TOP

Moderetailer Dirk de Wit breidt fors uit: ‘We willen over de 150.000 bezoekers per jaar heen gaan’

Het is dit jaar dubbel feest voor moderetailer Dirk de Wit in Bovenkarspel. De familiezaak viert zijn 75-jarig bestaan en onlangs kwam de vergunning binnen voor de uitbreiding van de weidewinkel met 1200 vierkante meter.

Foto: Dirk de Wit

De vergunning kwam twee weken geleden binnen, een feestelijk moment voor het Noord-Hollandse modebedrijf Dirk de Wit. Als alles volgens planning verloopt, is de verbouwing in augustus 2023 afgerond. Dan is er 1200 vierkante meter bijgekomen verdeeld over vier lagen en is de weidewinkel ruim 3000 vierkante meter groot. De vrouwenafdeling zit dan op de begane grond met in de kelder de jassen en schoenen voor dit segment. Verdieping één en twee zijn voor de mannen gereserveerd met zowel casual kleding, pakken en schoenen. Op de bovenste etage komt ook een restaurant waar klanten tijdens de winkelopeningstijden gebruik van kunnen maken. Dat doen de eigenaren Nick en Tom de Wit in eigen beheer, problemen om horecapersoneel te vinden hebben ze allerminst. Nick: “Mensen melden zich zelf bij ons, dat komt natuurlijk omdat we geen avondhoreca hebben en ze ’s avonds gewoon thuis kunnen zijn.” [Tekst loopt door onder de foto.]

Impressie van de nieuwbouw.

Luxe uitstraling

Het is een nieuwe stap voor de mode-ondernemers, één waar ze reikhalzend naar uit kijken. “Het huidige interieur dateert van 2009, dus we zijn ook wel toe aan een nieuwe frisse winkel”, aldus de mode-ondernemer. Interieurarchitecten van Binnenbrand uit Heerenveen tekenen voor het ontwerp, dat meer ruimte biedt voor beleving, sfeer en mooie presentaties, zegt Nick. “Er worden verschillende materialen toegepast, afhankelijk van de afdeling. Zo wordt er bij de Scandinavische merken een meer cleane sfeer neergezet met hout, wit en rustige kleuren en krijgt de nis met de merken Hugo Boss Orange en Green en Armani Exchange een luxe uitstraling met zwart en metaal.” [Tekst loopt door onder de foto.]

Impressie van het nieuwe interieur.

Hoger segment

Met het oog op vernieuwde, grote de winkel, voegt de retailer ook merken toe aan het assortiment. “We breiden het merkenpakket wordt uit met dertig merken waardoor het totaal uitkomt op 150”, vertelt Nick. “Wij voegen een iets luxer en hoger segment toe, denk hierbij aan voor de mannen Genti, Drykorn, Armani Xchange, Masons en voor vrouwen Caroline Biss, Liu Jo, Alix the Label en ook Drykorn. Wij merken dat hier vraag naar is en strategisch gezien willen we ook een hogere gemiddelde verkoopprijs realiseren om de omzet op peil te kunnen houden mochten we minder bezoekers krijgen.”

Aanloop

Dirk de Wit heeft vooralsnog geen zorgen over terugloop van klanten. Tegelijkertijd weet de retailer ook dat het economisch spannende tijden zijn nu de consument wordt geconfronteerd met forse prijsstijgingen en mogelijk de hand op de knip gaat houden. Om voldoende aanloop te houden breidt het naast het assortiment ook het verzorgingsgebied in de regio uit. “Tot nu toe groeien we al jaarlijks in aantal bezoekers. Nu zitten we op ruim 120.000, straks met de nieuwe winkel willen we over de 150.000 heen gaan. Om dat te bereiken adverteren we nog steeds veel in zes verschillende Noord-Hollandse kranten van Volendam tot aan De Rijp. En in coronatijd zijn we daarmee gestart in Lelystad, omdat het maar 25 minuten rijden van onze winkel is. Vorige week zijn we ook gestart in Urk. Dat werkt nog steeds goed, wekelijks ontvangen we nu tussen de twintig en zestig nieuwe klanten.”