TOP

Nieuw in Nederland: Cross Point*

Specialisatie is het toverwoord tegenwoordig. Cross Point is een relatief nieuw Italiaans merk dat zich volledig richt op damesblouses. Jeffrey Apeldoorn van JC Brands is sinds kort de agent voor Nederland.

Hoe ben je aan Cross Point gekomen?

Agent Jeffrey Apeldoorn van JC Brands: “Vorig najaar werd ik benaderd door de mensen achter Cross Point, die een agent in Nederland zochten. Als agent in accessoires, riemen en sokken heb ik een groot netwerk van vrouwenmodewinkels. Ze hebben me de collectie opgestuurd en ik heb het najaar gebruikt om te peilen wat winkeliers van het merk vinden. Twee winkels hebben meteen ingekocht, zij krijgen deze maand de eerste collectie binnen. Dit zijn Donna di Domani in Maastricht en Erny van Reijmersdal in Nijmegen. Deze week krijg ik de monstercollectie voor najaar 2015 binnen en gaan we echt van start.”

Wat sprak jou aan in Cross Point?

 “De specialisatie. Het bedrijf achter Cross Point produceert al blouses voor andere merken sinds 1994. Ze hebben dus enorm veel expertise in huis. Bovendien wordt alles in Italië geproduceerd. Anderhalf jaar geleden zijn ze begonnen met hun eigen merk Cross Point. Doordat er een schakel uit de keten wordt gehaald, kunnen ze met heel gunstige prijzen werken. De verkoopprijzen liggen tussen de €80,- en €120,- met een marge van 3.0.”

Cross Point 2015Cross Point 2015Cross Point 2015 

Waarmee onderscheidt Cross Point zich van andere blouseaanbieders?

“Vooral met de prijs-kwaliteitverhouding. En door de jarenlange ervaring kunnen ze echt alles maken. De patronen worden nog met de hand geknipt. Dat maakt dat ze heel flexibel zijn. Als een retailer aanpassingen aan een model wil, dan is dat al op redelijk kleine schaal mogelijk.”

Hoe ziet de collectie er uit?

“Er zijn twee collecties per jaar, aangevuld met kleine flashprogramma’s. Er zijn wel 80 modellen, van klassiek of basic tot modieus en casual. We hebben bijvoorbeeld een lijn met 15 modellen in Ibiza-stijl, maar er is ook een uitgebreide collectie in grote maten. We werken met verschillende materialen: katoen, linnen, zijde en viscose. Bijna elke dameswinkel kan iets in het aanbod vinden. Alle blouses zijn er in meerdere kleuren. Voor onder de blouses heeft Cross Point hemdjes in dun katoen in dezelfde kleuren.”

Op welk type winkels richt je je?

“Dameswinkels in het hogere prijssegment, waar Cross Point het instapmerk is. Ik merk dat winkeliers op zoek zijn naar wat nieuws en zich willen onderscheiden van anderen. Daarnaast vinden ze kwaliteit steeds belangrijker. Cross Point is dan een mooie toevoeging, waar meer marge op gemaakt kan worden. Ik streef voor het komende winterseizoen naar 25 verkooppunten verspreid door het land. Ik wil me eerst richten op groei met de reguliere collectie, maar daarna zie ik ook zeker groeimogelijkheden met de grote matenlijn.”