TOP

Nieuw in Nederland: Glamorous UK [interview]

Het Britse fast fashion merk Glamorous UK is sinds deze maand ook in Nederland vertegenwoordigd. Otto Klein en Jos Bles haalden het merk samen met stylist Chantal Bles naar Nederland.

Wat een bijzondere samenwerking…

“Otto Klein zag Glamorous UK (niet te verwarren met het Nederlandse merk Glamourous, red) op de Pure in Londen en was meteen enthousiast over de collectie. Samen met mijn vader haalde hij het naar Nederland. Ik doe de pr, styling, advies en een stuk van de verkoop. De gemiddelde inkoopprijs ligt rond €18,-, maar wij positioneren het als aanvangsmerk in de luxere boetieks.”

Waarom laagsegment?

“Het is het gevolg van ontwikkelingen in de markt. Het middensegment krijgt het moeilijker. Ik denk dat er in de toekomst ruimte is voor óf hoogsegment óf laagsegment óf een mix daarvan. Jezelf verwennen kan niet alleen met dure stuks. Maar je wilt ook niet alleen in Zara lopen, zeker niet voor een feestje, want dan hebben drie anderen hetzelfde jurkje aan. Je kunt overal goedkope handel halen, maar Glamorous UK is heel vernieuwend. Het is van goede kwaliteit, ontzettend modieus en de styling is verrassend. Als we goedkope synthetische dingen gaan verkopen naast merken in het hogere segment komen we niet meer geloofwaardig over.”

Glamorous 1 

Is het alleen cash & carry?

“Glamorous UK heeft twee grote hoofdcollecties per seizoen, die ongeveer een tot twee maanden van te voren worden ingekocht. Na uitlevering komen er nog twee follow-up collecties per seizoen, plus iedere maand nieuwe items. Er wordt continu ingespeeld op de markt, wat er hot is op dat moment.”

Hoe is het merk ontvangen door winkeliers?

“De eerste verkoopronde begin juni was echt boven verwachting. We hadden de samenwerking met het merk last minute rond en we hadden maar twee dagen om klanten te informeren, dus we hadden er nog niet zoveel van verwacht. Maar iedereen die kwam heeft het ingekocht, zo’n 40 winkels. Daarnaast liggen er ook aanvragen van winkeliers die niet naar de eerste inkoopronde konden komen. We willen met vaste klanten werken, die de hoofdcollecties inkopen.”

Glamorous 2 

Op welk type winkels richten jullie je?

“We hebben gezamenlijk een groot klantenbestand, van het midden tot het hogere segment. Het merk past in boetieks met Nikkie, Relish, Supertrash en Josh V, maar ook naast Pinko, Lio Jo, Dsquared en Cavalli. Het is een instapmerk om met duurdere merken te combineren. Elke collectie is verdeeld in thema’s en iedereen kan zich wel vinden in een bepaalde stijl. De ene winkel verkoopt de strakke glitterjurkjes goed en de andere de hippie-items. Glamorous UK is heel sterk in jassen, zoals nu die in fake fur.”

Wat is jouw functie?

“Ik doe de pr en styling. Ik ben er op de verkoopdagen bij en adviseer winkeliers met sets die passen bij hun winkel en doelgroep. Waar nodig zal ik evenementen rond Glamorous UK organiseren in de winkels van klanten. Ook houd ik me bezig met de communicatie via social media als Instagram en Facebook. Daarnaast zal ik het merk ook gebruiken in mijn stylingklussen voor Koffietijd en The Voice of Holland en gaan de beste items naar bladen, bloggers en BN-ers. Glamorous UK moet door de juiste mensen gedragen worden.”

Glamorous 5 

Foto’s: Chantal Bles – Instagram