenc heeft de Up Social Club vier jaar geleden opgericht, omdat hij iets wilde doen voor mensen met een afstand tot de samenleving”, vertelt Remco den Os. Hij begon als vrijwilliger bij de stichting en is sinds juni 2020 accountmanager van Up Shoewear. “Het is de bedoeling dat de Up Social Club uiteindelijk zelfstandig gaat draaien, zonder investeerder of sponsors. Zo ontstond twee jaar geleden het idee van een eigen schoenenlijn. Van elk verkocht paar sneakers gaat er 4 euro naar de stichting.”

Waardevolle inbreng

Maar Up Shoewear gaat over meer dan financiële onafhankelijkheid alleen. Het merk is voor de Uppers ook een manier om zichzelf te verder ontplooien en deel te nemen aan de maatschappij. “Ze denken mee over de kleuren, materialen en modellen, verzinnen acties om het merk bij consumenten onder de aandacht te brengen, runnen de Up-winkel en staan regelmatig met de schoenen op de weekmarkt”, somt Den Os op. “En komen vaak met waardevolle inbreng. Tijdens een brainstormsessie met het ontwerpteam stelde iemand voor om een sneaker in ijsblauw uit te brengen. Dat is onze bestverkochte schoen geworden.” “Het logo hebben we ook zelf bedacht”, vult Kelly-Jane Hofmeester (29) aan. Ze is een van de leden van de Up Social Club en samen met Esther Verroen (33) bij het gesprek aangeschoven. “Dat is door een van de Uppers getekend. En in december gaan we flyeren in een nieuwe woonwijk in het dorp.”

Sneakers voor De Bijenkorf

Naast de eigen winkel en webshop levert Up Shoewear sinds drie seizoenen aan de wholesale. De Uppers mogen, als de coronarestricties wat losser worden, weer met Den Os mee de weg op om winkeliers te bezoeken. Wie dat wil, krijgt eerst een verkooptraining. Up Shoewear heeft nu twintig verkooppunten in Nederland, waaronder Haagsman Schoenen in Wageningen en de Mantje Lifestyle Stores op Texel. Het team is in het bijzonder trots op de samenwerking met De Bijenkorf. Den Os: “Ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum hebben we zelfs een speciale sneaker met het warenhuis ontwikkeld.”

Up Shoewear heeft in oktober een tweede winkeltje geopend bij Novo Ego in Enschede (als is de officiële opening door corona even uitgesteld, red.), een stichting die kwetsbare jongeren opvangt. Den Os hoopt in de toekomst meer van dit soort samenwerkingen op te zetten. “Voor onze Uppers is de betrokkenheid bij Up Shoewear heel waardevol”, zegt hij. “Een mogelijkheid om te laten zien wat ze allemaal kunnen en mee te draaien in de samenleving. Die kans willen we anderen ook geven.” “We leren superveel”, beaamt Hofmeester. “En het is ook gewoon leuk om mensen blij te maken met onze schoenen.” Verroen knikt. “Als klanten blij zijn, zijn wij blij.”

Warm in de winter, koel in de zomer

Up Shoewear is ook ontstaan vanuit de wens om een duurzaam schoenenmerk aan het portfolio van Premium Inc. toe te voegen. De sneakers hebben een bovenkant van merinowol of gerecyclede petflessen, EVA-zolen, latex voetbedden en veters van ecologisch katoen. De verpakking is van gerecycled karton. Het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden om klanten afgedragen schoenen te laten inleveren, zodat ze gerecycled kunnen worden. “De wollen schoenen zijn warm in de winter en koel in de zomer”, vertelt Hofmeester. “Ze zitten als pantoffels.” De prijzen liggen tussen de €79,95 en €129,95. Een deel van de collectie is uniseks.

‘Als klanten blij zijn, zijn wij ook blij’

Bijzonder door het verhaal

In Oud-Beijerland en de gemeente Hoekse Waard is Up inmiddels een bekende naam. Nu ligt de focus op het vergroten van de merkbekendheid in de rest van het land en het uitbreiden van het dealernetwerk in de Benelux. “Door de coronacrisis hebben we wat gas terug moeten nemen, maar het volgende inkoopseizoen gaan we knallen”, zegt Den Os. “De aandacht voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen neemt toe en daar hopen we met ons product op in te spelen. Up Shoewear is niet het enige schoenenmerk dat verantwoorde sneakers brengt, maar bij mijn weten zijn we wel de enigen die dat vanuit een stichting als de onze doet. Het sociale en maatschappelijke aspect maakt onze sneakers bijzonder.”

Foto’s: Up Shoewear