TOP

Moderetail ziet omzet en verkoopvolume toenemen in vierde kwartaal 2022

Kledingwinkels hebben in het vierde kwartaal van 2022 ruim 17 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. Schoenenwinkels plusten met bijna 13 procent. Dat komt niet alleen door de hogere prijzen, blijkt uit cijfers van het CBS, er werden ook meer stuks verkocht.

credit beeld: Pixabay

Kledingwinkels zagen de omzet in de laatste drie maanden van 2022 met 17,4 procent toenemen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, schoenen- en lederwarenzaken plusten met 12,7 procent. Dat komt niet alleen door de hogere prijzen, meldt het CBS, er werden ook meer stuks verkocht. Het verkoopvolume van kledingwinkels was 7 procent hoger en dat van schoenen- en lederwarenzaken 10,7 procent. Al moeten deze cijfers wel in perspectief worden gezien; in het vierde kwartaal van 2021 hadden retailers te maken met coronarestricties en een lockdown in de laatste weken van december.

Druk op marges

Wel vormen mode- en schoenenwinkels met de verkoopresultaten een positieve uitzondering op de non-food detailhandel als geheel. De omzetplus van 9 procent die de totale sector realiseerde is puur toe te schrijven aan hogere prijzen: het verkoopvolume bleef vrijwel gelijk. Voorzitter Hans Biesheuvel van Ondernemend Nederland vreest echter dat er onderaan de streep uiteindelijk minder is verdiend.

“De druk op de marges is behoorlijk in de detailhandel”, zegt hij tegen BNR. “De gemiddelde huur is met 10 tot 15 procent omhoog gegaan en ook de loonkosten en de energieprijzen zijn gestegen. Daarnaast zijn ook veel inkopen duurder geworden. Veel ondernemers vinden het lastig om die prijsstijgingen door te berekenen aan de klant en dus voelen ze het in de eigen portemonnee.”

Online omzetdaling

Verder zag het CBS de online omzet voor het eerst sinds de start van de meting in 2014 afnemen (-1%). Met ook hier de kanttekening dat deze in de vergelijkingsperiode fors steeg door de lockdown. Bij multichannel retailers bleef het digitale kanaal stabiel, pure webwinkels zagen een daling van 2 procent. Ondanks de lichte afname is het online omzetniveau nog steeds fors hoger dan in de periode voor de coronacrisis.