TOP

Net-a-Porter boekt voor het eerst winst

Voor het eerst in haar vijftienjarig bestaan heeft de luxewebshop Net-a-Porter winst geboekt.

De verschuivende bestedingen van offline naar online: Net-a-Porter vaart er wel bij. In het boekjaar 2014/2015 (dat afliep op 31 maart) heeft luxewebshop voor het eerst sinds de oprichting in 2000 winst gemaakt: er bleef na het aftrekken van alle kosten 11 miljoen pond (dat 15,21 miljoen euro) over. Een jaar eerder werd er nog 9,7 miljoen pond verlies geleden, dat is ongeveer 13 miljoen euro.

Recordverkopen

De winst is te danken aan recordverkopen: de omzet steeg met 22,8 procent naar 764 miljoen pond, dat is 1,056 miljard. Dat is vooral te danken aan de Europeanen; zij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de verkopen. De Verenigde Staten komen op nummer twee met 31 procent, daarna volgt Azië en de rest van de wereld.

Bestedingen

Net-a-Porter profiteert van de verschuivingen van de bestedingen in het luxesegment. Zo heeft adviesbureau McKinsey laatst onderzocht dat ongeveer 6 procent van de bestedingen in het luxesegment plaats vindt op het internet: een stuk meer dan het adviesbureau had verwacht in 2009.

Fusie

In september fuseerde webshop een fusie met de Italiaanse webshop Yoox. De investeerder van Net-a-Porter, Richmond, wil met de samenwerking een groter bereik en inkoopkracht krijgen. Yoox en Net-a-Porter zijn allebei webshops die kleding verkopen in het luxesegment. Ze verkopen merken als Alexander Wang, Dolce en Gabanna en Valentino.