TOP

Nederlandse ‘touch’ in Milaan

De beurs White in Milaan heeft deze week ook een Nederlands sausje. Vijf opkomende Nederlandse ontwerpers zijn in samenwerking met Modint en de Dutch Fashion Foundation op de beurs vertegenwoordigd onder de naam Dutch Touch.

Dutch Touch is een project waarmee Nederlandse ontwerpers op de internationale kaart worden gezet. Het project wordt financieel gesteund door het Ministerie van Economische Zaken. Het doel is Nederlandse mode bekend te maken in Italië en de ontwerpers in contact te brengen met producenten, pers én retailers. In het kader van Dutch Touch zijn vijf opkomende Nederlandse ontwerpers op White aanwezig, van 25 tot en met 28 september. Het gaat om Hans Ubbink, Klavers van Engelen, Spijkers & Spijkers, Marsha Hüskes en Mattijs van Bergen. Zij worden daarbij ondersteund door Modint en de Dutch Fashion Foundation.

Voor dit project zijn niet zomaar een aantal ontwerpers gekozen. “Het is belangrijk dat deze ontwerpers de kar kunnen trekken”, zegt Mark Terberg van Dutch Fashion Foundation. “Het is wel een eerste indruk die je achterlaat, dus we hebben de deelnemers streng geselecteerd. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de ontwerpers de productie en leveringen op orde hebben en een goede prijs-kwaliteitverhouding kunnen garanderen.”

Mattijs van Bergen is de jongste ontwerper van de vijf die is uitverkoren om met Dutch Touch naar Milaan te gaan. Toch heeft hij al een imposante CV. De ontwerper studeerde in 2005 af aan de Artez Hogeschool voor de Kunsten Arnhem en heeft daarna een masteropleiding gedaan aan de prestigieuze Central Saint Martins school in Londen. Hij liep stage bij niemand minder dan Viktor & Rolf en bij de Britse designer Giles Deacon (werkte oa voor Gucci). Bovendien won Van Bergen in 2006 de Lancôme Colour Design Award in de categorie Modern Femininity. Sinds kort heeft hij zijn eigen label Mattijs en hoopt hij met Dutch Touch voet aan de grond te krijgen in Italië. Mattijs van Bergen: “Het is voor mij een experiment, om te zien hoe ik op de Italiaanse markt beval. Ik denk dat mijn kleding wel geschikt is voor de Italiaanse markt. In Nederland draagt men vooral jeans en T-shirts, in Italië gaat men gekleder de straat op. Ik hoop dat ik een aantal goede klanten opdoe via White, maar ik wil bijvoorbeeld ook contacten leggen met agenten, producenten en de internationale pers.”

Na de beurs is uitgebreid in Textilia te lezen hoe de handelsreis Mattijs van Bergen en de andere ontwerpers is bevallen.