TOP

Nero Bianco maakt vliegende start met ACA

In juli 2009 berichtte ACA over het akkoord tussen Nero Bianco en ACA voor de implementatie van Retailium software. Doelstelling van de organisatie was om bij de opening van haar eerste twee winkels en de lancering van haar webshop volledig operationeel te zijn met de automatisering van ACA. Dankzij een hechte samenwerking tussen beide partijen, maakte Nero Bianco een professionele, vliegende start.

Nero Bianco is een nieuwe retailorganisatie in het midden- en hogere schoenensegment voor de mode- en kwaliteitsbewuste man en vrouw. Naast de beste collectie schoenen verkoopt het bedrijf ook een breed scala aan tassen, riemen en shawls. In de winkels worden alle artikelen op een unieke manier gepresenteerd in kleurgroepen wat een sfeervolle beleving geeft die zelfs in Milaan of London niet zou misstaan.

Spectaculaire opening
Op spectaculaire wijze zijn op 1 september 2009 de eerste twee winkels van Nero Bianco geopend. Tijdens het openingsweekend liet Nero Bianco limousines door het centrum rijden waardoor de klant min of meer uitgenodigd werd de wereld van Nero Bianco binnen te stappen. Daarnaast liepen er fotografen door de stad om de consument op de foto te zetten. De klant ontving als bonus een cadeautje van Nero Bianco. Gelijktijdig met de openingen van de winkels in Zwolle en Groningen is ook de webwinkel voor het publiek open gegaan.

Inzet van Retailium
Ter ondersteuning van de logistieke en financiële processen binnen de winkels, de webshop, het magazijn en het hoofdkantoor van de organisatie, is de ERP-oplossing Retailium Enterprise ingezet. Deze applicatie is gebaseerd op Microsoft Dynamics en uitgebreid met specifieke software voor business intelligence, zodat de organisatie op eenvoudige wijze bedrijfsresultaten inzichtelijk kan maken. Voor verkoopregistratie in de winkels wordt gebruik gemaakt van POS-oplossing Retailium Openstore. Het project zal geheel zijn afgerond nadat alle benodigde opleidingen zijn gevolgd.

Klaar voor de toekomst
Rob Groot, medeoprichter van Nero Bianco, geeft aan: “In retailland gaat e-commerce een veelbelovende toekomst tegemoet. Daarom wil je als winkelier tegenwoordig graag dat automatisering niet alleen de bedrijfsprocessen binnen je lijfelijke winkels ondersteunt, maar het ook mogelijk maakt om je collecties via het online verkoopkanaal beschikbaar te stellen aan de consument. Het feit dat ACA ons bedrijf met Retailium Enterprise precies die mogelijkheid biedt, is voor ons dan ook van doorslaggevend belang geweest bij de keuze om samen te werken met deze partij.”

Optimale dienstverlening
Nero Bianco heeft een webwinkel waarin alle artikelen te verkrijgen zijn die ook in de winkels worden aangeboden. Deze online winkel is gekoppeld aan de artikel- en klantendatabases van Retailium Enterprise. Hierdoor worden bijvoorbeeld artikelvoorraden en -prijzen die in de webshop worden getoond automatisch bijgewerkt. Momenteel loopt er nog een pilot voor de toepassing van geautomatiseerde orderverwerking. Wanneer deze is afgerond worden in de webshop geplaatste bestellingen automatisch verwerkt in het systeem en kan er worden gesproken van een e-commerceoplossing die volledig met het hoofdsysteem is geïntegreerd.

Een van de speciale eigenschappen van de webshop van Nero Bianco is de mogelijkheid om elk aangeboden product van dichterbij te bekijken door middel van een handige inzoomfunctionaliteit. Om te beschikken over de juiste kwaliteit foto’s van alle beschikbare artikelen heeft de organisatie een eigen fotostudio ingericht. Om het winkelend publiek bovendien zo goed mogelijk van dienst te zijn heeft Nero Bianco op het gebied van artikelverzendingen gekozen voor een samenwerking met UPS. Hierdoor kan de klant kiezen waar en wanneer een product geleverd wordt, en zelfs waar en wanneer een eventuele retourzending dient te worden opgehaald.

Een goed begin is het halve werk
Bijzonder aan het automatiseringstraject voor Nero Bianco is dat het in dit geval gaat om een compleet nieuwe organisatie zonder order- of verkoophistorie. Dit bood de organisatie gedurende het traject erg veel keuzevrijheid. Dankzij deze vrijheid heeft ACA samen met Nero Bianco kunnen sparren en mogen meedenken over de te nemen beslissingen met betrekking tot logistieke processen. Hierdoor is ACA in staat geweest een zeer passend advies uit te brengen over de best mogelijke invulling van werkprocedures, inrichting van het magazijn en inzet van automatisering.

De afstemming hiervan op het eisen- en wensenpakket van de organisatie is daardoor erg soepel verlopen. Vanwege de nog relatief kleine omvang van het bedrijf werkt Nero Bianco momenteel op basis van vereenvoudigde logistieke procedures. Dit terwijl het systeem al wel is ingericht voor de afhandeling van meerdere, uitvoerigere logistieke processen, zodat het bedrijf in de toekomst zonder enige problemen kan doorgroeien naar meer dan twee filialen.

Over ACA
ACA is 25 jaar actief in de automatisering van fashion retailers en heeft in de loop der tijd binnen het segment van de mode-, schoenen- en sportretail een positie opgebouwd als marktleider. Zowel zelfstandige winkeliers als filiaalbedrijven en franchiseorganisaties kunnen bij ACA terecht voor software ter ondersteuning van logistieke functies, financiën, managementanalyses, CRM, POS en e-commerce. Systemen van ACA zijn volledig gebaseerd op Microsoft-technologie.