TOP

Retailer Thomas Oeben leerde dat franchisen niet bepaald zijn ding is. Hij opende liever een tweede eigen winkel

De afgelopen jaren leerde Thomas Oeben een belangrijke les: dat franchisen bepaald niet zijn ding is. “Dan moet ik binnen de lijntjes kleuren en mis ik mijn eigen inbreng. Als ik te veel vanuit de zijlijn toekijk, ook al had ik aardig wat invloed, gaat het toch wringen.” En dus heeft hij afgelopen najaar, na drie jaar, de Dstrezzed-franchisezaak verruild voor The Grand Central Lounge, zijn nieuwe multibrandwinkel aan het Utrechtse Oudkerkhof. Pal naast de denimformule Oeben’s Mercantile, die hij nu zeven jaar runt.

credit beelden: Margreet Anches

De entree van The Grand Central Lounge – de naam refereert aan het New Yorkse treinstation Grand Central Station – zet een duidelijke sfeer neer. Aan een grote bagagetrolley, zoals die in luxehotels worden gebruikt, hangen een aantal truien en broeken, de hardlopers van dit moment, die de aandacht trekken. In een houten kast prijken achter glas premium klasse kasjmier truien van Closed (à 490 euro) en stijlboeken uit de privécollectie van Oeben. De open, stalen stellingen uit de voormalige Dstrezzed-winkel zijn gebleven en aangevuld met nieuwe interieurstukken.

Om het New York-gevoel te versterken hangen her en der foto’s van de Amerikaanse metropool. Achter in de pijpenla is de bescheiden cocktailbar met een select aantal dranken en mooie glazen een blikvanger. “Het is niet de bedoeling dat we als een soort Tom Cruise hier constant cocktails staan te shaken”, zegt Oeben. “Maar alleen met een goede koffie win je de strijd niet meer.” Lachend: “Met cocktails overigens ook niet. Ik vind het een mooie extra voor het New York-gevoel, maar eigenlijk draait het erom dat mannen zich hier op hun gemak voelen.” 

Goed verkoopgesprek

Waar het volgens Oeben om gaat, is dat je als ondernemer altijd op elk vlak een stap extra moet zetten. Persoonlijke aandacht is hierbij essentieel. Oeben: “Dat je vraagt naar een eerdere aankoop die je hebt onthouden, een vakantie of gewoon hoe het gaat. Een goed verkoopgesprek gaat wat mij betreft misschien wel voor negentig procent over heel andere dingen dan kleding.” Het is de jarenlange ervaring die hij opdeed bij Oeben’s Mercantile en bij Chasen’s, de winkel in dezelfde straat waar hij acht jaar werkte. Het sociale karakter is ook zijn aard: “Als kind was ik al vriendjes met iedereen in de klas. Ik kan ook niet een klant even snel helpen. Maar soms kun je als winkelier beter even afstand nemen. Als een man en zijn vrouw een aankoop willen bespreken bijvoorbeeld. Het is constant laveren tussen er zijn voor iemand en niet te opdringerig zijn.”

‘Ik kan een klant niet even snel helpen’

 

The Grand Central Lounge is de meer stijlvolle, basic broer van Oeben’s Mercantile. Raw denim, maar ook een verfijnd Italiaans pak: het is precies waar het hart van de ondernemer zelf ook sneller van gaat kloppen. Of zoals Oeben het beeldend omschrijft: “Hiernaast is het allemaal wat opgeschuurd, hier is het meer gepolijst.” Het assortiment bestaat onder meer uit luxe basics, colberts en geklede sneakers van merken als Closed, Wahts, Dstrezzed, Gherardi en Alter Ego. Deze selectie wordt nog aangevuld met een eigen pakkenlabel en knitwear uit eigen productie. “Hiernaast hadden we moeite om een basistrui te verkopen, een specialer item trok altijd meer aandacht. Neem Incotex. De afgelopen weken heb ik ontzettend veel van die broeken verkocht en klanten zijn blij dat een Utrechtse winkel het merk eindelijk verkoopt. Ik verkoop ze al vijf jaar, maar nu komen ze duidelijk meer tot hun recht.”

Dit interview verscheen eerder in Textilia Magazine.

 


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.