TOP

Hoe gaat het met Arma Leder?*

Arma Leder viert in 2015 haar 30-jarige bestaan, onder andere met de lancering van de Black Label collectie voor winter 2015/2016. Textilia sprak met retailmanager Richard Root en salesdirector Duncan Ramdas.

Waarom komt Arma Leder met een premiumlijn?

Richard Root: “Met Black Label spelen we in op de vraag uit de markt. Vooral retailers in het hoge prijssegment hebben behoefte aan een collectie om naast de toplijnen van designermerken te hangen. We kunnen met Black Label laten zien wat we in huis hebben. Het plan was om met een eenmalige collectie van 14 stuks te komen, maar we werden zo enthousiast tijdens het proces dat het een blijvende premiumlijn wordt die voor winter 2015/2016 bestaat uit 26 stuks voor dames en 12 stuks voor mannen. Voornamelijk zwarte items, die net wat luxer in kwaliteit, afwerking en details zijn dan de normale Arma-collectie.”

Wat is de kracht van Arma Leder?

Duncan Ramdas: “Het ambacht, de specialisatie in leer. Het bedrijf is opgericht door vier Armeense broers, hun vader was huidenverkoper. Ze kregen leer met de paplepel ingegoten. Ze begonnen als leerproducent voor anderen en richten in 1985 hun eigen merk op. Belangrijk is dat de volledige productie in eigen hand wordt gehouden: van het maken van de vellen en het looien van het leer tot het in elkaar stikken van de kleding. We hebben een eigen fabriek in Turkije. We kunnen het product van begin tot eind volgen en houden alle kennis in huis. Mede hierdoor realiseren wij een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

De collectie bevat inmiddels veel meer dan leren jassen….

Richard Root: “We hebben twee jaar geleden de ommekeer gemaakt van jassen naar een totaalcollectie. De vrouwencollectie is momenteel twee keer zo groot dan de mannencollectie. Dat komt door de toevoeging van producten, daarvoor zijn bij vrouwen nu eenmaal meer mogelijkheden. We hebben leren tops, broeken, jurken en rokken, we werken met comfortabel stretchleer, luxe lammy en we maken mixen van leer met andere materialen als suéde, kasjmier en wol. Innovatie hebben we hoog in het vaandel.”

Arma Leder herfst 2015Arma Leder herfst 2015 

Hoeveel verkooppunten zijn er?

Duncan Ramdas: “In totaal hebben we 900 verkooppunten, waarvan bijna de helft in Nederland. De belangrijkste landen naast Nederland zijn Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en België. We willen de distributie internationaal en nationaal kwalitatief uitbreiden. We kiezen er bewust voor om met partners uit te breiden en gaan voor relaties op de lange termijn. Arma wordt ook online verkocht via een aantal partners, vaak door consumenten die het merk al kennen. Die schaffen via internet gerust een leren legging van €500 aan. De stretch legging Zonne is sowieso een echte bestseller, die houden we ook op voorraad.”

Heeft een luxemerk als Arma veel last gehad van de crisis?

Richard Root: “Er is behoefte aan duurzame items die lang meegaan, in elk geval wel in ons segment van de markt. Wat je ziet is dat de markt tot de crisis heel erg gefocust was op massaproducten. Momenteel is de markt meer gericht op specialisatie en ambacht. Dat sluit aan op wat wij met Arma brengen. Drie jaar geleden hebben we in de crisis zelfs ons jongere label Mays & Rose gelanceerd. Dat heeft nu 90 verkooppunten in Nederland. Mays & Rose is stoerder en rebelser dan Arma. Hier vind je authentieke bikerjacks, jasjes met robuuste details en shortjes en bijvoorbeeld een leren jumpsuit voor vrouwen. Ook met deze lijn willen we groeien, maar dan weer in een ander segment.”

Mays & Rose herfst 2015Mays & Rose herfst 2015