TOP

Monique Collignon haalt ton op met crowdfunding

Om de productie van de komende collecties te kunnen financieren zette MC Collignon begin april een crowfundingcampagne op. Na tien dagen was het doelbedrag al binnen.

MC Collignon, het bedrijf van ontwerper Monique Collignon, heeft geld nodig om de groeiende productie van de komende seizoenen voor te kunnen financieren. Door middel van crowdfunding wil ze dit voor elkaar krijgen. Inzet was een doelbedrag van €80.000, inmiddels is 126 procent van dit bedrag opgehaald. Oftewel: ruim een ton.

“Mooi om te merken dat zoveel mensen zien dat het ook anders kan in fashion. Dat we samen een duurzame toekomst willen”, laat Filip Otten, general manager van MC Collignon in een persbericht weten. Met het huidige bedrag kan MC Collignon naast produceren ook investeren in marketing- en salesactiviteiten, onder andere in België. Het bedrag geeft verder de mogelijkheid de online positie te versterken en uit te breiden in samenwerkingen met grotere partijen.

De crowdfundingcampagne loopt nog tot 4 mei via One Planet Crowd. Investeren kan vanaf €250,-. Deelnemers kunnen een lening verstrekken tegen 8 procent met een looptijd van 5 jaar. Wie niet wil lenen, kan gebruik maken van de voorverkoopmogelijkheid door het investeringsbedrag terug te krijgen in de vorm van een voucher voor aankoop uit de wintercollectie 2017, met minimaal 25 procent korting.

Na haar faillissement in de zomer van 2013 maakte Monique Collignon twee jaar later haar comeback tijdens Amsterdam FashionWeek, met als statement stoffen van gerecycled plastic: de MC Collignon The Conscious Collection. De stoffen bestaan voor 70 procent uit gerecyclede petflessen, wat leidt tot 70 procent minder energieverbruik, 86 procent minder waterverbruik en een 75 procent lagere Carbon Footprint. Ook de overige 30 procent van de collectie is duurzaam ontwikkeld en voldoet aan de eisen van duurzaam produceren.

“Het kan zo niet langer”, vertelde Monique Collignon bij haar comeback over haar nieuwe focus op duurzaamheid in een interview met Textilia. “In een hoger segment hoeft het niet perse beter gesteld te zijn met de duurzaamheid dan in een laag segment. En het is ook onzin dat een kledingstuk meteen €100,- meer moet kosten omdat het duurzaam en verantwoord is.”

Over de stap van couture naar confectie vertelde ze verder: “Niemand kan meer alleen van couture bestaan. De markt is veranderd. Je raakt klanten kwijt door de crisis, pensionering of emigratie. En jongere succesvolle mensen kopen net zo makkelijk designerlabels in het buitenland als bij Zara. Couture is het imago van het merk, de confectie is een vertaling. Maar daar verdien je wel het geld mee, net als met accessoires.”