TOP

Hoe gaat het met FunkyXS?

Regelmatig zal Bengels een nieuw merk in het kindersegment onder de loep nemen met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal FunkyXS, een stoer T-shirtmerk met onlineshop én levering aan de winkelier.

Land van herkomst: Nederland
Merk/importeur/agent: Lisette Heijting
Sinds wanneer op de markt: april 2008
Collectie: jongens en meisjes van 0 tot 7 jaar, vanaf winter 2010 0-10 jaar
Prijzen: T-shirt korte mouw 22,50, T-shirt lange mouw 24,50

Hoe gaat het? We zijn het afgelopen jaar enorm gegroeid. Het afgelopen half jaar kregen we 40 verkooppunten erbij! Wij maken vooraf een goede screening van hippe kinderwinkels, vervolgens benaderen wij deze winkels en we kunnen met recht zeggen dat  elke afspraak succesvol is. Verder hebben we de luxe dat steeds meer winkels ons spontaan benaderen. De klanten zijn heel verrast, en vinden onze collectie T-shirts heel vernieuwend; stoere prints, frisse kleuren, mooie kwaliteit en pasvorm.

Wat is de kracht van FunkyXS? De kracht zit ‘m in de prints. Ze zijn heel vernieuwend en afgeleid van de volwassenmode met een vette knipoog. Daarnaast is prijs-kwaliteitverhouding goed. De shirts blijven goed en zijn uitgevoerd in een mooie slanke pasvorm. De presentatie in de winkels op front heeft een sterke aantrekkeingskracht op de consument (dit volgens onze klanten).

Maakt de recessie het moeilijker om er tussen te komen als nieuw merk?

Wij hebben geen last van de recessie. Wij horen van onze klanten alleen maar positieve berichten over de doorverkoop. Dit uit zich in de vele repeatorders gedurende het seizoen en het enthousiasme van detaillisten. We opereren laagdrempelig, dat wil zeggen dat wij geen minimale omvang van orderbedrag of aantal stuks hanteren. Dit werkt in deze tijd heel prettig.

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?

We hebben nu zeventig verkooppunten in Nederland, België en Duitsland. We streven naar exclusiviteit, vandaar dat we het bij één verkooppunt per plaats houden. Daarnaast hebben we onze eigen onlineshop. Zo zijn we begonnen, al snel volgden er aanvragen van detaillisten en hebben wij de groothandel verder opgepakt. Wij zien onze webwinkel absoluut niet als concurrent voor de stenen winkel. De klant die via de webwinkel bestelt, is een heel andere klant dan de klant die in een ‘echte’ winkel koopt. De webshopbestellingen worden  veelal ‘s avonds geplaatst. Wij zien de webwinkel van Funky XS juist als een extra service punt, wanneer een shirt niet meer verkrijgbaar is in een van onze verkooppunten kan men terecht op onze webshop. Ook hebben wij door onze webshop altijd artikelen op voorraad, dit is voor de winkels heel interessant, ze hebben hun nabestelling vaak al binnen een dag in huis.