TOP

Moscow maakt doorstart, omzetdaling voor modewinkels en Mexico is boos op Carolina Herrera


Kleding- en schoenenwinkels noteerden een omzetdaling in april, meldt het CBS. Verder: Hudson’s Bay schrijft zwarte cijfers (maar dat komt niet door goede verkoopresultaten), Scotch & Soda heeft Frederick Lukoff benoemd als nieuwe ceo en vastgoedadviseur CBRE waarschuwt dat een kwart van de winkelruimte in 2023 overbodig is. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 14 juni.

Moscow maakt doorstart onder de vleugels van POS B.V.

Moscow is overgenomen door POS B.V., dat onderdeel is van de Nederlandse vrouwenmodeketen Anna van Toor. Moscow was een eigen merk van het in mei failliet verklaarde moederbedrijf Via Mio. Via Mio voerde naast Moscow ook het label Rue Honoré en had zes kledingwinkels en een restaurant. “De overname zorgt ervoor dat de continuïteit van het label wordt gewaarborgd en Moscow daarnaast de mogelijkheid krijgt om zich door te ontwikkelen als merk. De merkwaarden sluiten naadloos aan bij de uitgangspunten van ons bedrijf: Nederlandse mode voor vrouwen van de hele wereld”, laat de nieuwe eigenaar in een persbericht weten. Moscow wordt separaat van Anna van Toor gevoerd aan zowel de styling- als verkoopkant. Hilde Pol van Jos Bles Labels wordt verantwoordelijk voor de sales.

CBS: omzetdaling voor winkels in kleding, schoenen en lederwaren

De detailhandel heeft in de afgelopen aprilmaand 2,3 procent meer omgezet dan vorig jaar. Ook het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. Dat meldt het CBS. Zowel de foodsector als non-foodsector pluste. Winkels in kleding, schoenen en lederwaren hebben in april echter minder omgezet. Kledingwinkels noteerden een omzetmin van 2,2 procent ten opzichte van april 2018, schoenen- en lederwarenwinkels zetten 4,8 procent minder om. In maart plusten schoenenzaken nog met 3,9 procent en bleef de omzet voor kledingwinkels met een lichte min (0,4 procent) nagenoeg gelijk. De online omzet was in april 15,6 procent hoger dan dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 12,8 procent meer omgezet. De online omzet van multichannel retailers groeide met 20,3 procent.

Nieuwe ceo Scotch & Soda komt over van Stella McCartney

Scotch & Soda heeft Frederick Lukoff benoemd als nieuwe ceo. Deze aanstelling gaat in op 1 september 2019 en volgt op de aankondiging eerder dit jaar dat Dirk-Jan Stoppelenburg, Scotch & Soda’s huidige ceo, tot Chairman of the Board is benoemd, ook per 1 september 2019. Frederick Lukoff is afkomstig van modehuis Stella McCartney, waar hij de afgelopen tien jaar ceo was. Onder zijn leiding maakte Stella McCartney een exponentiele groei door qua omzet, merkbekendheid en personeel en wordt het merk gezien als een koploper in de verduurzaming van de mode-industrie.

Hudson’s Bay schrijft zwarte cijfers dankzij verkoop vlaggenschip New York

Hudson’s Bay (HBC) heeft het eerste kwartaal van het boekjaar afgesloten met een winst uit voortgezette activiteiten van 275 miljoen Canadese dollar, meldt De Telegraaf. Een jaar eerder was dat nog een verlies van 398 miljoen Canadese dollar. Met de kanttekening dat de warenhuisketen die plus louter aan de verkoop van een winkelpand in New York dankt, wat 817 miljoen Canadese dollar (543 miljoen euro) opleverde. Exclusief eenmalige posten was er volgens de Telegraaf wederom sprake van een tekort, dat hoger uitviel dan geraamd. Het bedrijf zag de kwartaalomzet met 3,3 procent dalen, onder meer doordat het meerdere winkels sloot.

Mexico beschuldigt Carolina Herrera van culturele toe-eigening

De Mexicaanse regering komt verhaal halen na het zien van Carolina Herrera’s nieuwe Resort 2020-collectie. Volgens de Venezolaanse ontwerper verbeeldt de collectie ‘de speelse en kleurrijke sfeer van een vakantie in Latijns-Amerika’. The Guardian schrijft dat Mexico’s minister van Cultuur, Alejandra Frausto, iets heel anders zag. Volgens Frausto heeft Herrera aantoonbaar gebruik gemaakt van inheemse Mexicaanse designs. In een brief naar Herrera en haar creatief director Wes Gordon benoemt ze een aantal voorbeelden, waaronder sjaals met elementen van traditionele omslagdoeken uit de stad Saltillo. Ze schrijft: “Dit is een ethische kwestie die ons verplicht ons uit te spreken.” Het modehuis laat in een statement weten dat de collectie bedoeld is als een ‘eerbetoon’ aan de rijkdom van de Mexicaanse cultuur en de ambachtelijke technieken.

‘Kwart van de winkelruimte is in 2023 overbodig’

Om het winkelaanbod weer op een gezond niveau te krijgen, moet een deel van de winkelruimte een andere bestemming krijgen. Dat schrijft Retailnews op basis van een rapport van vastgoedadviseur CBRE. Dat rapport waarschuwt dat 25 procent van de winkelruimte in 2023 overbodig is geworden, onder meer door de stijgende internetverkopen, vergrijzing en een veranderend bestedingspatroon. Nederlanders zouden meer uitgeven aan diensten (o.a. Spotify, Netflix) dan aan goederen. Modewinkels hebben het volgens CBRE ‘zonder twijfel’ het moeilijkst. 

Foto: www.flickr.com/Huub Zeeman