TOP

Newams: “Pitti is een klankbord voor ons merk”

Het Nederlandse mannenmodelabel Newams begon ooit als een schoolproject, maar is intussen uitgegroeid tot een volwaardig merk - mét Ty Hunter, de stylist van Beyoncé, als grootste fan. Over twee weken staat Newams voor het eerst op de Pitti: "We hopen dat er veel internationale buyers langs zullen komen."

Textilia sprak met Stephen Becker, creatief directeur van Newams, over onder meer hun deelname aan de Pitti:

Hoe is Newams eigenlijk ontstaan?

“Mijn zakenpartner Luuk Schavemaker begon als schoolproject met het maken van army jackets, die werden versierd met studs. Hij kreeg zoveel vraag naar die jassen via Instagram, dat hij het professioneel wilde aanpakken en mij erbij vroeg voor design en branding. Toen kwamen we al snel met het concept geïnspireerd op New Amsterdam: het deel van New York dat rond 1625 in handen was van de Nederlanders. Zo is ons logo een molen en maken we T-shirts met prints die verwijzen naar o.a. historische gebeurtenissen uit deze periode. Het balletje ging pas echt rollen toen een van onze T-shirts werd gespot door de hoofd security van Beyoncé, die ook een Nederlander is. Hij gaf wat T-shirts aan Les Twins, de twee dansers van Beyoncé Les Twins en haar stylist, Ty Hunter, die  ook opslag fan werd van het merk en de kwaliteit van onze shirts.”

Wat goed! Hoe hebben jullie het daarna aangepakt?

“Toen zijn we een jaar bezig geweest met het vinden van een investeerder, dat is gelukt. We vonden via een Nederlandse zakenpartner uit New York de juiste investeerder. Omdat we het direct goed wilde aanpakken met hoge kwaliteit kleding, was er uiteraard startkapitaal nodig. We zijn bewust met alleen T-shirts begonnen; het is makkelijker voor winkels om een paar T-shirts in te kopen dat direct een hele collectie. Sinds drie maanden liggen onze shirts bij winkels als Four by Azzuro in Amsterdam en Society Club in Monaco.”

NEWAMS (189)
Foto: Daisy von Dutch

Waarom hebben jullie eigenlijk gekozen voor de Pitti?

“Onze focus is de internationale markt en Pitti Uomo is een klankbord voor je merk. Voor ons draait het echt om de positionering van ons merk. En omdat dit seizoen Raf Simons zijn collectie gaat tonen op de Pitti, denken we dat er veel internationale buyers naar deze beurs zullen komen. We hopen er veel contact te leggen met inkopers; zo hebben we al een concrete afspraak met de hoofd inkoop van Opening Ceremony uit New York. Daarnaast hechten we ook veel waarde aan de feedback van de diverse internationale buyers. Dit, om nog eventuele elementen aan te passen voor de productie”.

Wat kunnen we verwachten van jullie stand op Pitti?

“We staan in de Unconventional Hal; daar kun je weinig aan de stand zelf doen, maar wij gaan ons uiteraard onderscheiden middels onze uitgesproken designs. Zo breiden we onze collectie uit met jassen, sweats en zelfs jeans. Hiervoor hebben we samengewerkt met denim experts die eerder voor G-Star werkten. Ook hebben we samen met onze fabrikant een hele nieuwe techniek ontwikkeld voor een – zoals wij dat noemen – ‘chalked look’: een crèmekleurige outfit met een washing die eruit ziet alsof het verkalkt is. Deze nieuwe techniek wordt toegepast op diverse producten uit onze ss17-collectie Daarnaast presenteren we op de Pitti een totale denim look: een jeans, denim shirt en zelfs een denim kimono.”

NEWAMS (224)
Foto: Daisy von Dutch

Wat maakt jullie anders dan andere merken?

“Officieel zijn we een ‘street’-merk maar wel met een high fashion-gevoel. Er zijn weinig Nederlandse merken die net als wij in het hogere segment zitten. Zo zijn onze stoffen en productie van de hoogste kwaliteit. We sturen daarom altijd T-shirts naar potentiële klanten toe. Vaak is de reactie erg positief als ze eenmaal de stoffen hebben gevoeld. Ook onderscheiden wij ons natuurlijk door middel van onze storytelling: het pioniersverhaal van New Amsterdam is een belangrijk onderdeel van ons merk.”

Waar hopen jullie verder op voor de toekomst?

“We mikken op de Verenigde Staten als belangrijkste markt, maar om daar voet aan de grond te krijgen, moeten we eerst cashflow genereren. Dit hopen we te doen door klanten in Europa aan te trekken. Uiteindelijk willen we een serieus geaccepteerd merk worden in het hogere segment. Maar eerst de Pitti en Capsule in Parijs overleven, haha!”

Newams staat tijdens de Pitti Uomo 90 (14-17 juni 2016) in de Unconventional Hal, stand 8