TOP

Nieuw in Nederland: Bleifrei [interview]*

Het Italiaanse merk Bleifrei is sinds 1 december op de Nederlandse markt te vinden en produceert acht kleine collecties per jaar om winkels tussentijds op te frissen. Textilia sprak met agent Michel Smit.

Wat is de geschiedenis van Bleifrei?

Bleifrei is meer dan tien jaar geleden opgericht en is van origine een bedrijf dat normale collecties produceert en ook eigen collecties. Dit werd gedaan in een regulier ritme waarbij er een half jaar van tevoren besteld moest worden. Vijf á zes jaar geleden zijn ze overgestapt om acht collecties per jaar te maken met een leverritme van vier tot zes weken. De eigenaar heeft vroeger veel gedaan in de confectie en is bekend met de mogelijkheden in het noorden van Italië waar veel geproduceerd wordt. Hier werken zo een drie á vierduizend Chinezen en wordt meer dan tachtig miljard euro omgezet. Grote modehuizen als Gucci en Prada produceren daar maar ook snelle producties zoals voor Zara vinden hier plaats. Het is sneller en goedkoper geworden dan in het Midden Oosten en ook Bleifrei produceert hier.”

Wat voor positie heeft Bleifrei in het land van herkomst?

“Bleifrei wordt verkocht in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Scandinavië en nu dus ook in Nederland. Met name Oostenrijk en Zwitserland lopen goed. In Italië loopt het ook goed maar daar is het momenteel economisch heel moeilijk dus dat is de reden waardoor het iets minder loopt dan in Oostenrijk en Zwitserland.”

Wat is het kenmerkende van Bleifrei?

“Bleifrei volgt de trends. Voor begin februari zijn hele commerciële blouses in verschillende vormen en kleuren gemaakt omdat het in de markt ontbreekt aan dit soort blouses. Als morgen jeansjasjes ineens helemaal hip zijn dan maken zij daar een collectie van die in vier weken geleverd kan worden. De doelgroep is een beetje de Sandwich/Expresso-achtige klant, vrouwen van dertig tot en met zestig. We richten ons niet op de jongere meiden want die gaan sneller naar de concerns.  Wij leveren aan boetiekjes en modehuizen en dan zit je snel aan een hogere leeftijd.”

Wat voegt Bleifrei toe aan het bestaande aanbod in Nederland?

“De klant ordert nu nog steeds behoorlijk voor. Dat moeten ze ook doen omdat het belangrijk is om je winkel kleurtechnisch en stijltechnisch goed neer te zetten aan het begin van een seizoen. Maar de mode verandert zo snel, er zijn zo veel items die je een half jaar van tevoren niet kunt inschatten. Met Bleifrei proberen we die klant te helpen door de bestaande collectie met hot items bij te sturen. Het is een toevoeging van wat er al is en je kunt de items tussen de collectie door stoppen zodat je het wat kunt opfrissen.”

Hoeveel klanten zijn er al in Nederland?

“In Nederland zijn we het klantenbestand aan het opbouwen. We zijn 1 december gestart en we hebben nu de eerste collectie verkocht. We werken nu met ongeveer twaalf klanten maar dat aantal groeit nog. Bij Michel Smit Labels hebben we al een groot klantenbestand waaruit we kunnen selecteren.”

Op welke manier wordt gewerkt qua inkoop en levering?

“Bleifrei is prijstechnisch erg scherp met een calculatie van tien. Er worden acht collecties per jaar gemaakt – vier in het voorjaar en vier in het najaar – waarvoor een levertijd geldt van vier tot vijf weken. In een collectie zitten vijftig á zestig items die ieder op zichzelf staan. We hebben een showroom in het World Fashion Centre en we hebben ook iemand die op pad kan gaan als een winkelier niet naar Amsterdam kan komen.”

Waar wil Bleifrei naartoe groeien in Nederland?

“We willen ongeveer honderdvijftig klanten in Nederland. We zijn nu net gestart in een tijd waarin het regent en er net uitverkoop is. Dit is nog niet de makkelijkste tijd maar in januari en februari gaan we goed verkopen. Je merkt aan de detaillist dat hij steeds meer bezig is om zich meer te gaan focussen op dit type korte termijn collecties. We willen een trouwe klantenkring die meegaat in het ritme dat we voeren. En we willen natuurlijk ook zo veel mogelijk omzet maken.”