TOP

‘Uitbreiding Leidsenhage kost omliggende gemeentes 43 miljoen euro’*

Door de uitbreiding van het winkelcentrum Leidsenhage gaan de omliggende vijfentwintig gemeentes zeker 43 miljoen euro omzet mislopen. Dat blijkt uit een onderzoek van Bureau Stedelijke Planning.

Het winkelcentrum in Leidsenhage moet het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland worden met 100.000 vierkante meter en twaalf tot veertien miljoen bezoekers per jaar. Dertigduizend vierkante meter aan ongebruikte kantoorruimte wordt hiervoor gesloopt. Tweehonderd miljoen euro lichter, moeten de deuren in 2017 openen. Maar het gaat niet zonder slag of stoot. In 2014 kwamen al de eerste klachten over dit enorme project omdat het een grote impact zou hebben op de winkels in andere steden. Dit blijkt nu ook uit cijfers van Bureau Stedelijke Planning die op verzoek van de provincie Zuid-Holland en in opdracht van de projectontwikkelaar onderzoek hiernaar deed.

Verlies
Het nieuwe winkelaanbod levert dan wel ongeveer 86,5 miljoen euro aan omzet op voor Leidsenhage maar door de uitbreiding gaan de omliggende vijfentwintig gemeentes zeker 43 miljoen euro aan omzet mislopen. In het slechtste geval gaat 12.750 vierkante meter winkeloppervlak hierdoor verloren in de regio’s Haaglanden en Holland Rijnland maar waarschijnlijk komt dit cijfer uit op zesduizend vierkante meter. De provincie is momenteel met verschillende gemeenten in gesprek over de uitkomsten.

Acceptabel
Volgens adviseur Toine Hooft van Bureau Stedelijke Planning zijn deze cijfers acceptabel. Bij een verdringing vanaf tien procent wordt er namelijk gesproken van onacceptabele effecten maar de uitbreiding van Leidsenhage zit bij de meeste gemeenten rond de één procent. “Dat is normaal ondernemersrisico. De effecten van de conjunctuur en internetverkoop zijn een stuk groter.”

Effect
Leidschendam-Voorburg gaat vooral het affect voelen van de uitbreiding. Ook Den Haag, Leiden, Zoetermeer en Rijswijk verliezen veel publiek. Maar het effect is volgens Hooft niet erg groot omdat het wordt verdeeld over een groot gebied. “De mode- en luxebranches trekken bezoekers van dertig tot zestig autokilometers afstand. Het bereik strekt zich uit over een heel groot gebied. Je plukt uit heel veel tuinen een paar bloempjes.”