TOP

Polo van nieuw duurzaam label Mr Niceguy kan na gebruik in de grond

Voor retailers die meer duurzame merken aan het assortiment willen toevoegen, is er een nieuw label: Mr Niceguy. Het merk gaat uit de startblokken met een serie polo’s voor zomer 2021 die zo zijn gemaakt dat ze volledig afbreekbaar zijn. “Je kunt de polo zo in de tuin begraven”, zegt oprichter Marcel Jansma.

Een polomerk in een plantenpot met de naam Mr Niceguy, wat is het verhaal erachter?

Oprichter Marcel Jansma: “Ik werk al jaren in de mode, heb gewerkt als verkoopdirecteur bij aantal vooraanstaande modemerken zoals State of Art, NZA New Zealand Auckland en recentelijk Cavallaro Napoli, en ik zie de laatste jaren de lol en het plezier in het modevak een beetje verdwijnen. De relatie tussen wholsesale en winkeliers staat al een tijd onder druk en door corona wordt dat erger, dat merk je. Het plezier mist, het gaat vaker om omzetten, aantallen en allerlei deals om de boel in stand te houden dan om liefde voor het product of merk. Tegelijkertijd zie ik in de markt wat wel werkt en wat de consument aantrekkelijk vindt. Het concept van kortebroekenmerk Mr Marvis bijvoorbeeld: één product voor een vaste prijs in heel veel kleuren die direct worden verkocht aan de consument. En de aanpak van Coolblue, waar het niet direct om prijs gaat, maar om aandacht, vriendelijkheid, ouderwets lol en plezier maken en service bieden met een smile. Wat die labels doen, intrigeert mij en heeft mij geïnspireerd bij het opzetten van Mr Niceguy. Een merk dat mooi én nice is qua kwaliteit, nice voor onze planeet en nice omgaan met je fans en retailers.” [artikel loopt door onder de foto]

Hoe duurzaam is Mr Niceguy?

“Sustainablity is essentieel voor dit merk. Iedereen kan een polo maken, ik heb ervoor gezegd dat alles klopt. Productie vindt plaats in Portugal in een fabriek die GOTS-gecertificeerd is. Daar wordt alles gemaakt, van garen tot stoffen. Het hele artikel is biologisch afbreekbaar. Ook de knoopjes. En de verf en de inkt van de print zijn gemaakt van planten. De hangtag en ook het papier waarvan we de verpakking hebben gemaakt, een plantenpotje, kunnen volledig worden afgebroken. De grap is dus dat je de polo na gebruik in de groene kliko kunt gooien of in de tuin begraven. Daarom leveren we er ook bloemzaadjes bij. Zo krijgt de polo een tweede leven en stimuleer je de biodiversiviteit, want de natuur heeft het zwaar. Er zijn veel te weinig insecten, bijen en vlinders en dat komt omdat er gewoonweg te weinig bloemen zijn. Dus help je Moeder Natuur zo een handje. Dat is nice.”

Waarom alleen een polo?

“Zoiets is er nog niet en vanuit mijn ervaring in de mannenmode weet ik dat polo’s een substantieel onderdeel uitmaken van de productmix in de winkel. Het is immers een basisstuk in de mannengarderobe dat je bij verschillende gelegenheden kunt dragen. En populair nu veel mannen thuis werken en geen formal wear nodig hebben. De fit is niet te strak en niet te wijd, een mooie pasvorm voor de Nederlandse man. En die pasvorm blijft hetzelfde, elk jaar. Consistentie in de fit is essentieel wil je een band creëren met je klant. Dat geldt vooral voor mannenmodemerken. Als iets bevalt, zeggen ze: ‘Doe nog maar twee kleuren.’”

Het is wel spannend om een merk te starten in coronatijd. Denk je dat de winkelier er ruimte voor heeft?

“Ik denk dat dit het juiste moment is om dingen nu echt anders te doen. Vooral deze tijd leert ons onder andere om eens te kijken wat nu echt belangrijk is, hoe we met elkaar omgaan en ook met de wereld om ons heen en de natuur. De consument stelt zichzelf sinds corona ook vaker de vraag wat hij nu echt nodig heeft en of wat hij koopt verantwoord is. Steeds meer winkeliers krijgen vragen van consumenten over waar iets is gemaakt, door wie en waarvan. In de productmix van winkels is er nog te weinig aanbod voor deze klant. Mr Niceguy is er nu als merk in het middensegment dat dat conscious gevoel toevoegt aan het winkelassortiment.” [artikel loopt door onder de foto]

Bij wat voor soort winkels past dit merk?

“Mr Niceguy staat voor bewustzijn en bewust kiezen, dus dat doen wij ook. Vanuit onze kernwaarden past dit merk bij de winkelier die nice is qua karakter en duurzaamheid. Ik wil niet meer omzet-gedreven werken, het nu juist eens omdraaien en het product centraal stellen. Daarom sluiten we winkels aan die bij ons passen. De interesse komt ook van winkels die met dat thema bezig zijn en meer duurzaam aanbod willen hebben.”

Blijft het bij één product?

“Voor zomer 2021 is er één polo in 20 verschillende kleuren, maar de range wordt te zijner tijd uitgebreid met andere polo’s, knitwear en accessoires die altijd gegarandeerd op een duurzame manier geproduceerd zijn. We zijn nu al stoffen aan het ontwikkelen. Die kun je niet in de grond poten, maar zijn wel sustainable gemaakt. Een polo is een zomerartikel, ik heb ook voor een jaar rond artikelen nodig. Maar alles op zijn tijd, het moet behapbaar blijven.”

Foto’s : Mr Niceguy