TOP

Nieuw in Nederland: Frederique [interview]*

Josan Voortman merkte in haar winkels Le Thème Fashion dat er een groot gat was in de vrouwenmode en richtte daarom haar eigen merk op: Frederique. Textilia sprak met agent Suzanne Bouman over de kleding die vanaf winter 2015 in de winkels ligt.

Waardoor is Frederique ontstaan?

“Josan Voortman heeft een aantal winkels in het oosten van Nederland genaamd Le Thème Fashion en daarnaast ook een eigen kinderlabel. In de winkel merkte ze dat er een gat is in de damesmode en datzelfde verhaal hoorde ze ook van collega’s omdat er de laatste tijd best veel merken zijn weggevallen. Ze heeft al jaren ervaring op de winkelvloer en weet hoe het is een merk op te starten door haar eigen kinderlabel. Vanuit de vraag die zij zelf niet kan invullen is zij daarom een nieuw merk gestart genaamd Frederique. Josan doet zelf de styling en maatvoering en heeft het allemaal ontworpen vanuit de wens van de klant uit de winkel.”

Welk gat moet Frederique vullen?
“Frederique is er voor de wat gekledere vrouw van dertig tot oneindig. Het is een draagbare collectie met jurken, rokjes, blazers en tops zodat je alles met elkaar kunt combineren en loopt van maat 36 tot maat 48. Het is comfortabel en elegant.”

Zijn er al geïnteresseerden in de collecties?
“Wij beginnen midden januari met de verkoop en de eerste levering komt in winter 2015. Het is nog afwachten hoe het precies aanslaat maar ik heb wel een stuk of veertig gegadigden die erg geïnteresseerd zijn. Ik heb een groot netwerk met damesmodezaken en die heb ik al warm kunnen maken. Iedereen maakt direct een afspraak.”

Waarom is iedereen zo geïnteresseerd?
“Als ik kijk naar de winkels waaraan ik mijn andere collecties verkoop, hoor ik dat er veel vraag is naar een goede pasvorm rokken en blazers die zowel gekleed gedragen kunnen worden als voor alle dag en dan ook nog voor een gunstige prijs. Je kunt dat nu ook wel krijgen maar daar zit dan wel een prijskaartje aan vast. Bij FrederiQue kost een rok 69 tot 79 euro en een blazer 129 tot 139. Het is een commerciële, geklede collectie voor een goede prijs en daar is veel vraag naar.”

Op welke manier wordt gewerkt qua inkoop en levering?
“Om te starten bieden we twee collecties per jaar, een zomercollectie en een wintercollectie. De collecties worden in oost Europa geproduceerd dus als een artikel goed aanslaat, kunnen we snel reageren op de markt.”

Hoe kunnen retailers in contact komen?
“Ik heb een showroom in het World Fashion Centre in Amsterdam waar ik de collectie heb hangen vanaf half januari. Maar ik kan zelf ook altijd langskomen bij een winkelier. Er kan dan gebeld worden naar 06-23873194.”

Waar moet FrederiQue uiteindelijk naar uitgroeien?
“Een mooi Nederlands damesmerk met een groot verkoopnetwerk die toch vaker per jaar een collectie uitbrengt. We starten nu met twee collecties maar als het goed aanslaat, dan kan dat natuurlijk meer worden.”

[Beeldmateriaal volgt nog]