TOP

Moderetail sluit Q2 af met omzetdaling, ramkraak op kindermodewinkel en Zalando brengt beauty naar Nederland


Mode- en schoenenwinkels hebben in juni iets meer omzet gedraaid dan in dezelfde maand vorig jaar, meldt het CBS. Dat zorgt ervoor dat het verlies in tweede kwartaal wat afneemt. Verder: Sweet Jewellery heeft geen last van het stoppen met gratis retouren en in Etten-Leur is een kindermodewinkel het slachtoffer geworden van een ramkraak. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 15 augustus.

CBS: Omzetplus in juni voor kleding- en schoenwinkels zorgt voor lagere omzetdaling in Q2

Mode- en schoenenwinkels hebben in juni iets meer omzet gedraaid dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Moderetailers zagen de omzet met 2,3 procent toenemen, schoenenretailers wisten 0,5 procent groei te bewerkstelligen. Dat zorgt ervoor dat het verlies in tweede kwartaal wat afneemt, na de verliezen in april en mei. De omzetdaling in Q2 voor de moderetail komt uit op 0,7 procent. Schoenenwinkels noteren een omzetdaling van 2,9 procent. 

Ramkraak met ‘grof geweld’ op kindermodezaak: dure kleding buitgemaakt in Etten-Leur

Er is de nacht van maandag op dinsdag een ramkraak gepleegd op kinderkledingzaak ‘t Gouden Koetsje aan de Bisschopsmolenstraat in Etten-Leur., schrijft het Brabants Dagblad. Daarbij werd dure kleding buitgemaakt. De daders zijn de zaak volgens de politie ‘met grof geweld’ binnengekomen. Met een auto werden de deuren van de zaak geramd. De ramkraak vond rond halftwee plaats. De politie heeft het over drie daders. Zij zijn er met een groot aantal dure kledingstukken vandoorgegaan in de richting de Rode Poort. De schade in de winkel na het bezoek van de ‘onaangekondigde shoppers’ is zo groot dat de zaak dinsdag niet meer open is gegaan. Dit laat ‘t Gouden Koetsje op Facebook weten.

Sweet Jewellery verhoogt omzet met 40 procent na stoppen gratis retourneren

Sweet Jewellery, de populaire kledingwebshop van Willemijn Sturrus, heeft deze week cijfers bekendgemaakt na de beslissing te stoppen met gratis retourneren. De beslissing zorgde voor veel reacties op de klantenservice en social media, ‘variërend van klanten en instanties die blij waren met het aan de kaak stellen van de oeverloze stroom retouren, tot aan klanten die aangaven dat ze niet meer bij ons komen shoppen’, aldus eigenaar Willemijn Sturrus. Het resultaat is nu dat het aantal orders steeg met 39,6%, terwijl het retourpercentage tegelijkertijd daalde met 9%. En dat is bijzonder, er zijn ook webshops die na het stoppen met gratis retouren tot wel 30 procent minder omzet draaiden. 

Sturrus laat weten blij te zijn met de cijfers, echter plaatst ze wel een kanttekening. “Er is in de samenleving nog steeds te weinig aandacht voor de onuitputtelijke stroom retouren. De klanten die bij ons massaal retourneerden, doen dat nu waarschijnlijk bij andere shops. In mijn optiek is het van het grootste belang hier aandacht aan te blijven besteden. Klanten hebben geen idee van de kosten voor een webshop of de belasting op het milieu’’.

 Zalando breidt Beauty assortiment uit naar Nederland

Zalando breidt haar Beauty assortiment nu ook uit naar Nederland, schrijft Emerce. Met het assortiment stelt Zalando Nederlandse consumenten in staat om stijlkeuzes af te maken volgens de laatste wereldwijde beautytrends, zo laat het bedrijf vandaag in een persbericht weten. Vanaf 28 augustus kunnen Nederlandse consumenten beauty- en verzorgingsproducten bij Zalando bestellen. Daarmee is Nederland de negende markt waar Zalando haar assortiment uitbreidt. België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Italië, Denemarken en Polen gingen voor.