TOP

Nieuw kledingmerk: Heimat [interview]

Het Duitse merk Heimat produceert gebreide truien, petten en sokken die staan voor kwaliteit en eenvoud. Het label wil nu de Nederlandse markt veroveren. “We richten ons op winkels die om hun merken geven en Heimat een mooi thuis geven.”

Wat voor merk is Heimat?

Oprichter Christian Hofman: “Heimat maakt kleding en accessoires waar mensen zich thuis en veilig in kunnen voelen. Vandaar de naam: Heimat is Duits voor de plek waar je je thuis voelt. Dat voel je als een bepaalde geur ruikt, op een zeker een moment, maar ook als je je favoriete kledingstuk draagt. We maken gebreide mutsen, sokken en truien. Voor de truien hebben we traditionele silhouetten van visserstruien vertaald naar het hedendaagse leven, met een slanke fit. Wat we willen bereiken is dat mensen zich comfortabel voelen in onze kleding. Ofwel, je doet een stukje Heimat aan of op je hoofd en gaat de deur uit met dat veilige gevoel van thuis.”

Waarom ben je je eigen merk gestart?

“Ik heb in Duitsland, waar ik oorspronkelijk vandaan kom, de mode-academie gedaan en het was altijd al een droom van mij om een eigen label te beginnen. In 2016 verliet ik Ralph Lauren waar ik 11 jaar heb gewerkt als inkoper. Ik ben begonnen met petjes, omdat ik die zelf altijd al droeg. Ik kon nooit het perfecte model vinden. Die maken we nu dus zelf. Ik werk hierbij samen met mijn verloofde. Wanneer we extra ondersteuning nodig hebben, doen we een beroep op vooral vrienden die ik in de loop der jaren in de branche heb leren kennen. Het meest geweldige wat ik heb ervaren is dat wanneer je je eigen ding doet, mensen je spontaan te hulp schieten.”

Going Down Hill

Wie is je doelgroep?

“Mensen die kwaliteit en authentieke eenvoud waarderen. Heimat producten zijn geweldig voor mensen met een actieve levensstijl, vooral als je van het buitenleven houdt. Er komen zowel mannen als vrouwen op ons assortiment af. We hebben geen specifieke vrouwelijke items in de collectie, maar de mutsen zijn uniseks en veel vrouwen vinden het tegenwoordig fijn om een oversized trui te dragen.”

Heimat betreedt nu de Nederlandse markt, op wat voor soort retailers richt je je?

“Winkels die om hun merken geven en Heimat een mooi thuis geven. Presentatie en de juiste merken om ons heen zijn erg belangrijk. Momenteel hebben we 30 verkooppunten in landen als Japan, Amerika, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Onze accounts zijn verschillend; het is een mix van klassieke mannenmodezaken, concept stores en high-end denimretailers. We willen graag samenwerken met aardige retailers die echt om hun merken geven, die producten kunnen verkopen op basis van kwaliteit.”

Hoe ziet die samenwerking met de winkelier er volgens jou uit?

“Omdat we geen groot, corporate bedrijf zijn kunnen we flexibel zijn en inspelen op de behoefte van de winkeliers. We werken niet samen met een agentuur, zo houden we de distributie zelf in de hand. Momenteel zijn we bezig met een zomercollectie, maar de focus ligt vooralsnog op de winter.”

Wat zijn de ambities?

“We willen organisch groeien en met plezier blijven werken, mede door dingen goed te doen. We zijn bezig om Heimat 100% climaat-neutraal te produceren. Bijna alle artikelen van Heimat worden in Duitsland gemaakt, afgezien van enkele armbanden die we net hebben geïntroduceerd; die zijn met de hand gemaakt in de Verenigde Staten.”